(procycling.no): Mens konkurrentene har flydd frem og tilbake over brosteinspartiene mot Roubaix for å teste utstyr, dekktrykk, og så videre – både i månedene og ukene før rittet – har Alexander Kristoff hatt et avslappet forhold til det hele.
Foran 2017 droppet han hele rekognoseringen og lente seg på erfaring, mens han i fjor var ute på brosteinen dagen før rittet, uten at det endret på flaksen hans i rittet (Kristoff ble nummer 57).
På vei til treningssamling med Team Coop i Alicante, dro Kristoff mandag innom Roubaix på veien, for å teste utstyr på brosteinen, sammen med to sportsdirektører og én mekaniker, før han fløy videre til Spania på kvelden.
– Det visste jeg fra før
En intens økt ble tilbakelagt på rittets ti siste partier, med noen runder på ikoniske Carrefour l’Arbre, med fokus på å finne frem til det beste utstyret.
– Vi testet egentlig litt forskjellige rammer og hjul, for å få en ide om hva jeg skal kjøre på. Har ikke testet det så mye før i det hele tatt egentlig. Så prøvde litt forskjellige hjulstørrelser, høyde på hjul, forskjellige rammer, forskjellige bredder på dekk. Så det var egentlig mest det vi testet og ikke så mye rekognosering, forteller Kristoff over telefon fra Spania til procycling.no.
UAE Team Emirates-rytteren har tidligere begrunnet sitt begrensende utstyrsengasjement med at han ikke tror det er store forskjellene, et inntrykk som forsterket seg etter økten mandag.
– Egentlig så fikk jeg litt bekreftet hva jeg hadde i hodet fra før. Jeg kunne nesten bare sagt det uten å ha testet, men det er greit å få det bekreftet. Den rammen som er best har veldig liten klaring, så den passer ikke med de største dekkene. Så hvis det er skikkelig drittvær kan jeg egentlig ikke bruke den rammen, for hvis det kommer gjørme på rammen så begynner det å skrape borti hjulet. Det er litt sånne ting, men det visste jeg fra før.
Trygghet
Testingen skjedde på lagets initiativ og selv om Kristoff nødvendigvis ikke ser for seg at mandagens økt skal utgjøre noen stor forskjell når gigantene barker sammen 14. april, gir det ham i det minste en trygghet.
– Det er greit å ha testet ut for å ha en formening hva du skal kjøre på. Nå vet jeg i hvert fall det. Da er ikke det et spørsmålstegn når jeg kommer til Roubaix. Nå vet jeg hva jeg føler er best. Da er jeg mer sikker på valget.
(artikkelen fortsetter under)
31-åringen forteller at rammen han syklet på i fjor var den samme som føltes best ut i år også og at den sykler han på i år også, gitt de rette værforholdene.
– I fjor fikk jeg problemer med at jeg kjørte opp i gjørmehull, så satt all gjørmen seg fast i rammen. Så punkterte jeg fordi det er for lite plass mellom dekket og rammen. Da ble det så mye skraping at dekket eksploderte av varme. Eventuelt kjøre med litt mindre dekk, men da må det jo helst være fint vær, for jo dårligere vær, jo glattere er det og da er det bedre med bredere dekk. Hvis det er fint vær så tror jeg ikke det er noe problem å kjøre hakke mindre dekk, men hvis ikke må jeg ha en annen ramme som passer med større dekk.
Tross bekreftelsen av hans antakelser vil han ikke droppe rekognoseringen i år, slik han gjorde i 2017.
– Jeg tror nok kanskje jeg skal ned to dager før og kjøre en til rekognosering med laget, men da blir det ikke så mye testing av sykkel, som det ble nå. Nå var det egentlig mest for testing av ramme, men jeg fikk jo kjørt en rekognosering også. Jeg syklet jo inn til Roubaix fra de siste strekkene, så da fikk jeg jo med meg finalen.
– Har lyst til å kjøre vueltaen
Kristoff starter sesongen med Mallorca Challenge 31. januar, før Volta a Comunitat Valenciana, Tour of Oman, UAE Tour og Paris-Nice venter, før man tar fatt på den sedvanlige klassikerrekken.
I sommer drar han trolig til Frankrike og Tour de France som opptrekker for Fernando Gaviria, mens høstprogrammet er mer uavklart.
Hele programmet til Kristoff finner du hos procycling.no!
Nordmannen har tidligere fortalt at Vuelta a España kan være aktuelt, og selv om han svarer bastant «nei» på om han tenker å se på noen av etappene, som ligger i Alicante-området hvor han nå er på treningsleir, så er han lysten på å prøve seg i det spanske etapperittet for første gang – om forholdene ligger til rette for det.
– Jeg snakket litt med [Allan] Peiper (sportsdirektør i UAE) i går, når jeg var i Roubaix. De første ti dagene er det jo en del spurtetapper så vidt jeg har forstått, så det kan være en ide å kjøre der. Vi har det litt åpent ennå, sånn sett. Jeg har litt lyst til å gjøre det for å kjøre noe annet enn Hamburg og den gamle leksa. Har jo kjørt Hamburg alle år som proff. Vi får se litt hva laget vil med vueltaen også. Hvis de har plass til å ha meg og noen hjelpere rundt så er det kult, hvis de bare skal gå for sammenlagt og hele laget rundt det så blir det jo verre hvis jeg skal ha med meg en, to, tre mann. Jeg er i hvert fall åpen for å kjøre, så hvis det er mulig så har jeg lyst til det.