Vegard Stake Laengen er klar for det sveitsiske WorldTour-laget IAM Cycling.
– Jeg skal sykle for IAM neste sesong, sier Stake Laengen til TV-kanalen.
– Jeg er kjempefornøyd. Jeg har visst om det en stund, men har prøvd å holde det hemmelig, slik de ville.
Stake Laengen er hovedsakelig tiltenkt en hjelperytterrolle hos sveitserne.
– Det er et lag som passer meg veldig bra. Jeg kan gå i brudd, og skal hjelpe til i spurtene. Hovedjobben min blir å taue mye. Det gleder jeg meg til, da får jeg brukt kjørestyrken min.
Nordmannen fikk ikke forlenget sin kontrakt med profflaget Bretagne-Séché før årets sesong.
Etter to relativt skuffende år returnerte han derfor til Team Joker.
I Norge har en klart å snu en vond trend, og i år har 26-åringen virkelig vist hva det bor i han.
Under NM imponerte han stort med et strålende soloangrep.
Til slutt endte det med tredjeplass bak Edvald Boasson Hagen og lagkamerat Odd Christian Eiking.
I august fortsatte han den sterke kjøringen, da han vant Tour Alsace sammenlagt.
Da øynet han for alvor at han igjen kunne få sjansen hos et profflag.
Les også: – Håper inderlig det går i boks
Nå blir altså som at Stake Laengen igjen blir proff.
Han blir lagkamerat med Sondre Holst Enger i IAM.
– Jeg har snakket med Sondre. Han er fornøyd han, så det skal bli moro.