<b>VÆR KLAR OVER DET!</b> Johan Kaggestad har kommentert Tour de France for TV 2 siden 2003: - Jeg skjønner jo at det går mot slutten, er du gæren? sier han i dag. FOTO: Jarle Fredagsvik, WWW.PROCYCLING.NO

TILBAKE SOM GJEST: Johan Kaggestad er med i Tidenes Tour de France for andre gang når han plukker ut sitt drømmelag. FOTO: Jarle Fredagsvik/procycling.no

Podkast🎙️: Johan Kaggestads Tour-drømmelag

Theis Magelssen
Tips meg @TheisMagelssen

Publisert 11.08.20 14:49

Del på    

I den siste episoden av «Tidenes Tour de France» samler sykkel-orakelet sammen sine beste menn fra de utvalgte Tour-utgavene.

(procycling.no): Tidenes Tour de France er en artikkelserie i samarbeid med podkasten med samme navn.

Gjennom sommeren har vi dykket ned i de beste og mest dramatiske utgavene i den moderne Tour de France-historien.

I sommerens siste episode av «Tidenes Tour de France» får du en ny prat med sykkelguruen Johan Kaggestad. Det blir en slags oppsummering der både Kaggestad og de to programlederne plukker sine drømmelag fra de Tour-utgavene som har vært tema for podkastens episoder.

Sjekk ut Tidenes Tour de France der du hører podkast for å få stagget sykkelabstinensene.

Podkasten finner du blant annet her i Apple Podcasts og her i Spotify. Sjekk også ut seriens hjemmeside på Tidenespod.no.

Drømmelag-spesial

Hvordan ser det perfekte Tour de France-laget ut? I den, foreløpig, siste episoden av «Tidenes Tour de France» er podkasten tilbake på Kaggestad gård for en ny prat med sykkel-nestor og idrettsguru Johan Kaggestad.

Gjennom sommeren har ni forskjellige Tour de France-utgaver fått viet episoder av podkasten til seg. Det er fra utgavene i 1987, 1989, 2000, 2003, 2006, 2008, 2011, 2012 og 2014 at Kaggestad må plukke sitt drømmelag.

Fra de ni forskjellige Tour-feltene skal det velges ut lagleder, road captain, hjelperytter på flatene, hjelperytter i fjellene, bruddspesialist, tempospesialist, spurter, klatrer og lagkaptein.

Artikkelen fortsetter under bildet!

<b>HVOR LANDER ØRNEN:</b> Bjarne Riis og den tidligere styrelederen i Saxo Bank skal presentere sine nye planer i slutten av neste måned. Det kan vety et oppkjøp av hans tidligere sykkellag. FOTO: (c)Tim De Waele/TDWSPORT.COM

ØRNEN LEDER LAGET: Bjarne Riis har en mørk dopinghistorikk. Etter karriereslutt viste dansken seg som en dyktig lagbygger og leder. FOTO: (c)Tim De Waele/TDWSPORT.COM

Lagleder: Bjarne Riis (2008)

Bjarne Riis har en mørk historie når det kommer til doping. Kaggestad legger ikke skjul på at det er en drøy kamel å svelge.

– Jeg liker ikke dopinghistorikken hans. Jeg synes det er noe ordentlig herk. Jeg har lest boken hans og den ble jeg kvalm av, sier Kaggestad i «Tidenes Tour de France»-episoden.

Ørnen fra Herning vant Tour de France 1996, men innrømmet i 2007 at han hadde benyttet seg av EPO og andre prestasjonsfremmende forbudte midler gjennom karrieren. Et annet kallenavn som ble koblet til Riis var Mr. 60 %. Tallet spiller på andelen hematokrit, eller røde blodceller, i blodet. På 90-tallet ble det bestemt at 50 % ble satt som en øvre lovlig grense på hematokritt-verdien til syklister. Å ligge over dette tallet ble rett og slett regnet som farlig.

Dansken er fremdeles et meget etablert navn i sykkelsporten. Tidlig i 2020 ble det kjent at Riis steppet inn som deleier og manager i World-laget Team NTT. I mange år har Riis trukket i tømmene i et av sportens største lag, som nådde sin ende som Tinkoff i 2016.

Det er 2008-utgaven av laget, som da het CSC ProTeam, som gir Riis samme rolle i Kaggestads utvalgte.

Den største utfordringen som lagleder i den Tour-utgaven for Riis var å balansere brødreparet Andy Schleck og Frank Schleck mot lagets utvalgte kaptein Carlos Sastre.

