(procycling.no): For første gang siden 13. juni kunne Alexander Kristoff knytte neven i jubel da han krysset målstreken først på den andre etappen i Deutschland Tour.
Etter et tungt, bokstavelig talt, Tour de France, har kurven begynt å peke riktig vei for Kristoff, i en del av sesongen hvor alt handler om å optimalisere formen inn mot VM-fellesstarten i Yorkshire 29. september.
– Jeg har vært et lite stykke unna seier og stort sett vaket rundt fjerdeplass, så det var godt å få en seier. Den forrige seieren kom i juni, så da begynner det å bli en stund siden.
– For selvtilliten er godt å vite at man kan slå en del gode ryttere. Det var god VM-trening med jevnt harde dager. Mange av dem skal nok til VM og å vite at jeg kan slå dem på en god dag er godt inn mot VM, sier Kristoff til procycling.no.
Jakter gullet i Yorkshire
På den første etappen ble han slått av Pascal Ackermann, mens det altså ble en ganske klar seier foran Sonny Colbrelli på den andre etappen. Ledertrøya mistet han da det ble litt for hardt i bakkene på den tredje etappen, mens Colbrelli fikk sin etterlengtede seier da han vant i slak motbakke på den avsluttende etappen, med Kristoff på fjerdeplass.
– Jeg hadde håpet å henge med hver dag, men det var hardt. Foruten om den første etappen som ikke var så hard, så var det godt kjør alle dagene. Det var på håret den dagen jeg vant og så var det litt for hardt på den tredje etappen. Den siste dagen hang jeg med, men da var det to kilometer slakt oppover til mål. Hadde jeg vært helt i toppslag hadde jeg kanskje klart å henge med de beste og kjempet om sammenlagtseieren, men det manglet litt dessverre. Det var litt skuffende, men totalt sett må jeg si meg fornøyd med å få en seier igjen etter Tour de France. Det gir i hvert fall litt motivasjon og selvtillit inn mot VM.
Kristoff er klar på at han føler seg langt bedre nå enn i Tour de France. I etterkant av seieren i Tyskland kunne han også fortelle procycling.no at han hadde gått ned fire kilo siden touren.
Les mer: Ørn: – Nå er han mer slik han burde være
Dermed er målet også klart inn mot høstens viktigste ritt.
– Jeg drar jo til VM med ambisjoner om å vinne. Jeg har ikke sett løypa med egne øyne og folk sier den er hardere enn Bergen. På profilen synes jeg ikke den ser hardere ut enn Bergen, men det er vanskelig å vite før du kjører rittet, sier Kristoff.
–Håper og tror det er en løype jeg kan prestere i
Ser vi rent på høydemetere, skal det ifølge løypenettstedet la-flamme-rogue.eu være 3508 høydemetere i Yorkshire, mens det var 3787 høydemetere i Bergen da Kristoff ble nummer to og 4520 høydemetere i Ponferrada i 2014 da Kristoff ble nummer åtte. Det er selvsagt bare en pekepinn, da tøffheten til et ritt først og fremst bestemmes av hvordan det blir kjørt.
Kristoff har foreløpig selv ikke sett løypa, som avsluttes med syv runder inne i Harrogate. Før de kommer til Harrogate skal de også over tre bakker fra tre til drøye fem kilometer, men den siste av dem, Grinton Moor, kommer mens det fremdeles er godt over 150 kilometer til mål.
ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

GULLET SOM MANGLER: Alexander Kristoff ble topp ti i VM fire år på rad fra 2014 til 2017, hvor han i Bergen kun var få centimetere bak Peter Sagan. Foto: Tim de Waele/Corbis via Getty Images
Flere nasjoner har allerede rekognosert løypa inne i Harrogate, en 14 kilometer lang rundløype. Da Italia besøkte byen i april var dommen at løypa var hardere enn Bergen. Løypa har tidligere blitt sammenlignet med EM-løypa i Glasgow i fjor, men det må sies at det er en mye mindre teknisk krevende løype som venter i Yorkshire. Selve runden starter med en bakke på halvannen kilometer i slak motbakke. Den tøffeste bakken kommer halvveis i runden. Med seks kilometer igjen går de inn i Harlow Moor Road. Der er det partier på godt over ti prosents stigning de første 300 meterne, men totalt sett er bakken 1,2 kilometer lang med 5,2 prosent i snitt.
Kristoff benyttet heller ikke sjansen til å kjøre Tour de Yorkshire, hvor rytterne kjørte gjennom VM-runden, men oppløpet kjenner han i hvert fall fra før, da de siste 450 meterne er de samme som på åpningsetappen i Tour de France 2014. Der stiger det godt oppover i starten, før det flater ut på de siste 200 meterne.
