(procycling.no): Syv ganger har han prøvd, syv ganger har han feilet. Peter Sagans første seier i Milano-Sanremo lar vente på seg. Nærmest var slovaken i 2013 og i 2017. I førstnevnte tok Gerald Ciolek en overraskende seier, mens Michal Kwiatkowski snek seg forbi Sagan på Via Roma i fjorårets utgave.
– Vi lærer alle av våre feil og våre erfaringer, sier Sagans trener og sportsdirektør Patxi Vila til VeloNews.
Etter det vanvittige angrepet på Poggio, der kun Kwiatkowski og Alaphilippe klarte å klamre seg fast, gjorde Sagan selv mye av jobben inn mot målstreken. Sky-polakken og Quick-Step-franskmannen gikk rundt på rulla, men kun for å blidgjøre Sagan. På Via Roma haddde Kwiatkowski nok punch igjen til å overliste verdensmesteren.
– Man vokser opp og blir stadig bedre gjennom våre profesjonelle karrierer, forhåpentligvis. I år er Peter annerledes enn han var i fjor eller for to år siden. Han er mer moden, og har blitt et år eldre, forteller Vila.
– Han er nå inne i sitt tredje år i regnbuetrøya. Det er en stor bragd.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

2017: Kwiatkowski tukter Sagan på Via Roma og vinner Milano-Sanremo 2017. Noen sekunder senere vinner Kristoff spurten i hovedfeltet. AFP PHOTO / YANN COATSALIOU
I Milano-Sanremo har Sagan forsøkt ulike taktiker, men ingen av dem har bragt 28-åringen til toppen av pallen.
– Du må kjøre rittet for å forstå deg på det. Slik er det i alle de store klassikerne. Det som er bra med Milano-Sanremo er at ruta er nesten helt lik hvert år. Du kan lære mye om det på den måten.
Bora-kapteinen vår nære å gå klar på Poggio, men to mann klamret seg fast. Vila tror ikke det blir solo-seier i år heller.
– De siste årene har det endt med spurt fra grupper på ulik størrelse. I moderne sykling er det vanskelig å gå fra Poggio. Sist det skjedde var vel med Paolo Bettini. Farten er så høy at du trenger så mye kraft for å gå fra en gruppe enn du gjorde tidligere. Det er vanskelig å få til en solo-seier, men en liten gruppe er mulig.
Forrige gang en rytter kom ensom til mål i vårmonumentet var da Fabian Cancellara angrep på de siste tre kilometerne i 2008. Vila tror det blir umulig for Bora sin kaptein.
– Peters bakhjul er nok det mest fulgte hjulet i feltet.