Tidlig i sesongen, på en teambuilding leir, skal det ha blitt avgjort at Sastre var den de skulle kjøre for i touren. Da Schleck-brødrene strålte i touren var Riis og laget likevel tro mot sin plan. Det resulterte i gul trøye til Sastre.

– De var trofaste mot de verdiene de hadde. Og det var det som bestemte utfallet av hvordan de kjørte opp Alpe d’Huez. Det var enestående at Schleck-gutta ga seg på det.

Artikkelen fortsetter under bildet!

KONGEN AV FOIX: I 2008 var Kurt Asle Arvesen en suveren lagspiller men klarte også å ta en etappe i Tour de France. Foto: Tim De Waele/Getty Images

Road captain: Kurt-Asle Arvesen (2008)

Kurt Asle Arvesen er eneste nordmann på Kaggestads lag. Eresfjord-syklisten hadde i 2008 sin femte sesong i CSC og var en blitt et viktig tannhjul i Bjarne Riis sitt maskineri.

CSC-rytteren hadde en av sine beste sesonger og før Tour de France hadde han blant annet vunnet E3 Prijs Vlaanderen (i dag E3 Harelbeke), blitt nummer syv i Flandern rundt og blitt norsk mester på landeveien.

I Tour de France ble han med på CSC-laget for fjerde gang og hadde en viktig rolle i laget som både en taktisk klok og godt likt rytter.

Da Carlos Sastre hadde plassert seg selv litt på utsiden av gruppa ble Arvesen satt på rom med spanjolen for å prøve å mykne opp forholdet til resten av gjengen.

– Typisk eksempel på oppgave til en road captain: Å skape ro innad i laget. Det blir mye prat om den ledelsen, men det er veldig fint å ha en rytter som tør å si noe, konstaterer Kaggestad.

– Han var utholdende og tålte mye juling. Selv om han så helt mørbanket ut og var halvt bevisstløs da han var ferdig med etappen så var han på startstreken neste dag. Det er forbilde for resten av laget.

Artikkelen fortsetter under bildet!

RÅSTERK: Tony Martin har tauet mange felt i mil etter mil, og tatt en haug med enorme triumfer på temposykkelen. Foto: Tim De Waele/TDWSPORT.COM

Hjelperytter på flatene: Tony Martin (2011)

Alle lag trenger en rytter som kan dunke på i mil etter mil på flatene. Kjøre inn brudd, dra kapteinen først inn i fjellet og knive i sidevinden.

Johan Kaggestad velger seg Tony Martin fra 2011.

Panservogna fra Tyskland har i mange år vært en av verdens beste temporyttere. I 2011 tok han sitt første av fire VM-gull og var en vital del av HTC-High Road sin seiersmaskin.

Nå på plass i Jumbo-Visma gjør han mye av den samme jobben for det nederlandske laget.

Gert Steegmans og Mark Renshaw trekkes fram som boblere av Kaggestad dersom man heller ønsket seg en opptrekker.

Artikkelen fortsetter under bildet!

ARGUSØYNE: Chris Froome og Bradley Wiggins kjørte for Sky i 2012. Froome var hjelper, men av og til var han litt for sterk for sin kaptein. FOTO: Tim de Waele

Hjelperytter i fjellene: Chris Froome (2012)

De fleste kapteiner har vært hjelperyttere en gang. Det gjelder også for det siste tiårets aller beste Grand Tour-rytter.

Dermed blir Chris Froome hjelperytteren i fjellene for Johan Kaggestads lav på grunn av 2012-utgaven av Tour de France.

Det var året der Team Sky sitt dynasti i verdens største sykkelritt startet.

Bradley Wiggins sin siste hjelper i fjellene gjennom tre uker i Frankrike var den litt uvørne og yngre Froome.

Kanskje var han ikke alltid til så mye hjelp. Kanskje var han til tider mer til bry. Men den beste klatreren i Tour de France het Chris Froome. Og han prøvde i hvert fall å kjøre som hjelperytter.

Artikkelen fortsetter under bildet!

BRUDDKONGE: I 2011 var Voeckler plutselig nære å vinne Tour de France på grunn av et brudd. Foto: Tim De Waele

Bruddspesialist: Thomas Voeckler (2011)

En fransk folkehelt er mannen Johan Kaggestad har valgt som lagets bruddspesialist.

Thomas Voeckler er rytteren som skal angripe, vise fram trøya og skape oppmerksomhet rundt Team Kaggis.

Det har han gjort i en årrekke. Og av og til har det virkelig blitt store ting ut av alle angrepene til den flamboyante franskmannen.