– Jeg håper og tror at det er en løype jeg kan prestere i. Jeg kjenner jo målgangen. Da kjørte vi riktignok rett frem. Nå er det noen svinger (fra én kilometer igjen til de kommer inn igjen i TdF-løypa med 450 meter igjen), slik at vi nok kommer inn i bakken med lavere fart. Det hadde nok vært litt bedre for meg om det var slik som i Tour de France, men det er veldig langt ritt og jeg pleier å prestere godt i lange ritt når alle er ferdig. Jeg har tro på det, sier nordmannen, som vil få testet løypa godt i dagene før herrenes fellesstart.
Lengste VM-fellesstart på over 40 år
Rittet er faktisk så langt som 285 kilometer, og er dermed den lengste VM-fellesstarten siden VM i italienske Ostuni i 1976.
Det skal normalt sett være godt nytt for Kristoff, som leverte tre meget gode spurter i Milano-Sanremo, Gent-Wevelgem og Flandern rundt i år. De to siste såpass gode at Matteo Trentin sa til procycling.no i forkant av Paris-Roubaix at han trodde det var de to beste spurtene som var leverte de siste to årene.
Trentin blir trolig blant Italias beskyttede ryttere i VM og allerede har Elia Viviani signalisert at han ikke vil være med i rittet. Uten at Kristoff tror det får en stor betydning for rittets utvikling.
– Jeg tror det blir en klassiker. Jeg har prestert godt i klassikersesongen, så når det blir langt og seigt på slutten, så er ikke farten så ekstremt høy. Da har jeg ofte nok til å henge med på slutten. Det håper jeg på, at det blir et hardt og seigt ritt, men da må jeg også være god nok underveis og henge med når folk fremdeles har ganske gode bein etter rundt 200 kilometer for eksempel.
ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!
I Deutschland Tour falt han også av halvveis på etappen han til slutt vant, men som han selv sier: – Jeg kjører ikke fortere enn jeg gjorde halvveis, men de andre kjører saktere.
En som kjører fort om dagen er Amund Grøndahl Jansen. Med femteplassen i Bretagne Classic og kjøringen bak, viste han for alvor at han kan bli et viktig norsk kort i VM.
– Amund har tatt steg hvert eneste år som proff og han har virkelig begynt å prestere på et høyt nivå. Han vil nok ha mulighet til å gå med hvis sterke ryttere går av gårde. Han presterte veldig bra med femteplassen i Plouay, et ritt som nok likner mye på hvordan VM blir. Det er viktig at vi har Amund i toppslag som kan gå med sterke ryttere. Det samme gjelder for Edvald. Det er ryttere som kan avslutte også om de holder inn, så da har Norge gode kort med de to. Jeg tipper de får ganske frie tøyler til å følge med, selv om de kanskje ikke skal angripe selv. Da er vi bedre dekket på flere scenarier og hvis det eventuelt samles får man prøve å plassere meg godt inn mot avslutningen. Vi får ta et taktikkmøte på det og ha rollefordelingen klar, sier Kristoff.

HAR IMPONERT: Amund Grøndahl Jansen har levert meget bra i etterkant av Tour de France og har også fått oppkjøringen Kristoff egentlig ønsket seg med Tour of Britain. Foto: Luc Claessen/Getty Images
To ritt denne helga
Fremdeles er det tre og en halv uke til VM-fellesstarten. For Kristoffs del gjenstår det tre ritt før han drar til Storbritannia. De to første er Brussels Cycling Classic og GP Fourmies denne helga, mens han kjører Tour de Slovaquie som sitt siste oppkjøringsritt, 18.-21. september.
På de foreløpige startlistene til helgens to ritt står også Jasper Philipsen, men Kristoff er usikker på om han blir å se der etter at han har følt seg sliten i det siste.
For Kristoff blir det uansett to ritt hvor han har gode muligheter til et toppresultat. Før Kristoff etablerte seg i den ypperste verdenseliten var de to rittene faste innslag på rittprogrammet med andreplass i GP de Fourmies fra både 2011 og 2012 og fjerdeplassen fra Brussels Cycling Classic i 2013 som de beste resultatene.
– Det er ikke yndlingsrittene mine, men det er greit å holde kroppen i gang med en rittrytme. Jeg har prestert bra i begge de rittene tidligere, men aldri vunnet, så jeg får prøve å vinne. Det pleier å være bra trøkk, spesielt i Fourmies pleier det å være en god lokal runde.
Spurtfeltet er også på et godt nivå, og særlig det han møter i Brussel, hvor Pascal Ackermann, Caleb Ewan, Arnaud Démare, Álvaro Hodeg og Christophe Laporte er blant rytterne på den foreløpige startlista.
– Det er nok det høyeste nivået i spurtene som kommer nå, det er nok hakket flere spurtere med enn i vueltaen. Det blir god spurttrening, men jeg tviler på at det blir samme type spurt i VM, sier han med et smil.
ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!