(procycling.no): Elleve dager før Milano-Sanremo 2020 skal arrangeres så kommer arrangøren med en endring av løypa.
Flere av byene som La Primavera etter planen skulle passere langs kysten ønsket ikke å ha sykkelrittet på besøk nå.
Det er ventet at store folkemengder vil trekke mot kysten i Italia under det varme været for å kjøle seg ned på de mange strendene. Stort sett er det kun én vei å følge og de lokale byene mener det ikke er mulig å stenge veiene på ansvarlig vis nå.
Dermed har RCS Sport funnet en ny løsning og lagt en ny rute.
Passo Turchino, som ofte har vært vanskeligheten i rittets første halvdel, blir ikke en del av årets utgave. Rittet søker innover i landet etter starten i Milano med retning mot Genoa. Capo Mele, Capo Cervo og Capo Berta blir heller ikke med i 2020.
Klatringen opp til Niella Belbo blir rittets første utfordring med topp etter 161 kilometer. En lang og slak klatring opp til Colle di Nava følger før man skal ut mot kysten igjen.
På de siste 40 kilometerne er det få endringer. Klassikeren med Cipressa og Poggio utgjør fremdeles finalen før Sanremo.
Slik ser den nye løypeprofilen ut!
Endring blir det også på lagfronten. RCS har fått godkjennelse fra UCI og reduserer lagstørrelsen til seks mann per lag. Dermed får de også plass til to ekstra wildcards som har gått til Bardiani-CSF og Androni Giocattoli-Sidermec.
Ikke alle er helt fornøyd med avgjørelsen.
– Uansvarlig og med tanke på prestasjon er det en latterlig avgjørelse å starte Milano-Sanremo med 6. Det faktum at forespørselen blir godkjent er en uforståelig måte å styre på med mindre enn tolv dager til start, skriver Jumbo-Visma-sjef Richard Plugge på Twitter.