(procycling.no): Marianne Vos har vunnet det aller meste det går an å vinne. Men hun mangler en brostein.
Lørdag har hun sjansen til å kapre sykkelsportens kanskje mest rustikke trofé. For aller første gang, 125 år etter at herrene syklet sin første utgave, er det endelig kvinnenes tur i Paris-Roubaix.
Den siste perioden har mye av nederlenderens tid blitt brukt på rekognosering og noen rundturer inne i velodromen i Roubaix.
– Når du har gjort rekognoseringen og du kommer til Roubaix så tenker du «okay, vi er nesten der». Det øyeblikket du svinger inn på velodromen, med all sykkelhistorien, så er det så vakkert. Det er nesten magisk, sier Marianne Vos ifølge Cyclingnews før lørdagens debut i Paris-Roubaix.
– Selvfølgelig håper du at du kan sykle inn i velodromen på lørdag. Det kommer til å være øyeblikk som du nyter men også øyeblikk med ren smerte. Men jeg håper etter målgang at vi alle har hatt et fint ritt, fortsetter Kannibalen.
Kvinnenes utgave av Paris-Roubaix er kortere og blir dermed fort et mer eksplosivt ritt enn herrenes seigpining. Mens søndagens 118. utgave for herrer nesten er 260 kilometer lang er det kun 116 kilometer som venter på kvinnene på lørdag.
Dermed blir andelen brostein større med nesten tre mil på grusom fransk stein. Legg til et varslet regnvær. Det kan bli kaotisk.
– Det kommer til å bli veldig tøft med tanke på forholdene. Det var fint under rekognoseringen, da brosteinen fortsatt var ganske tørr. Vi vet ikke nøyaktig hvor mye det kommer til å regne på lørdag, eller hvor tørr løypa kommer til å være.
– Men uansett så kommer det til å bli mer utfordrende enn under rekognoseringen. Løypa vil gjøre det tøffere. Det kommer til å bli et slit fra starten for å få en god posisjon på brosteinen. Der vet du det kommer til å bli en slagmark.
34-åringen far Den Bosch er syv ganger verdensmester på cyclocross. Det kan bli kjekke ferdigheter å ha med seg på sleip brostein.
– Vi har speidet løypa godt og den er veldig utfordrende. Erfaring fra cyclocross kan være en fordel fordi du er mer komfortabel når det er vått eller glatt. Men så er det fortsatt et veldig krevende ritt og du trenger mye kraft her.