(procycling.no): I 1947 gikk Critérium du Dauphiné for aller første gang. Antallet kilometer i kampen mot klokka var på null. 72 år senere skjer det for andre gang i rittets historie.
Hver eneste utgave siden rittets begynnelse og 2020-utgaven har inneholdt minst en prolog, individuell tempo eller lagtempo.
Mandag offentliggjorde ASO årets versjon som er fullstendig blottet for tempokilometer.
En 197 kilometer lang etappe fra Clermont-Ferrand til Lyon åpner rittets 72. utgave. Col du Béal skal forseres tidlig på etappen som er en kopi av den 14. etappen i Tour de France 2020.
Dagen etter kommer første bakkeavslutning til Saint-Christo-en-Jarez da Col de la Gachet (3,3 kilometer à 4,6%) avslutter etappen.
En letter etappe venter på tredje dag, men en kneik på 1300 meter med tolv prosent kun tolv kilometer før mål kan gjøre livet litt surere for spurterne. Heldigvis venter en langt renere spurtetappe på dag nummer fire fra Loriol-sur-Drôme til Bourg-de-Péage.
De fire siste etappene er preget av fjell. Col de Porte dominerer femte etappe som bare er på 132,5 kilometer. 17,5 kilometer med 6,2 prosent avslutter etappen. To kilometer av bakken er lettkjørte og sørger for at snittprosenten blir snillere enn virkeligheten.
En formidabel duo med Col de la Madeleine fulgt av klatringen opp til Saint-Martin-de-Belleville kommer dagen etter og sørger nok for at klinten blir skilt ytterligere fra hveten i rittet.
Skilsmissen fortsetter på dag syv der rytterne tråkker opp og ned hele dagen før målgang på 1458 meters høyde i skibyen Megève. Samme sted er både start og målområde på den avsluttende etappen, men den siste klatringen er lengre og mer intens enn på den syvende etappen.