HÅPER PÅ NYTT TOPPRESULTAT: Amund Grøndahl Jansen er én av fem nordmenn som kjører Paris-Tours. FOTO: Tim de Waele (TDWSport.com)

Ny og tøffere utgave av Paris-Tours: – Mulig å gjøre det skarpt

Simon Zetlitz Nessler
Tips meg @tastasol

Publisert 6.10.18 18:57

Del på    

Flere gode norske kort til start i den franske klassikeren.

Bak Il Lombardia, er Paris-Tours den viktigste av de mange høstklassikerne i Belgia, Frankrike og Italia. Det franske rittet har vært kjent for sin finale, med et par korte og bratte bakker inne på de siste to milene. Det har gitt rittet et klart klassikerpreg, selv om det ofte også har blitt avgjort i relativt store massespurter.

Før årets utgave har imidlertid arrangørene gjort store endringer på de avsluttende milene. Istedenfor å kjøre forbi byen og komme inn igjen fra sør, kommer nå rytterne inn fra nordøst. Der skal de gjennom ni partier på grus gjennom ulike vingårder. I tillegg har en rekke nye bakker kommet inn. Ingen er lange – alle er under én kilometer – men er tidvis bratte. Finalen vil også bli vesentlig lengre, med gruspartier og bakker i fleng de siste 50 kilometerne.

– Jeg kan trives på grus, så jeg er ikke så redd for den grusen. Jeg har kjørt mye i Nordmarka og vært terrengrytter tidligere. Da er jeg klar for å kjøre litt grus på tampen av sesongen, sier Edvald Boasson Hagen til procycling.no.

Dermed vil man se en finale som vil ligne på ritt som Tro-Bro Léon, Strade Bianche og norske Gylne Gutuer, før det hele avsluttes på velkjente Avenue de Grammont, ti kilometer etter den siste bakken.

Må være på hugget fra start

 

Det kanskje fremste norske kortet er Amund Grøndahl Jansen. I fjor ble han nummer 13 i rittet, en plassering som kunne vært enda bedre om han hadde spilt de taktiske kortene et hakk bedre.

Team LottoNL-Jumbo-rytteren kom relativt sent til startbyen lørdag, og har derfor ikke fått kjørt over de siste avgjørende milene selv.

–Vanligvis er det mye som skjer innledningsvis. Det er veldig vindutsatt i starten og det er meldt en del vind i morgen også. Mye kan nok avgjøres ganske tidlig, så det er viktig å være på hugget hele dagen. Løypeendringa gjør at det nok blir litt hardere, slik at jeg tror det blir en litt mindre gruppe som kommer til å kjempe om seieren.

– Litt hardere – er det bra for deg?

– Nja, det kan være både og. Løypa i fjor passet meg nok egentlig veldig fint. Den var blant de lettere variantene av de som passet meg bra. Jeg satt i samme gruppe som Greipel da, så i teorien må jeg nok ha det litt hardere for at jeg skal gjøre det veldig skarpt. Eventuelt være god nok til å sitte med de tre som var foran i fjor. I år er sannsynligheten mye større for at spurterne blir kjørt av, så det burde passe bedre om det ikke blir for hardt, resonnerer 24-åringen seg fram til.

– Både jeg, Timo (Roosen) og Dylan (Groenewegen) var her i fjor også, så jeg tror vi disponerer ganske likt. Jeg og Timo får frie roller, mens Dylan får ryttere rundt seg til å hjelpe ham mot en mulig spurt. Ser vi at det blir en spurt og Dylan føler seg bra, kjører vi nok alle for det.

– På samme nivå som i fjor

Grøndahl Jansen kommer fra en god lagprestasjon i midtuka, hvor han viktig for å kjøre inn bruddet som sørget for at Danny van Poppel vant Binche-Chimay-Binche. Rittet før ble han nummer to i Gooikse Pijl.

– Formen er helt ok. Den fikk nok en liten knekk med sykdom i Canada og velt i Tour de l’Eurométropole. Jeg tror jeg er på samme nivå som i fjor, men grunnivået er nok høyere, så toppformen er der nok ikke. Det er et godt nok nivå til å kjempe i morgen, så satser jeg på at jeg har en overraskende god dag.

– Hva er målet for morgendagen?

– Vi starter for å vinne, så får vi se hvordan det utvikler seg. Den største sjansen vår er nok Dylan i en spurt, men jeg tror både jeg og Timo har muligheten til å gjøre det veldig skarpt om vi kommer av gårde i en god gruppe.

HØYT OPPE: Edvald Boasson Hagen. Justin Setterfield/Getty Images

PASSENDE RITT: Edvald Boasson Hagen og Paris-Tours er en ny kombinasjon, men bør i utgangspunktet være en god kombinasjon. Foto: Justin Setterfield/Getty Images

Boasson Hagen debuterer

Akkurat at man har endret på løypa får ingen stor betydning for Edvald Boasson Hagen. Nordmannen har faktisk aldri kjørt rittet tidligere, selv om han først korrigerer procycling.no og mener at han har kjørt rittet tidligere.

31-åringen kommer etter hvert fram til at han etter planen skulle kjøre det i 2009, men fullførte den gang ikke Paris-Bourges og var ikke med i Paris-Tours et par dager etterpå.

– Jeg har alltid villet avslutte sesongen litt tidligere. Det er en lang nok sesong, så da har jeg villet ha et bedre treningsgrunnlag til neste sesong. Nå prøver vi her, så får vi se hvordan det fungerer, sier han foran debuten hans i rittet.

Håper på en positiv overraskelse

Boasson Hagen kjørte onsdag Sparkassen Giro Münsterland, hvor han endte på 18. plass etter å ha forsøkt seg med et sent angrep.

– Det føltes ok, men jeg satt altfor langt bak da det splittet opp i vinden. Vi kom opp igjen, men jeg var altfor sliten til å klare noe mer.

Han er av den grunn ikke sprudlende entusiastisk til egne sjanser før rittet.

– Det blir jo første gang jeg kjører rittet, og det er jo en ni gruspartier som kan bli avgjørende. Jeg er spent på hvordan rittet er. Nå har jeg ikke vist noen stor form, så jeg skal ikke skru opp noen forventninger. De er vel kanskje ikke til stede heller, sa folk. Da kan det bli en positiv overraskelse. Det er på tampen av sesongene, så alle er kanskje ikke like motiverte. Jeg håper jeg kan gjøre noe bra.

Nordmannen hadde akkurat landet på flyplassen da han snakket med procycling.no, men anslår at enten han eller Reinardt Janse van Rensburg blir lagets sterkeste.

– Reinardt har vært ganske bra i avslutningen på sesongen. Det var han vi egentlig kjørte for i Münsterland, men vi brukte mye krefter i sidevinden. Vi får se hvem som er sterkest av oss i morgen.

I tillegg til Boasson Hagen og Grøndahl Jansen, kjører også August Jensen, Sondre Holst Enger og Odd Christian Eiking rittet. Et norsk landslag kjører også U23-utgaven av rittet, med Uno-X-rytterne Jonas Iversby Hvideberg, Erik Nordsæter Resell, Lars Saugstad og Martin Bugge Urianstad og TVK-rytteren André Sotberg.

Tagget med: , ,

Les også disse