ROLLEFORDELING: Edvald Boasson Hagen og Alexander Kristoff, her før VM i Richmond, er Norges sterkeste kort i Qatar. Spørsmålet er hvordan kortene skal stokkes og spilles ut. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Vil ha Alex og Edvald som sidestilte kapteiner

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 11.10.16 17:52

Del på    

– Hvorfor skal vi ikke spille på Edvald? spør sykkelsjef.

(procycling.no): Taktikkmøtet foran søndagens fellesstart for herrer elite vil mildt sagt bli en interessant affære.

I offentligheten har landslagssjefen tegnet et bilde av Alexander Kristoff som vårt eneste kapteinsemne:

– Fortsatt er det størst sjanse for en samlet spurt, og der er Kristoffs rolle udiskutabel, har Kristiansen uttalt til procycling.no.

Les også: Kommer unna kapteinsdiskusjonen

En stallordre fra samme hold under fjorårets VM i Richmond ødela trolig Norges medaljesjanser på amerikansk jord. Så skal Edvald Boasson Hagen igjen la seg temme og kue av de med særinteresser i vest?

– Nei, svarer Joker-sjef Gino Van Oudenhove.

– Jeg mener Edvald bør få en mye friere rolle, helt fram til feltet ankommer mål. Det vil sitte mange i den finalen som vil ha en spurt, men også mange som ikke vil ha det. Det vil bli utkjempet en kamp, og da vil det vise seg hvilke nasjoner som faktisk er sterke nok til å holde det samlet. Hvorfor ikke spille på Edvald i en aktiv finale? Ser du tilbake på etappen i årets Tour de France, der Peter Sagan kjørte vekk i sidevinden med ti kilometer igjen til mål. Det brøt ut full panikk i feltet, men ingen klarte å samle det. Dersom det ender opp med en liknende situasjon i Doha, vil det være veldig surt om det spurtes om gullet 50 meter foran hovedfeltet, og vi ikke har noen med helt der framme, argumenterer Van Oudenhove overfor procycling.no.

– Alex trenger ikke opptrekk
Belgieren har bitt seg merke i at hans hjemland har utpekt to kapteiner på VM-laget.

Opportunisten Greg Van Avermaet og sidevindsekspert Tom Boonen som lagets avslutter i sidevind.

Van Oudenhove ønsker at Norge spiller på flere strenger enn kun å kjøre opptrekkstog for Kristoff i Doha. Han ønsker seg aktiv sykling, og ser gjerne at en nordmann slippes løs i et mellombrudd alt når feltet ankommer de avsluttende rundene i bykjernen.

– Om vi gir Edvald en friere rolle, hvem skal da trekke opp for Alex?

– Ingen. Jeg synes vi skal legge den jobben til de andre lagene. Dersom Norge sitter og trekker med flere mann foran Alex fram til den siste kilometeren, kommer det til å være en veldig kamp rundt bakhjulet hans. La ham heller være litt anonym. Det er slik han har vunnet en del av løpene tidligere. Han er sterk nok og smart nok til å finne det rette bakhjulet, og det er ikke noe poeng at noen kjører i veien for ham. Om ikke toppfarten blir for høy, vil Alexander ha en god sjanse om det skal spurtes for gullet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

USTOPPELIG SAGAN: Kristoff spurter inn til 4.plass i Richmond, bak Sagan som vant solo. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

Posisjonering viktigst
Van Oudenhove tar fram både Sagan og årets Katusha-mannskap for å begrunne utspillet sitt.

– Hvor mange seirer har Peter Sagan i år, og hvor mange gode opptrekk har han fått? sier han retorisk.

– Så hva bør Kristoffs hjelpere gjøre mot slutten?

– Sørg for at han sitter godt plassert foran kilometer tre, to og én. Derfra og inn er det opp til ham selv. Katusha har forsøkt i hele år å kjøre spurtopptrekk for Kristoff, men det har ikke fungert. Han er best når kan gjøre det selv. Jeg ville heller ha valgt en slik løsning enn at fire-fem nordmenn skal dra, risikere at de ikke løser det helt og ender opp med å stenge ham inne. Ikke mange av våre ryttere har erfaring med spurtopptrekk. Det gjelder bare Edvald og Alex, men de er igjen ikke vant til å trekke opp hverandre. Det viktigste er å sørge for at Alex får spart seg hele dagen og at man holder ham i god posisjon foran spurten, svarer Van Oudenhove.

Heller mot Edvald som opptrekker
Selv om Joker-sjefen argumenterer godt, er det ikke alle som er enige med ham.

Sportssjef Aike Visbeek i Giant-Alpecin sier følgende om hvordan det er mest hensiktsmessig for Norge å opptre i det som ser ut som nok en gyllen medaljesjanse.

– I denne situasjonen tror jeg i realiteten Norge kun har to valg. Dersom løypa skulle kortes ned og det garantert ender opp med massespurt, vil Edvald gjøre et opptrekk for Alex. Han er deres beste kort for å ta gullet, og det blir enda bedre om en av feltets beste sisteopptrekker hjelper ham, sier Visbeek til procycling.no.

– Og den andre muligheten?

– Dersom det blir sterk sidevind, vil dette fortone seg som en klassiker. Da hadde jeg kanskje kjørt med to kapteiner. Det er viktig at man har klare avtaler om de forskjellige scenarioene. Edvald vil da være den mer offensive rytteren, Kristoff den passive som gambler på samling og spurt.

De rådende forhold på rittdagen kan være en avgjørende faktor for den gjeldende taktikken.

