(procycling.no): – Kjære fans, kjære følger. Vi finner oss i en uheldig situasjon og vi strekker ut en hånd.
Slik innledes en tweet fra det norske profflaget Team Hitec Products – Birk Sport.
I en pressemelding forteller det norske laget er i en svært prekær situasjon og kan være i fare for å måtte legge ned satsningen.
– Alt er ikke godt for Norges eneste profesjonelle kvinnelag for øyeblikket […]. Reduserte sponsorinntekter, kombinerte med økte lisenskostnader fra UCI og forbund, forsikring, reiser og utstyr, har alle ledet til at laget er i økonomiske vansker, og vi har allerede redusert aktiviteten og utstyrsnivået.
– Kan bli vanskelig å fullføre sesongen
Det norske laget er for øyeblikket i Kina og sykler etapperittet Panorama Guizhou, hvor italienske Simona Frapporti for øyeblikket ligger på sjetteplass i sammendraget.
I løpet av de siste ukene har laget vunnet Women’s World Tour-etapperittet Tour of Chongming Island, samt én etappe i Tour of Zhoushan Island.
(artikkelen fortsetter under)
https://twitter.com/Hitec_Products/status/993825133457526784
Ifølge lagets sjef, Karl Lima, mangler laget én million kroner for å kunne fullføre sesongen på en «skikkelig måte».
– Er det fare at man må legge ned driften?
– Det kan bli konsekvensen. Men vi håper å kunne fullføre denne sesongen i alle fall på et vis, men bare det kan bli vanskelig, forteller Lima til TV 2.
Ekstraordinære kostnader
Laget, som har eksistert siden 2008 og vært profesjonelt siden 2009, har vært en kritisk brikke i utviklingen av norske kvinnesykling.
I pressemeldingen skriver laget at den økonomiske situasjonen ikke er ukjent, men at situasjonen nå er så prekær at man ser seg nødt til å prøve å få inn mer penger umiddelbart, og laget strekker seg ut etter nye sponsorer.
Lima sier til TV 2 at man har feilberegnet inntektene, mens enkelte kontrakter, som ikke har vært faste, har blitt redusert eller forsvunnet. Blant annet er tøffe tider i offshore-bransjen og reduserte inntekter hos Nordsjørittet, en mangeårig sponsor, er blant årsakene.
Samtidig har laget noen ekstraordinære kostnader.
– Det koster å ha mange norske ryttere som skal fly, for eksempel. På kontinentet kjører de fleste rytterne bil til løpene, for eksempel. Så det er mange forskjellige ting. Vi kunne gjerne hatt bedre kontroll, men det har liksom alltid gått bra før. Men nå gjør det ikke det.