LEDER: Men ikke med mye. Chris Froome møter hinder på veien mot Paris. REUTERS/Robert Pratta

– Vi ser en svakere Froome

Espen J. Lee
Tips meg @espenjlee

Publisert 18.07.17 08:57

Del på    

Rutinerte sportsdirektører analyserer siste uke av Tour de France.

LE PUY-EN-VALEY (procycling.no): Det var steikende varmt under solen i Aubrac søndag. Og den 15. Tour de France-etappen sørget bare for å hete opp kampen om gult, idet favorittene som ennå ligger tett som hagl på sammenlagtlisten, følte hverandre på tennene.

I denne herlig kokende geriljakrigen av en utgave, kreves dog et kjølig hode for å sikre seg topplassen i Paris. For denne touren ligger an til å avgjøres på sekunder, ikke minutter. Hvilket tittelforsvarer Chris Froome gjentar i det uendelige.

Allerede i Düsseldorf slo Sky-kapteinen fast at å vinne en gul trøye nummer fire blir karrierens største utfordring. Mye på grunn av ruten – fattig på fjellavslutninger og tempokilometer – som ikke ga han noen fordeler.

For første gang må Froome forsvare sin ledertrøye uten å ha kuet sine konkurrenter med en dominant etappeseier. I 2013 tok han en tidlig og solid ledelse ved å vinne på Ax-3-Domaines og deretter på Mont Ventoux. Det samme gjorde han på etappen til Pierre-Saint-Martin i 2015, samt i utforkjøringen fra Peyresourde til Bagnères og på tempoen til Megève i 2016.

Denne gang blir han tvunget til å vinne på rutine og taktikk, fremfor pur fysisk overlegenhet.

– En svakere Froome

Med Fabio Aru (+0:18), Romain Bardet (+0:23) og Rigoberto Urán (+0:29) alle innenfor 30 sekunder dukes det for en sann thrilleravslutning idet touren inntar Alpene.

– Jeg tror helt ærlig at dette ikke er over. Froome har vi sett i bedre form tidligere. Han er fortsatt mannen å slå, det er helt klart. Men jeg tror vi har sett han mer dominerende i tidligere tourer, sier Matt White, den drevne sportsdirektøren hos Orica-Scott, til procycling.no.

På respektive tidspunkt i sine tidligere Tour de France-triumfer har Froome ledet med 4:14 (2013), 3:10 (2015) og 1:47 (2016) på trappene av tredje og avgjørende uke. Denne gang er ledelsen langt i fra like betryggende.

Selv med den 22.5 kilometer lange tempoen i Marseille på nest siste dag, og et sterk lag rundt seg, har Froome derfor ingen garantier foran de seks gjenværende etappene.

– Det er en mye åpnere tour, og jeg tror det er en kombinasjon av flere ting. For det første er nivået høyere. De andre har blitt sterkere. Og jeg tror ikke Froome er på samme nivå som før. Kanskje ikke langt unna, men det er kombinasjonen som gjør det så jevnt. Den kombinasjonen, i tillegg til løypen. Jeg synes løypen er spesiell og Froome har ikke hatt mulighet til å gjøre som han pleier. I tillegg har syklingen endret seg. Taktikken har endret seg, sier White – som påpeker at jevne, kalkulerende ritt har blitt normen i WorldTouren de siste årene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MISTET GULT: En sliten Fabio Aru krysset målstreken i Rodez etter å ha mistet ledertrøyen til Chris Froome. REUTERS/Benoit Tessier

MISTET GULT: En sliten Fabio Aru krysset målstreken i Rodez etter å ha mistet ledertrøyen til Chris Froome. REUTERS/Benoit Tessier

I 2016 ble alle utenom tre etapperitt i WorldTouren avgjort med mindre enn ett minutts margin. Så langt i år gjelder det samme for ti av elleve etapperitt – inkludert Giro d’Italia som Tom Dumoulin vant med skarve 31 sekunder foran Nairo Quintana.

– Sammenlagtrytterne ser veldig nøye når de leter etter svakheter hos andre. Anledninger til å angripe hverandre er ikke så mange. Det gjelder Chris Froome og resten av rytterne blant de åtte fremste. Nivået for øyeblikket er ganske likt.

Selv om Froome kan være temmelig jevnstilt med sine konkurrenter, er det liten tvil om at laget hans befinner seg i en klasse for seg.