– Han har vært i mange brudd og også avgjort etapper. Så har han også vært i dramatiske brudd som den piggtråd-skandalen med Jonny Hoogerland, mimrer Kaggestad.

I 2011-utgaven av Voeckler nære å gjøre det helt store. Etter å ha vært i brudd tok han mye tid i sammendraget. Først på den 19. etappen, opp Alpe d’Huez, mistet han den gule trøya.

Til slutt ble han nummer fire.

Artikkelen fortsetter under bildet!

NYSKAPENDE: Greg LeMond var stadig på jakt etter ny tempoteknologi. Det avgjorde Tour de France i 1989. Foto: Benjamin Werner, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26523950

Tempospesialist: Greg LeMond (1989)

Bradley Wiggins trekkes fram som en kandidat til denne rollen, men Kaggestads førstevalg er Greg LeMond.

Amerikaneren var en pioner på teknologifronten mot slutten av 80-tallet og mye av grunnen til at han vant den rekordjevne 1989-utgaven var nettopp teknologien.

På den siste tempoetappen i Paris holdt LeMond vanvittige 54,55 kilometer i timen var utklassing sammenliknet med tempoet som var vanlig i sykkelsporten på den tiden.

Laurent Fignon, som startet tempoen i gult, tapte omlag to sekunder per kilometer og var 58 sekunder bak i mål. Tour de France 1989 tapte han med åtte sekunder.

Artikkelen fortsetter under bildet!

DOMINERTE: Mark Cavendish tok 30 etappeseirer mellom 2008 og 2016 i Tour de France.

Spurter: Mark Cavendish (2011)

– Han er den rytteren i historien som har vunnet flest fellesstartetapper i Tour de France, konstaterer Kaggestad enkelt og greit.

Ingen spurter har dominert de flate etappene i Tour de France slik Mark Cavendish gjorde på sitt beste. Det resulterte i 30 etappeseirer i tidsrommet 2008 til 2016. 

Kun Eddy Merckx har flere seirer i Tour de France med 34, men flere av dem kom på tempoetapper.

Cavendish på sitt råeste var en mester i å posisjonere seg og hadde ofte et lag som var så godt at det var sjanseløst å ta opp kampen i de raske spurtene.

Det fikk Thor Hushovd erfare mang en gang.

Artikkelen fortsetter under bildet!

OVERLEGEN: Nibali var suveren i fjellene under Tour de France i 2014. Foto: Tim De Waele/TDWSPORT.COM.

Klatrer: Vincenzo Nibali (2014)

Team INEOS, tidligere Sky, har vunnet alle Tour de France-utgaver fra og med 2012 bortsett fra én. I 2014 var det Vincenzo Nibalis tur.

Mens rytter etter rytter veltet ut, blant annet Skys tittelforsvarer Chris Froome, trakterte Nibali alt Tour de France 2014 kastet mot ham.

Ikke bare brosteinen tråkket han elegant over. Men også de høye fjell ble beiseiret.

– Da vant han både til La Planche des Belles Filles, til Chamrousse og til Hautacam og var totalt dominant i 2014.

Artikkelen fortsetter under bildet!

MESTERLIG SYDD SAMMEN: Cadel Evans ledet BMC-laget på perfekt vis i 2011 og tok den gule trøya på siste tempoetappe.

Lagkaptein: Cadel Evans (2011)

Er det egentlig lagkapteinen til Kaggestad som mest trolig blir den beste av lagets åtte ryttere i sammendraget? Det spørs! Men Cadel Evans har vist før at han kan slå de beste.

– Jeg har et litt orginalt valg synes jeg selv. Cadel Evans. Det er to grunner til det. Det er mange andre som kunne stått der som Bradley Wiggins, Nibali, Froome, men de er i andre kategorier. Jeg måtte finne en som ikke var det. Så synes jeg måten han styrte BMC-laget på i 2011 var ganske imponerende. Det var all in for Evans. Det var ni mann på laget den gangen. Alt var lagt opp rundt Evans og de spilte et utrolig lojalt spill, utbroderer Kaggestad.

Med Schleck-brødrene som den største trusselen dreide mye seg om å ikke tape for mye tid i fjellene.

– De visste den siste tempoetappen i Grenoble ble avgjørende. De hadde manøvrert Evans i en posisjon hvor sekundene til Schleck-brødrene var helt greie når det hjalt å ta igjen det tapte. Det var et strålende kaptein-spill av BMC og Cadel Evans.

I episoden av «Tidenes Tour de France» får du også høre programledernes lag samt forslag fra lytterne.

Tagget med: , , , , ,

Les også disse