TIKK-TIKK-TIKK: Denne metallbiten var godt plantet i dekket til Carl Fredrik Hagen tidlig under gårsdagens lagtempo. Da lufta begynte å sive ut av dekket ved omtrent halvkjørt løp, var 27-åringen nødt til å stanse opp for å få nytt forhjul. FOTO: Getty Images/Privat

«Det ble ikke noe lettere av å ha den i dekket i 60 km/t»

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 14.03.19 10:38

Metallstift stanset Carl Fredrik Hagen under fartsfylt lagtempo.

(procycling.no): Lagtemposløyfa i Lido di Camaiore er paddeflat og stort sett «straka vegen» fram mot vending ved halvkjørt tempo. Med litt over mila igjen til mål av Tirreno-Adriatico-åpninga satt Carl Fredrik Hagen plassert på halen av Lotto Soudal-toget da han ble fanget opp i TV-sendingen hos Eurosport Norge.

På vei framover skar han ut til siden og løftet venstre arm i været. 27-åringen hadde punktert og signaliserte til følgebilen bak at han trengte assistanse.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mitchelton-Scott nær felt av hundeeier før triumf

Man fant fort ut at en metallbit hadde forårsaket punkteringen i forhjulet. Overfor procycling.no forteller Carl Fredrik Hagen at han hørte en ulyd i dekket omtrent ut fra startpunktet for lagtempoen.

– Jeg hørte «tikk, tikk, tikk» allerede etter noen meter ut fra startrampa. Hadde den ikke i dekket på start. Var ikke noe «pang»-punktering, men i og med at den satt midt på, så gikk ikke lufta skikkelig ut før etter svingene ved vending, forteller Carl Fredrik Hagen til procycling.no.

Lagkameratene takket for følget

Han tok selv et bilde av dekket etter målgang, og der sto en ikke ubetydelig metallstift fast i dekket hans. Selv mener han at metallbiten muligens stammer ifra platene rytterne kjørte ned fra ved starten av lagtempoen, og at den kan ha ligget løs der oppe.

– Merket du underveis at det var ekstra tungt å holde posisjonen din inne på rekka?

– Det ble vel ikke noe lettere å ha den i dekket i 60 kilometer i timen. Det er små marginer når farta skal holdes oppe, og laget holdt høy fart i går. Dessverre er det lite man får gjort med det. Jeg måtte hatt fatbike-dekk for å unngå å miste luft med den stiften der.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

HER BLE DET FULL STOPP: Ved omtrent halvkjørt løp var Carl Fredrik Hagen nødt til å stanse opp for å få skifta forhjulet. Da han var tilbake på sykkelen var lagkompisene hans over alle hauger. FOTO: Skjermdump via Eurosport Norge

Lotto Soudal gjorde en god lagtempo ved kysten av Tyrrenhavet. Etter at Hagen stanset opp med rundt ti kilometer igjen til mål, klokket lagkameratene inn til sjetteplass – 54 sekunder bak vinnerlaget, Mitchelton-Scott.

Det betød likevel at belgierne hadde holdt 55,325 kilometer i snittfart. I så høy hastighet var det selvsagt også nytteløst for nordmannen å oppnå kontakt igjen etter hjulskiftet.

– Finish som bør passe oss

Fra og med i dag skifter det ukeslange etapperittet karakter. Dagens etappe virker skreddersydd for «puncheurer» á la Tiesj Benoot og Tim Wellens, mens også dag fire og fem har avsluttende runder i kupert terreng.

Det har fått flere spurtere enn vanlig til å legge Sanremo-oppkjøringa til Paris-Nice i stedet. Samtidig er terrenget på tvers av Italia, og «mellom de to hav», meget forlokkende for Hagens egenskaper på sykkelen.

– Hva forventer du at du skal bidra med overfor Wellens og Benoot de neste dagene?

– Det ser ut som en finish som bør passe oss bra i dag, sier Hagen – og tenker på tre kneiker innenfor de siste 100 kilometerne og bakke opp til målgang i Pomarance. Det er for øvrig samme målgang som ble brukt i 2017 da Geraint Thomas angrep med fire kilometer igjen og gikk solo inn til mål.

(Artikkelen fortsetter under)

– Vi har sluppet opp litt mer på treningsmengdene

Stigningsgraden totalt sett høres ikke avskrekkende med 6,8 kilometer á 3,2 prosent. Men den siste halvannen kilometer holder seks prosent i snitt og partier á 9 prosent rundt kilometersmerket. Dette er tøft nok til å kjøre av spurterne, og i stedet åpne opp en kamp mellom sammenlagtrytterne og klatresterke puncheurer.

– Jeg har ikke fått konkrete oppgaver ennå, men jeg skal hjelpe Tiesj og Tim i dette rittet så godt jeg kan. Det er veldig lærerikt hver dag å få sykle og være med dem, sier den ferske sykkelproffen.

PS: Rittet kan du følge via Eurosport Norge hver dag. Dagens sending starter 13:45!

Tagget med: , , , , ,

Les også disse