Det var en tidligere verdensmester og klassikervinner, Michal Kwiatkowski, som ga sitt hjul til Froome da briten hadde mekaniske problemer like før den avgjørende stigningen på etappe 15. Rytterne som kjørte han opp igjen til favorittfeltet – Sergio Henao, Mikel Nieve og Mikel Landa – kunne alle vært kapteiner på andre lag.

Med en slikt mannskap rundt seg, tror White at konkurrentene vil få det vanskelig med å isolere Froome eller ta tid på briten i fjellavslutningen i Alpene.

– Det er stilen som har endret seg. Når Sky kjører et visst tempo og et visst antall watt i stigningene, så kan man ikke gjøre noe som helst, sier White kategorisk.

– Stedet der folk ser sårbarhet er nedover og utforkjøringer. Det er der folk kan gjøre feil, og har gjort feil. Og i utforkjøringene spiller ingen rolle hvor sterk man er, gjør man feil så gjør man feil. Dette er en trend man har sett de siste årene. Folk blir desperate nedover, og vi så med for eksempel Richie (Porte) at uhell kan skje, sier Orica-sjefen som har sin egen elev, Simon Yates, pent plassert på sjuendeplass sammenlagt, to minutter bak.

Aggressive Ag2r

Ag2r er laget fremfor alle som har hoppet på denne trenden. Både på etappe ni og 15 satte de presset på den gule trøyen ved å angripe i utforkjøringene. Bardet rullet ut hele sin falanks inn mot den avgjørende 1.kategoristigningen på etappe 15 og distanserte Froome flere ganger.

– Romain hadde rekognosert hele etappe og ga oss all info vi trengte. Dette var hjemtraktene hans og vi kjente alle veiene og visste alt vi skulle gjøre. Jeg tror vi var ganske nære å brekke Froome i dag, sa Mattias Frank, Bardets sveitsiske hjelperytter.

Frankrike har ikke hatt en tour-vinner siden 1985. Bardet har ikke gjort noen feil så langt og blir som regel gradvis sterkere mot tredje uke. Men for å isolere Froome er det tydelig at Ag2r er avhengig av å samarbeide med flere lag. Mannen i klatretrøyen, Warren Barguil, har allerede sverget troskap til å hjelpe sin landsmann hvis han befinner seg i posisjon i Alpene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FRANSK HÅP: Romain Bardet vant på Peyragudes og truet Froome i sammendraget. REUTERS/Benoit Tessier

Heldigvis for Froome, ser det ikke ut til at øvrige utfordrerlagene, Astana og Cannondale, er kapable til å true Team Sky, som dessuten har Landa plassert som sjettemann sammenlagt – baskeren som virker minst like solid som noen av de andre favorittene.

– Astana er rammet av velt og frafall. De sterkeste klatrerne deres er borte, Cataldo og Fuglsang. De store gutta er også svekket, halve laget sykler rundt med bandasjer på seg, sier White.

Froome trenger bare følge

Før tempoen i Marseille kan mye tid både tjenes og tapes på de to Alpe-etappene med Galibier og Izoard. Farene truer imidlertid også på etappe 16 til Romans-sur-Isère på tvers av Ardeche, der friske vindkast er varslet.

– Sky er solide nok til å låse rittet i Alpene. Froome trenger bare å følge hjulene og vente på tempoen i Marseille, sier Philippe Mauduit, sportsdirektør hos Bahrain-Merida.

– Han har en stor fordel slik avstandene er nå. Det er veldig tett. Tettere enn normalt. Men jeg tror ingen har kraften til å komme seg løs fra Sky i fjellene. Bare når han har hatt (mekaniske) problemer, har de klart å sette ham under press. Det er Aru, Bardet og Urán som må skaffe seg tid før Marseille. Spørsmålet er om de ikke er fornøyd med podiet, eller snarere begynner å angripe hverandre fremfor Froome, sier franskmannen til procycling.no.

Så hvor mye tid trenger de på Froome før tempoen Marseille?

– Oooh, halvannet minutt, tenker jeg. Man sover bedre med to minutter. Med halvannet minutt har man sikkert noen mareritt. Og med ett minutt har man et kjempeproblem, avslutter White.

Stillingen sammenlagt før etappe 16
1 Chris Froome (Team Sky)
2 Fabio Aru (Astana) + 0:18
3 Romain Bardet (Ag2r) + 0:23
4 Rigoberto Urán (Cannondale) + 0:29
5 Dan Martin (Quick-Step) + 1:12
6 Mikel Landa (Team Sky) + 1:17
7 Simon Yates (Orica-Scott) + 2:02

Tagget med: , , ,

Les også disse