Foreløpige værprognoser vitner om 28 grader og flau vind. Det vil til en viss grad eliminere viftekjøring som et resultat av sidevind, men vil samtidig utelukke at det kuttes i de oppsatte 25 milene.

– Dersom de skulle ha kuttet ned på løypa, hadde dette blitt Champs-Élysèes, garanterer Van Oudenhove.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

TAKTISK FLAUSE: Boasson Hagen gikk etter Sagan og Van Avermaet, men ville ikke jobbe med belgieren for å jakte slovaken. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

– Kun Tyskland kan slå det
Under de rette forholdene holder Visbeek i Giant-Alpecin holder døra på gløtt for å gi Edvald en mer aktiv rolle underveis, likevel holder han fast ved at et samarbeid mellom Norges to enere er vår beste mulighet.

– Det vil ikke bli enkelt å angripe mot slutten av rittet. Tyskland har de raskeste kortene, og både Frankrike og Storbritannia tenker i de baner. Om det blir sidevind, hadde jeg sørget for å ha kapteinene i første gruppe, for det er ikke så mye mer slitsomt å sitte der enn å sitte bak. Men jeg hadde nok ikke angrepet med Edvald mot slutten når det er så mange ryttere som er med på å kontrollere dette. Edvald er blant de ti beste opptrekkerne med 250 meter igjen, og kanskje blant de fem beste fra 500 meter. I kombinasjon med en av de fire raskeste spurterne. Hvem skal slå det? Det er kanskje bare Tyskland som kan matche det, påpeker nederlenderen.

Som landslagssjef Kristiansen har påpekt tidligere vil flest nasjoner ønske en samlet spurt, og han mener derfor det er det mest sannsynlige utfallet.

Det er også noe med hvilke nasjoner det gjelder: Tyskland, Frankrike, Storbritannia, Australia og Italia er tungvektere innenfor sykkelsporten.

Tyskerne har tatt ut et halvt lag av spurtere, men Visbeek ser for seg at John Degenkolb vil ofre seg, og gjøre et opptrekk for André Greipel mot slutten.

Han mener Edvald også bør tenke i de baner.

– Det neste mesterskapet går i Bergen, og jeg tror det er en enda bedre mulighet for Edvald. Hadde jeg vært ham, hadde jeg fulgt en plan lagt for Alexander. Dersom det virkelig skulle bli en sidevindskrig over 250 kilometer og du ender opp med at kun de 20 beste rytterne sitter igjen, kan det være et bedre scenario for Edvald, påpeker han.

Rotet det til i Richmond
Kristoff og Boasson Hagen er to enere i sin generasjon. En slags luksus og to ryttere med en del av de samme egenskapene.

Det gir både muligheter og utfordringer. Sist det kom til overflaten var i Richmond.

– Hva gikk galt der?

– Jeg synes Edvald gjør det rette når han går etter Van Avermaet. Han beskytter Alexanders interesser når han går etter der. Men du må ha klare beskjeder om hva du skal gjøre om du får muligheten til å kjempe om seieren i en vinnende posisjon. I bunn og grunn dreier det seg om lagfølelsen og hva slag taktisk strategi som er lagt. Feilen Edvald endte opp med å gjøre, var at han ikke samarbeidet bedre med Van Avermaet. Dersom han var helt på stålet, kan det være smart å vente, men det beste hadde vært å kjøre. Sagan er en av de sterkeste rytterne og lå alene i teten. Ikke mange land klarer å organisere en jakt for å hente ham i den delen av rittet, så Edvald burde ha bidratt i håp om å samle det. Enten hadde han tatt Van Avermaet i spurt om sølvet, eller sørget for at en trio hadde blitt hentet. Hadde han endt opp med å spurte med Van Avermaet og Sagan om gullet, hadde utfallet vært svært åpent, mener Visbeek.

Vil sette andre under press
I rundløypa i Doha håper Van Oudenhove å se Boasson Hagen infiltrere en potent gruppe mot slutten av fellesstarten.

– Det gjelder å være i forkant. De som ikke er det, ender opp med panikkjøring og må organisere seg på nytt. Det er også da det kommer fram hvem som er slitne og hvem som føler seg bra. Dersom de ikke organiserer seg kjapt i jakten, vil Norge ha en god mulighet i Edvald. Dersom det kjøres inn, vil Alex ha en stor mulighet. Det er her Norge skal gjøre løpet med offensiv innstilling. Vi har Stake Laengen med, vi har Bystrøm, vi har Breen. Vi har mye kjørestyrke og kan sette press på andre nasjoner.

Performance Manager i BMC Racing, Alan Peiper, sier følgende om det norske dilemma:

– Hadde du ventet på massespurt med Alex, eller hadde du fyrt av Edvald mot slutten og latt andre nasjoner jobbe?

– Jeg hadde håpet på et tøft ritt, noe jeg tror vil passe Edvald best. Dersom det er mye vind vil det være perfekt for ham, og da vil også andre spurtere miste flere hjelpere. Da – og kun da – kan du bestemme den endelige taktikken avhengig av hvem som henger med og hvordan Edvald føler seg, sier Peiper til procycling.no.

– Er det en for stor luksus å bruke Edvald som sisteopptrekker, eller er det vår best sjanse for norsk suksess, dersom det drar seg mot massespurt?

– Det er en luksus, men også den beste suksessfaktoren, og Edvald vet hvordan man gjør et godt opptrekk, avslutter Peiper.

Hva mener du? Alle mann i aksjon for å sikre Alexander Kristoff en VM-medalje – eller skal Edvald Boasson Hagen få sjansen til å gjøre noe på egenhånd? Kom med ditt innspill i kommentarfeltet under artikkelen!

 

Tagget med: , , ,

Les også disse