(procycling.no): Arrangøren av Gent-Wevelgem har lagt inn en vri på neste års løype.
Nytt av året er totalt 5,7 kilometer på grusveier, hvor noen av partiene dels skal være brosteinslagt.
Sløyfa er lagt til området rundt Ploegsteert og var åsted for krigshandlinger under 1. verdenskrig.
Historisk sett er området også kjent for sitt «no man´s land», en nøytral sone, der tyske soldater byttet julegaver med allierte styrker og til og med inviterte til fotballkamper i perioden 1914-15. Det er denne julefreden som hylles i den 79. utgaven av sykkelrittet.
Én rytter kom aldri til mål
Historisk sett har Gent-Wevelgem ofte vært hjemsøkt av stygge velt og kaos.
En svært dystert minne i rittets historie er fjorårsutgaven, der Wanty-rytteren Antoine Demoitie døde etter å bli påkjørt av en følgemotorsykkel i forbindelse med en velt.
Det var også her Boasson Hagen blåste av veien og ble slynget inn i en gjerdestolpe i 2015. Det svært vindutsatte utgaven av rittet ble hans siste bidrag i klassikerne det året.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

HER GIKK DET GALT: Edvald Boasson Hagen tok kragebeinet her, mens Gert Steegmans endte i kanalen. Bildet er tatt under 2015-utgaven av Gent-Wevelgem. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)
Gruspartier har også tidligere blitt lagt inn i sykkelritt med stor suksess. Her hjemme er det Gylne Gutuer i Stange i Hedmark som skiller seg ut.
Internasjonalt har både Strade Bianche, Tour de Bretagne, Giro d´Italia og Tro-Bro Léon benyttet seg av det.
Fare for sidevind
Enkelte gruspartier dukker selvsagt også opp under klassikerne i Belgia og Frankrike.
Neste års Gent-Wevelgem vil bestå av totalt tre slike, og de kommer tett etter hverandre mot slutten av rittet.
Den første på 2,1 kilometer skal være den tøffeste, og veien innom Ploegsteert skjer midt imellom to passeringer av utfordrende Kemmelberg.
Området er åpen og flatt noe som gjør det hele ganske så værutsatt.
– Med både regn og vind vil det bli både spesielt og spektakulært, tror Amund Grøndahl Jansen.
– Jeg vet ikke hvor hardpakket det underlaget er, men det aner meg at det kan bli litt gjørmete der, legger han til.
– Kan vurdere tykkere dekk
Haga-gutten er førsteårsproff hos LottoNL-Jumbo neste år. Et lag som satser tungt på klassikerne.
Les også: – Kommer til å bli en god rytter i WorldTouren
Hvorvidt han får kjøre Gent-Wevelgem vet han ennå ikke, men han vet at han vil få sine muligheter i klassikerne.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

DEBUTANT: Amund Grøndahl Jansen har fått beskjed om at han vil satses på inn mot klassikerne. FOTO: Tour de Gironde (Quentin Rolland)
– Er det aktuelt med utstyrstilpasning for disse grusveiene, eller er ikke partier på totalt 5,7 kilometer nok?
– Ikke annet enn at noen sikker kjører på litt tykkere dekk. 25 millimeter er vanlig, men det ruller ikke så mye dårligere på 28. Den store forskjellen er at man må ta mer hensyn til underlaget når det er snakk om grus. Det blir strekk i feltet og man er nødt til å avpasse farten. I tillegg må man passe på å holde seg i fremre del av feltet, sier han.
Testet av Muuseuw og Vanmarcke
Arrangøren av Gent-Wevelgem lot Johan Muuseuw, Sep Vanmarcke, Jens Debusschere og Maxime Farazijn få prøvekjøre strekkene som et ledd i promoteringen av neste års utgave.
De belgiske testpilotene virket positive til ruteomleggingen.
– Jeg tror ikke den avgjørende utskillelsen vil skje der. Men når du inntar Ploegsteert og det er litt vind, så vil feltet kunne sprekke opp. Jeg tror ikke noen vil klare å kjøre unna, men du er helt nødt til å sitte helt der framme, sier Jens Debusschere i en video fra arrangøren.
– Det skjer mye, og spesielt under Gent-Wevelgem, at vi passerer trange passasjer i løypa. Du vet at det kommer til å bli hard kamp om posisjonene helt der framme. Det er greit, hvis ikke måtte du ha eliminert bort alle de trange passasjene i Flandern, og det går jo ikke, sier Vanmarcke.
Neste års Gent-Wevelgem arrangeres den 26. mars.