GOD FLYT: Kristoff på vei over Carrefour de l'Arbre. Foto: Simon Zetlitz Nessler, procycling.no.

– Siden jeg ble tre i Flandern, må jeg nesten ha seier som mål

Simon Zetlitz Nessler
Tips meg @tastasol

Publisert 12.04.19 18:36

Del på    

Kristoff går for gull i hans avslutning på vårsesongen.

CARREFOUR DE L’ARBRE (procycling.no): Med en lett nordøstlig bris i ryggen fløt Alexander Kristoff fint over brosteinen på det som ofte er både det verste og det avgjørende partiet i Paris-Roubaix.

Etter en kjapp dusj og matbit inne i bussen ved Carrefour de l’Arbre kunne han fortelle om en relativt god følelse over de humpete franske kjerreveiene.

– Jeg føler sykkel og alt gled godt over brosteinen i dag. Jeg har egentlig ikke hatt en så bra følelse på rekognosering før. Jeg kan huske fra andre lag jeg har kjørt for at de som var best på rekognosering var dårligst på rittet, så jeg håper ikke det gjelder nå, sier han til procycling.no med et smil. 

ANNONSE: Følg sesongen hos Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Drømmer om Roubaix-seier

Etter seier i Gent-Wevelgem og tredjeplass i Flandern rundt er han for alvor oppe på radaren til både konkurrenter og eksperter. Der han var litt mer anonym før Gent-Wevelgem og fikk gå relativt enkelt i et mellombrudd før Kemmelberg, vil nok de fleste være påpasselige om nordmannen løfter på rumpa i søndagens Paris-Roubaix.

Det har aldri helt blitt fullklaff for Kristoff i rittet, med en niendeplass fra 2013 og tiendeplass fra 2015 som de to eneste resultatene blant de 40 beste. 

Les også: Hviler det egentlig noen forbannelse over Kristoff i Roubaix?

Etter god kjøring de siste ukene har likevel han et klart mål om å kjempe i toppen.

– Det er vel alltid seier som er målet, sånn sett. Jeg drømmer om det. Siden jeg ble tre i Flandern, må jeg nesten ha det som mål. Hvis jeg gjør det bedre enn jeg har gjort noen gang, hvis jeg topper niendeplass, så kan jeg ikke være misfornøyd. Men OK, hvis jeg kommer inn i en gruppe og kjemper om seieren, og blir nummer åtte så er jeg ikke fornøyd da heller. Det kommer litt an på situasjonen, sier Kristoff.

– Brosteinen i Belgia er en autostrada i forhold

Velt og punkteringer har ofte ødelagt for nordmannen og sportsdirektør Allan Peiper trekker også frem den mentale innstillingen til i et ritt som Paris-Roubaix som viktig.

ANNONSE: Følg sesongen hos Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

– Alexander har ikke gjort det ekstremt bra i Roubaix, hva tror du er grunnen til det?

– Det kan være mange grunner til det. Jeg så på resultatene hans her om dagen. De første åra var det to-tre utgaver der han ikke kom seg til mål. Så hadde han en 9. og en 10.-plass, og så noen mer mediokre plasseringer på 50.-tallet. Men noen ganger handler det bare om selvtillit og å vite at du har formen som gjør at du kan få til noe, for alle har omtrent det samme utgangspunktet. Nå er han på et punkt hvor han kjører bra. Det har han bevist de siste to ukene. Han har dybden til å stå distansen fullt ut. Hvis alt faller på plass og han mentalt sett er innstilt på at han kan klare det, så kan han gå hele veien.

BLANT FAVORITTENE: Alexander Kristoff tok seg tid til både fans og media utenfor lagbussen ved Carrefour de l’Arbre etter fredagens rekognosering. Foto: Simon Zetlitz Nessler

Kristoff har tidligere fått kritikk for at han blant annet droppet rekognoseringen i forkant av Paris-Roubaix i 2017, men i år var han nede og testet utstyr og deler av løypa allerede i januar.

– Grunnen til at vi reiste hit (i januar) var for å gjøre en rekognosering og teste ut litt utstyr. Vi gjorde 30 sektorer med brostein den dagen. Grunnen til at vi gjorde det var for å få det inn i bevisstheten hans og forberede ham mentalt for en dag som søndag. Jeg ser mange ryttere som kjører på brosteinen to dager før, og da har de ikke kjørt her siden i fjor. Å kjøre på brosteinen i Belgia er som en autostrada sammenliknet med søndag. Det er mye forberedelser som går med til dette. Vi kom hit i januar, det var dårlig vær og vi testet mye utstyr. Vi endret på mye, diskuterte og snakket om hvordan vi kunne løse dette. Jeg tror den mentale forberedelsen er en del av bagasjen han tar med seg ut på veien på søndag, sier Peiper.

– Har dere gjort noen endringer etter rekognoseringene?

– Det kan jeg ikke fortelle deg, sier Peiper humrende og tar turen inn i lagbussen.

Fornøyd med nye hjul

Kristoff på sin side er ikke like hemmelighetsfull.

– Vi har kjørt på tubeless-hjul i Wevelgem og Flandern. Jeg var vel den eneste som kjørte på det Flandern. Jeg har gode erfaringer med det. De er ganske gode. Jeg følte det på brostein i Flandern og – jeg har jo egentlig alltid falt av over brosteinen i Kwaremont, men i år gjorde jeg ikke det. Så egentlig føler jeg at jeg har rullet bra over brostein, og da vi testet i dag og, så kjentes det ikke verst ut. Jeg er egentlig fornøyd med de hjula, de nye hjula fra Campagnolo, så det blir nok de på søndag, sier han.

I tillegg har han hatt testet ut en egen Roubaix-sykkel, men har landet ned på at den ikke ruller bedre på brosteinen enn at det veier opp de aerodynamiske ulempene. Dermed er han på et ganske velkjent oppsett, men han har jobbet med å komme seg bakover på sykkelen.

Trener Stein Ørn er blant de som mener Kristoffs posisjon er såpass langt foran på sykkelen at han dermed graver seg ned i brosteinen, istedenfor å kunne flyte oppå.

– Jeg har prøvd å ha styret litt høyere for å dytte meg selv litt bakover, for at det blir litt kortere. Jeg kunne så klart hatt et kortere stem, men når jeg står da så dunker jeg borti med knærne fordi jeg har lange bein. Så jeg har prøvd litt forskjellig. Nå har jeg ganske langt stem, ellers så kan jeg ha en lengre ramme, men jeg er så vant til å kjøre med den type ramme jeg har hatt nå i mange år, da føles det heller som jeg kjører en traktor. Det er forskjellige ting jeg har prøvd. Jeg har klart å sitte litt lengre bakpå i år enn jeg har gjort andre år, kanskje en halv centimeter. Så får vi se om det hjelper, sier Kristoff.

ANNONSE: Følg sesongen hos Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Tagget med: , , , ,

Les også disse