CALLE I FRONT: Carl Fredrik Hagen var først inn på første grusparti, med Wellens på hjul under Strade Bianche. Og fikk ros for innsatsen han la ned i etterkant. Foto: Tim de Waele/Getty Images)

– Vi har sluppet opp litt mer på treningsmengdene

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 13.03.19 13:03

Del på    

Men treneren forventer ny hjelperolle for Hagen i Tirreno-Adriatico.

(procycling.no): Carl Fredrik Hagen er den eneste nordmannen som legger ut på den 21,5 kilometer lange lagtempoen i Lido di Camaiore.

27-åringen benytter seg av Tirreno-Adriatico som oppkjøring til et vårprogram som avsluttes med Tyrkia og Romandiet rundt.

Her finner du sesongplanen til Carl Fredrik Hagen!

I det ukeslange etapperittet som for mange kulminerer med deltakelse i Milano-Sanremo, får han trolig som oppgave å støtte opp om kapteinene Tiesj Benoot og Tim Wellens.

– Nå har ikke jeg snakket med Carl Fredrik på to dager, og da var det mest lagtempoen det dreide seg om, men jeg har ikke store forventninger til at han får leke så mye selv, sier trener Erik Alexander Nordby til procycling.no.

Fikk sjansen i Algarve

Under Algarve rundt fikk Hagen kjøre for egne sjanser på noen av de kuperte dagene underveis.

Han ble blant annet 14. mann på Alto do Malhao (2,8 kilometer á 8,8 prosent). Da var verken Benoot eller Wellens innafor laguttaket.

Nordby forteller at lysluggen ankom rittet med ganske store treningsmengder i beina, men at de har valgt å slippe opp mer i forkant av Tirreno-Adriatico.

– Tirreno er et viktig løp, men det er ikke på grunn av høye forventninger til hans prestasjoner at vi har sluppet opp litt. Det har mer med å gjøre at det drar seg litt mer til nå med flere ritt på rad. Uansett hvilke oppgaver han blir bedt om å utføre, så skal han være hakket bedre rusta enn han var i Algarve, sier treneren.

Småkupert hele veien

Profilene i Tirreno-Adriatico er som en våt drøm for ryttere som er eksplosive i kortere klatringer.

Dag to mot Pomarace har flere korte knekkere på de siste ti milene. Først 3,9 kilometer á 4,9 prosent, deretter 1,5 kilometer á 7,2 prosent og 6,8 kilometer á 3,2 prosent opp til mål.

Dag tre ser spennende ut for et sterkt brudd, mens det på etappe 4 mot Fossombrone kjøres avsluttende runder med 1,9 kilometer á 10,8 prosent på menyen og totalt hele 221 kilometer.

Dag fem bør også virke forlokkende på Lotto Soudal med tre avsluttende runder med en bakke som stiger 8,8 prosent over 2,8 kilometer.

Hva er optimalt for Hagen?

Etappeprofilene har fått mange spurtere, deriblant Marcel Kittel og Edvald Boasson Hagen, til å vende fokus mot Paris-Nice i stedet. Fernando Gaviria, Phil Bauhaus, Peter Sagan, Nacer Bouhanni og Elia Viviani er noen raske herremenn som likevel har lagt turen til Italia.

Alt i alt er det en forlokkende meny om  man sitter med typene det belgiske klassikerlaget har i sine rekker.

– Det går så fort i de feltene der og effekten av å ligge på hjul er så stor, at alt under fem prosent egentlig ikke kan kalles for en klatring. De store forskjellene kommer nå bakkene blir lengre. Når en rytter på 50 kilo inntar for eksempel en klatring i Alpene der både lengden på bakken og hellingsgraden øker dramatisk, det er da sammenlagtkanonene virkelig får vist fram hva som bor i dem.

– Hva slags terreng tenker du er ideelt for Hagen på dette nivået?

– Han kan komme opp i situasjoner under etapperitt som vil slå fordelaktig ut for ham, spesielt om han klarer å gå med i en mindre gruppe. Favoritt-terrenget hans er helt klart ganske tøft, men han er ikke en ultimat klatrer hvis du tenker på de lengste fjellene. Han besitter en miks av egenskaper: Han har fått bra trøkk i korte bakker, er god teknisk på sykkelen og har blitt godt til å komme seg i gunstige posisjoner. Det er nødt til å gå jevnt hardt, uten at det dreier seg om de mest ekstreme motbakkene, mener han.

Fikk ros etter Strade Bianche

Nordby forteller at både Wellens og Benoot var fornøyd med innsatsen ha gjorde for dem under Strade Bianche forrige helg.

Der var instruksen å posisjonere en av dem inn mot de første av de tøffe gruspartiene. Dessverre for Hagen pådro han seg en punktering på forhjulet da det hele tok av.

– Han fikk den punkteringen på verst tenkelig tidspunkt i forhold til rittutviklinga. Det ble nok 4-5 kilometer på flatt forhjul før han fikk kontakt med laget. Han prøvde å kjøre seg opp igjen, men da gikk det fort foran så det var sjanseløs. Vanligvis er han ikke typen som er glad i å stå av ritt, men noen ganger er det det eneste fornuftige å gjøre. Det er ikke vits i å brenne av for mye krutt i et endagsritt for å komme inn i gruppe tre eller fire, melder Nordby.

PS: Du kan se Tirreno-Adriatico direkte via Eurosport Player. Sendinga starter 14:00 i dag.

Tagget med: , , , ,

Les også disse