(procycling.no): Et nytt WorldTour-prosjekt er under oppseiling i Østen. Det dreier seg om et lag som per nå har fått navnet GCP – The Global Cycling Project.
Laget har et overordnet mål om å produsere en kinesisk Tour de France-vinner innen 2025. GCP vil i tillegg til WT-satsingen også ha et utviklingslag som skal forberede yngre utøvere til sykkelsportens aller største scene.
Bak initiativet står styreleder Tim Cay. Briten har bakgrunn fra eiendomsutvikling og byggebransjen. Med seg har han Eurosport-kommentator Brian Smith (som tidligere har stått bak oppbyggingen av Cervélo TestTeam, Endura Racing og MTN-Qhuebeka) og Shane Sutton (trener i det britiske sykkelforbundet og Team Sky).
Oppe og går fra 2020-sesongen?
Etter at Sutton forlot sin post i Team Sky, takket han ja til å samarbeide med det kinesiske banelandslaget.
Fra neste år skal han være klar for å ta del i kinesernes satsing på landeveien. Via GCPs hjemmesider står det at laget vil «dukke opp i Tour de France under oppstartsåret», altså 2019.
Men ifølge cyclingnews.com har det blitt sådd tvil om dette på sosiale medier, ettersom WorldTour-lisensene allerede er delt ut. Da er det i så fall mer tenkelig fra 2020, da også en reformering av sykkelsporten er på trappene.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

TRIVDES I KINA: Fram til 2014 var Tour of Beijing det viktigste kinesiske sykkelrittet. Nå er det erstattet av Tour of Guangxi og Hammer Series i Hong Kong. (Photo by Tim De Waele/Getty Images)
I 2020 skal antall lisenser reduserer fra dagens 18 til 15. Forutsatt at de deles ut over en treårsperiode, vil neste mulighet til å bryte inn i sykkelsportens fineste selskap bli så sendt som i 2023.
Ifølge cyclingnews har Brian Smith indikert at 2020 er sesongen man ønsker å gjøre inntoget i WorldTouren.
Kinesisk Team Sky?
Kay sier til prosjektet hjemmeside at «GPC vil stå bak det første, kinesiske WorldTour-laget innenfor sykkelsporten, med visjon og lidenskap til å bygge det største sykkellaget i verden».
Videre står det at «laget vil ha én enkeltstående kinesisk sponsor, og tilby en global markedsføringsplattform til den profesjonelle sykkelsporten. Visjonen til GCP er å presentere en satsing på det øverste nivået og en kinesisk Tour de France-vinner innen 2025, ved å eksponere profesjonell sykling globalt, samtidig som man promoterer positive effekter ved sykling i Kina og reduserer alvorlige effekter når det gjelder luftforurensing».
På papiret minner de kinesiske planene litt om prosjektet Team Sky startet opp i 2010. Det skulle være stort, det skulle være gjennomsiktig, man skulle fokusere på folkehelsa og få flere briter til å ta fram sykkelen sin.
Du kan lese mer om prosjektet her på lagets hjemmeside!
Og man skulle få en britisk Tour de France-vinner i løpet av fem år. Det tok bare tre da Bradley Wiggins tok steget opp på podiet i Paris i 2013.
I en promoteringsvideo på sidene til satsingen inviteres sponsorer til å hoppe på prosjektet, samtidig som planene blir presentert med bilder av Chris Froome, Mark Cavendish og Bradley Wiggins rullende over skjermen.
Sikler på det kinesiske markedet
Dog skal det sies at britene nok lå lengre framme i utviklingen av nasjonale ryttere da Dave Brailsford, Shane Sutton og de andre lederne med bakgrunn fra British Cycling trommet sammen til lagpresentasjon i januar for snart ni år siden.
I dag har Kina én rytter i WorldTouren, det er Meiyin Wang i Bahrain-Merida. Laget vi tidligere kjente som Lampre, nå UAE Team Emirates, luktet på kinesiske markedskrefter i 2017, da de hadde en avtale med TJ Sports, der også en investeringsgruppe med grener inn i Alibaba, J-One og Wands Sports var involvert, skriver Velo News. Avtalen ble imidlertid lagt død på grunn av helseproblemene til styrelederen i TJ Sport.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

SENTRAL: Shane Sutton måtte forlate Team Sky, men jobber nå med kinesiske banesyklister. Fra 2020 vil han være del av ledelsen i The Global Cycling Project. (Photo by Tim de Waele/Corbis via Getty Images)
I dag finnes det hele ni kontinentallag som er registrert i Kina, deriblant Mitchelton-BikeExchange, som lar totalt sju kinesiske ryttere høste erfaring innenfor Europas grenser. Tidligere hadde man også Champion-System, som konkurrerte på prokontinivået fra 2010, men som la ned satsingen i 2013.
Fram til 2014 var Tour of Beijing sentral i kinesernes ønske om å promotere hovedstaden som et globalt møtepunkt, samtidig som rittet satte fokus på miljø og helse. I år er det Tour of Guangxi som er det viktigste kinesiske sykkelrittet, i tillegg har Hammer Series et arrangment i Hong Kong.
PS: I 2014 ble Ji-Cheng den første kineseren som deltok i Tour de France. Giant-Alpecin-rytteren slet med en kneskade, men maktet likevel å fullføre. Han ble rittets lanterne rouge, altså rytteren med svakest tid i sammendraget.