SKJØNNER FORVIRRINGEN: Alexander Kristoff har forståelse for at det kan være vanskelig å forstå hvordan Hammer Series fungerer. FOTO: Simon Nessler

NYTT KONSEPT: Hammer Series-rittene baserer seg på et poengsystem, kontra vanlige ritt, hvor det er førstemann til mål som gjelder. FOTO: Simon Nessler, procycling.no

– Må lære opp publikum

Simon Zetlitz Nessler
Tips meg @tastasol

Publisert 28.05.18 09:27

Del på    

Folkefesten uteble under den første utgaven av Hammer Stavanger.

STAVANGER (procycling.no): – Velon (interesseorganisasjonen bak Hammer Series) er veldig tydelige på at lagene må prioritere dette. Nå må noen av lagene gå noen runder innad, for de var ikke skarpe nok til å kunne kjempe om seieren, sier rittdirektør Roy Hegreberg og retter en pekefinger mot blant andre Alexander Kristoffs UAE Team Emirates.

På spørsmål om Kristoff føler laget selv har prioritert rittet, er han som vanlig ærlig.

– Jeg føler jo ikke det. Vi stilte jo ikke med et sykt sterkt lag, så da kan jeg ikke si at vi har satset for mye på det. Det krasjer med giroen og andre er på treningssamlinger. Det er litt hva laget prioriterer, sier hjemmefavoritten, som hadde med seg Sven Erik Bystrøm, Simone Petili, Oliviero Troia og Przemyslaw Niemiec.

– Litt forvirrende for publikum

Hegreberg har nettopp kommet i mål med den første utgaven av Hammer Stavanger, andre gang noensinne at Hammer Series-konseptet har blitt kjørt. Rammene kunne omtrent ikke vært bedre, med strålende sol og sommertemperaturer i Stavanger.

Noen stor publikumsfest ble det likevel ikke. procycling.no var tilstede ved mål og start samtlige tre dager, og en kan trygt si at det var langt flere folk i flere av tettstedene man kjørte gjennom i Tour des Fjords enn hva man så i storbyen Stavanger gjennom tre dager.

– Jeg tror det fremdeles er litt for forvirrende for publikum. Det er vanskelig å finne det store engasjementet når det er vanskelig å vite hvem som har vunnet før etterpå. Mitt forslag er å gjøre som det er i skøytesporten når de har fellesstart, hvor den som vinner på den siste runden vinner. De som tar spurter på rundene kjemper om andre- og tredjeplassen. Da blir det et poengsystem samtidig som man har ett mål. Men jeg synes opplegget er spennende, sier August Jensen, som syklet samtlige tre dager for Israel Cycling Academy.

– Det er litt forvirrende og så er ikke start og mål i sentrum. Hadde du flyttet den ned til Vågen, hvor den har vært tidligere, så tiltrekker du automatisk folk som egentlig ikke er sykkelinteressert, men som er med på arrangementer. Her må du opp på Forum, og da blir det i større grad til at det er de sykkelinteresserte som kommer. Da er det naturligvis ikke like mange som kommer opp hit, enn om det hadde vært i byen, forteller han videre.

(artikkelen fortsetter under bildet)

SKJØNNER FORVIRRINGEN: Alexander Kristoff har forståelse for at det kan være vanskelig å forstå hvordan Hammer Series fungerer. FOTO: Simon Nessler, procycling.no

Også Kristoff støtter de betraktningene.

– I dag (søndag) er det veldig lett å forstå konseptet, men de andre dagene er det nok vanskeligere å forstå at første mann over mål ikke nødvendigvis er vinneren. I går (lørdag) ble jeg nummer tre på poeng, men det var mange som gratulerte meg med tredjeplass etter at jeg var nummer tre over mål. De hadde nok ikke regnet ut at jeg ble nummer tre på poeng, sier han humrende.

Lagene i fokus

I likhet med Jensen, tror også Kristoff et endret poengsystem kunne gjort det lettere, og trekker fram den lokale Veidekke Sykkelcup ute på Forus som eksempel. Der gis det også poeng for hver rundepassering, men med vesentlig flere ved siste runde, og som gjør at den som er først i mål ved den siste spurten også ofte er den som vinner.

Men – trekker han fram – da vil det også bli mer likt et vanlig ritt igjen.

Hegreberg virker klar over utfordringene, og viser det ved å trekke fram at det var flere tilskuere da Tour des Fjords passerte gjennom Mandal enn hva man har hatt i Hammer Stavanger.

Noe vanlig ritt skal det imidlertid ikke være.

– Hammer-konseptet kommer til å utvikle seg. Det kan bli endringer i måten en gir poeng på, men det handler om lagene. At hver runde skal være viktig, ikke bare ha fokus på den siste spurten. Det er konseptet, men det kan godt tenkes at det blir gjort justeringer. En gjorde noen erfaringer i fjor og kuttet ut bonussekunder for å gjøre det litt lettere å forstå. Når folk virkelig knekker koden på dette er det enkelt, men da må du gjerne bruke den appen. Se hvordan poengsystemet fungerer og holde seg oppdatert, mener han.

– Jeg har veldig tro på at det er noe som gjør arrangementet annerledes og mer spennende for publikum. Men vi må lære dem opp i det. Det har vi startet på nå, og nå blir det et nytt arrangement i Limburg til helgen og Hong Kong i oktober. Til neste år blir det 5-6 ritt og inn i 2020 skal det være 10 ritt. Da vil folk lære seg dette og kunne holde seg oppdatert gjennom hele sesongen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

INGEN FOLKEFEST: Den første utgaven av Hammer Stavanger ble ingen enorm suksess med tanke på publikum. FOTO: Simon Nessler, procycling.no

Kommet for å bli?

Noe av håpet er at mer tettpakket sykkelritt skal være mer interessant for yngste generasjonen.

Samtidig ønsker man heller ikke å flytte mer av fokuset til rittet ned i sentrumsgatene. Det skal være et ritt som oppleves som trygt, og ti spurter nede på brosteinen i de svingete sentrumsgatene er ikke ideelt i så måte. Istedenfor ønsker man å bygge opp nettopp Stavanger Forum som sentrum for Hammer Stavanger i årene som kommer.

Kristoff på sin side forteller at han gjerne foretrekker de vanlige rittene som går mer kontrollert, men ser også publikumsaspektet ved hele.

– Det er mer action og det er nok kulere å se på for publikum. Når du starter rittet, er det i gang. Når vi starter ritt på 200 kilometer er det ikke ordentlig i gang før den siste timen, med mindre et farlig brudd kommer seg av gårde, forklarer han.

Om Hammer Series er kommet for å bli er selvsagt vanskelig å svare på for Kristoff og Jensen, men de er begge enige om at nøkkelen er å få publikum til å omfavne konseptet.

– Hvis de fortsetter på samme linje som nå, tror jeg det blir vanskelig å få det helt store engasjementet blant massen. De har noe å bygge rundt. Bare jeg som er en enkel syklist har flere ideer som kunne bidratt til å gjøre det enda bedre, føler jeg i hvert fall. Så jeg tror det har et potensiale, sier Jensen.

For rittdirektør Roy Hegreberg er det imidlertid ganske klart.

– Ja, uten tvil, svarer han kontant.

Så gjenstår det å se om man klarer å utvikle konseptet slik man ønsker. Allerede denne uka er det altså neste Hammer Series i Limburg.

Tagget med: , , , , , ,

Les også disse