GOD TEMPO: Det ble ingen topplassering på Vegard Stake Laengen på tempoen, men nordmannen viste at kroppen fremdeles duger etter en lang sesong. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Stake Laengen vil ha to kapteiner

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 12.10.16 17:53

Del på    

Men Asker-mannen får ikke viljen sin.

DOHA (procycling.no): Fire dager før proffenes fellesstart surrer og går fortsatt kapteinsspørsmålene rundt i den norske VM-leiren.

Jokers sportsdirektør Gino Van Oudenhove gikk tirsdag ut på procycling.no og mente at Alexander Kristoff og Edvald Boasson Hagen burde sidestilles.

Etter 23.-plass for Vegard Stake Laengen under VM-tempoen, ga 27-åringen sin oppriktige syn på saken.

– En kaptein eller to, hva heller du imot?

– Jeg heller mot to. Det tror jeg er mye bedre for hele laget, svarer Stake Laengen procycling.no.

– Hvorfor det?

– Det kommer til å bli angrep for det er flere som vet at de ikke kan vente på spurten. Da er det greit å følge noen av dem, vil jeg tro.

– Stig er sjefen
Van Oudenhove tok i går til orde for at Norge må kjøre et aktivt ritt for å sette andre motstandere under press mot slutten av det over 250 kilometer lange rittet.

– Jeg mener Edvald bør få en mye friere rolle, helt fram til feltet ankommer mål, uttalte Van Oudenhove.

Stake Laengen er enig. Han mener Boasson Hagen bør slippes løp når rittet går over i fasen med de uunngåelige angrepene i forkant av en eventuell spurt.

– Han bør være med på det, ja. Absolutt. Det er min mening. Men vi får se hva Stig mener. Det er Stig som er sjefen og jeg er helt sikker på at han har en god plan på det. Den planen må alle sammen følge til slutt, presiserer han.

– Du har aldri to kapteiner
Kristiansen er ikke blind for den norske kapteinsdiskusjonen og har tidligere gått til skrittet at han har ønsket den velkommen.

Les også:  – Kommer IKKE unna kapteinsdiskusjonen

Han skal bruke torsdagens U23-fellestart til å studere hvordan rundløypa fungerer i et felt, og hvordan de kjøresterke ungguttene hans reagerer på varmen og distansen.

Men han er ikke til å rikke på standpunktet om at Norge sykler med én enerådig kaptein:
– Det blir bare én norsk kaptein?

– Det er bare én kaptein, du har aldri to kapteiner.

– Det går an: Belgia har to (Greg Van Avermaet og Tom Boonen, vår anm.).

– En må ta avgjørelsen. Du får aldri tatt en avgjørelse sammen, ikke underveis i et sykkelløp. Det er én som har mye av laget rundt seg og som kun har som oppgave å passe på Alex. Jeg leste det dere skrev i går og ingen kan si at det er feil, og jeg tenker ikke noe annerledes selv heller, men vi kan ikke diskutere åtte forskjellige scenarioer på et møte. Vi har vind eller ikke vind, og sånn skal vi agere – og resten tar vi underveis.

– Og Edvald er nødt til å høre på det du sier?

– Edvald er nødt til å høre på det ellers blir det bare kluss, sier Kristiansen og utbroderer:

– Det ville vært helt feil av en utøver som Edvald å komme til et VM uten ambisjoner. Du må respektere ham som idrettsutøver og det han står for, og så er det min jobb å få det til å fungere innad i et kollektivt lag. Men at han har ambisjoner ser jeg på som en stor styrke. Hadde han kommet hit helt likegyldig til alt som hadde skjedd, så er ikke det den Edvald vi ønsker å ha.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Norway's Edvald Boasson Hagen competes in the men's elite individual time trial event as part of the 2016 UCI Road World Championships on October 12, 2016, in the Qatari capital Doha. / AFP PHOTO / KHALED DESOUKI

GJENNOMKJØRING: Det var håp om et bra resultat på forhånd, men Edvald Boasson Hagen var aldri i nærheten av å blande seg inn i tetkampen. Foto: AFP PHOTO / KHALED DESOUKI (NTB Scanpix)

Vær og vind vil bestemme
Den norske taktikken vil til en viss grad bestemmes av vær, vind og rittutvikling, men Kristoff vil altså sykle med mandat til å bestemme hvem som får lov til å angripe, og hvem som skal holde seg i umiddelbar nærhet.

– Vil muligheten for at du gir Edvald friere tøyler øke proporsjonalt med graden av sidevind?

– Ja, hvis han befinner seg på riktig sted, da. Kommer du inn her og har kjørt 150 kilometer i sidevinden og det er 40 varmegrader og det sitter igjen 30 mann i finalen, da er det et helt annet løp enn når vi snakker om 100 mann ut på sisterunden. Da åpner det seg et annet sykkelløp enn det vi snakker mest om. Det er åpenbart, sier Kristiansen.

Det Edvald håper på
Mens Kristoff gjorde unna siste finpuss under VM i lagtempo søndag, var sykkel-Norges andre ener i aksjon sammen med Stake Laengen i en tempo over fire mil med målgang på The Pearl.

Han skuffet kapitalt helt nede på en 39.-plass, og var ikke altfor snakkesalig om den norske taktikken etterpå:

– Hva slags rolle håper du at du får på søndag?

– Vi får se hva som skjer, og det er mye som kan skje og. Vi har ikke hatt så mye møter, men vi får se da om det blir splittet eller om det blir samlet.

– Men hva håper du på?

– Det kommer helt an på været. Det er ikke feil å si at jeg håper å være i første vifte og at det er 20 mann til mål. Det er jo det man kan håpe. Men scenariet er nok et helt annet når man skal kjøre 100 kilometer innenfor de rundene.

– Det vil være bra for Norge om det blir et tøft ritt?

– Det kommer an på hvordan vi takler varmen. Det er bra hvis det er tøft ritt og vi føler oss bra.

– Hva tror du om angrep når vi nærmer oss slutten? Er det mulig å komme seg løs fra et hovedfelt i det flate terrenget som er her, tror du?

– Jeg vet ikke. Godt mulig. Men mer tempospørsmål? Det er en pressekonferanse om søndagen senere, sa Boasson Hagen og avsluttet seansen på eget initiativ.

Tagget med: , , , ,

Les også disse