Prøv Procycling Pluss idag

TRIVES PÅ TV: Greg LeMond i aksjon for Eurosport under Tour de France. Her gjør amerikaneren et intervju med sammenlagt vinner Chris Froome i 2015.

TRIVES PÅ TV: Greg LeMond i aksjon for Eurosport under Tour de France. Her gjør amerikaneren et intervju med sammenlagt vinner Chris Froome i 2015.
Foto: ATP/WENN.com

LeMond: – Finnes fortsatt ingen mirakler i sykling

Espen J. Lee
Tips meg @espenjlee

Publisert 21.07.16 08:09

Del på    

Den tidligere Tour-vinneren diskuterer Armstrong, mekanisk doping og Team Sky.

Som en av Lance Armstrongs mange fiender følte Greg LeMond seg en gang uønsket i Tour de France. Men etter at texaneren ble avslørt for doping og strøket fra resultatlistene, har LeMond funnet veien tilbake til Le Grande Boucle. 55-åringen er nå fast ekspertkommentator for Eurosport.

I et lengre intervju med den franske sportsavisen L’Équipe snakker LeMond med fri tøyler. Han prater bekymret om faren for mekanisk doping. Han er også fortsatt er i tvil om hvordan Armstrong klarte å produsere enorme wattverdier. LeMond uttaler seg også om Chris Froomes angrep på Mont Ventoux i 2013. Team Skys filosofi om «marginale gevister» mener LeMond er «noe dritt».

– Armstrong ødela rykte mitt i USA. Jeg trodde det gjaldt over hele verden og kunne ikke forestille meg den varme mottakelsen jeg har fått her i Frankrike, sier LeMond til L’Équipe.

Den tredobbelte Tour-vinneren benekter at han er besatt av Armstrong. LeMond er imidlertid fortsatt undrende til hvordan texaneren klarte å dominere Tour de France så fullstendig. Armstrong innrømmet sitt dopingmisbruk i 2013, men har aldri antydet at han brukte andre former for juks, som for eksempel mekanisk doping.

– Hvis jeg har en fascinasjon for Armstrong, er det fordi han misbrukte folk, truet dem, og jeg liker verken kynisme eller maktmisbruk. Sånn har jeg alltid vært, jeg har alltid tatt de svake i forsvar. Jeg har aldri solgt eller kjøpt et ritt. Jeg vil at folk skal vite det, sier LeMond til den franske avisen.

LeMond var langt i fra en av de siste til å forstå hva Armstrong drev med og hvor langt han var villig til å gå for å vinne Tour de France.

– En tidligere lagkamerat av meg ble fortalt like før touren, at han var sikker på å vinne på grunn av en «ting som var umulig å oppdage». Men jeg tok det med et smil fordi det var så mange rykter og mistanke rundt ham. Så var jeg på en konferanse i april 2001, der hans tidligere doktor Ed Coyle avslørte Armstrongs data: hans lungekapasitet – 5.6 liter med oksygen, og VO2 maks-en hans spesielt. For meg var dette beviser på at han jukset.

– Jeg hadde en VO2 maks på 93 og klarte aldri mer enn 400 watts. Armstrongs VO2 maks, som Ed Coyle avslørte ved et uhell, var aldri mer enn 78. Med tanke på vekten hans, 73 kg, er det umulig for han å produsere 500 watts på vei opp Madonna (-stigningen), slik han påsto, eller 475 watts på Alpe d´Huez. Med hans VO2 maks kunne han ikke overgå 375 watts. For å øke prestasjonsnivået med 30 prosent, måtte han bruke doping. Men løftet han prestasjonsnivået bare med doping? Hva slags doping bruke han som andre ikke brukte? Alt jeg vet er at det mangler 50-70 watts, som vi ikke vet kilden til. Det er noe jeg fortsatt ikke forstår.

Mekanisk doping
LeMond har en spesiell interesse for fysiologi og teknologi, og var en av de første til ta i bruk kraftmålere, helt tilbake i 1992 under formynderskapet til de legendariske sportsdirektørene Cyrille Guimard og Paul Köchli. I senere tid har interesse brakt han til å etterforske området mekanisk doping. LeMond reiste også til Ungarn for å treffe Stefano Varjas, ingeniøren mange mener har utviklet den mest sofistikerte formen for innebygde motorer for landeveissykler.

– Det er mange rykter, så vi må være forsiktige. Det har vært mange historier og jeg var skeptisk. Men i 2013 møtte jeg Stefano Varjas. Han lot meg prøve en motorisert sykkel i Paris. Jeg møtte han i Ungarn Grand Prix, sammen med ingeniører fra Total, som bekreftet at Varjas var brilliant. De fortalte også at alt kan skjules, isolere motoren. Varjas snakker også om hjul og det gjorde at jeg tenkte meg om.

– Jeg var ikke i god form (da jeg testet sykkelen i Paris). Ryggen min var dårlig og jeg måtte ta av meg korsettet. Stefano lånte meg noen sko, setet var for lavt og jeg hadde dongeribukser på. Men ved et rødt lys suste jeg forbi noen motorsykler. Noen amerikanske turister så at jeg gikk over 60 km/t mellom bussene. Foran Les Invalides glemte jeg å svinge og holdt på å krasje. Jeg hadde bevis for at dette fantes, at det var mulig, og det gjorde med kvalm. 50 watt eller mer. I en stigning utgjør det et minutt, om ikke mer.

– Kan noen bruke dem i Tour de France nå? Hvorfor ikke. Det hadde forklart en hel del.

LeMond sier han har delt sine bekymringer med Brian Cookson, presidenten i UCI. Amerikaneren har oppfordret det internasjonale sykkelforbundet til å ta i bruk varmesøkende kamera, i tillegg til andre avdekningsmetoder.

– Vi elsker sykling og må forsvare den. Ingen ting er verre enn tvil. Jeg er nødt til å vite hvem som er best. Jeg må tro det jeg ser. Jeg må si i fra.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Cycling : 100th Tour de France 2013 / Stage 15  Christopher Froome (GBr) Yellow Jersey / Nairo Quintana (Col)/  Givors - Mont Ventoux (242,5Km)/  Ronde van Frankrijk TDF / Rite Etape / pool (c)Tim De Waele

VENTOUX: Chris Froome på vei opp til og forbi Quintana på Mont Ventoux i 2013. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

Team Sky
Avslutningsvis ble LeMond spurt om Chris Froomes famøse angrep på Mont Ventoux i 2013. Angrepet der briten akselererte med svært høy kadens, skapte mye debatt da det inntraff. Senere ble en video av angrepet matchet med Froomes fart, kraft, kadens og puls. Video viste at Sky-rytterens puls økte minimalt mens han distanserte sine rivaler. LeMond uttalte seg forsiktig om hendelsen den gang. Nå virker amerikaneren tvilende.

– Han tråkket rundt veldig fort, hvilket ikke er effektivt og motsetter seg alle fysiske lover. Man kan ikke får store luker på små gir, sier LeMond.

– Den fremgangsrike fysiologen Frederick Portoleau demonstrerte at når Froome akselerer hardt, skjer kun små variasjoner på hjertefrekvensen hans. Det er foruroligende. Det som plager meg er å høre teknikere som sier at det er «science fiction». Det blir en form for feilinformasjon.

– Andre vil ha oss til å tro at de er i forkant av de beste forskerne, de berømte marginale gevinstene til Team Sky! For noe dritt! Det er ingen nye metoder. Det er feil. På dette området også, finnes det ingen mirakler.

Tagget med: , , , , ,

Les også disse