SKAL VÆRE KLAR FOR IAM: TV 2 melder at Vegard Stake Laengen er klar for det sveitsiske profflaget også Sondre Holst Enger sykler for. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

SKAL VÆRE KLAR FOR IAM: TV 2 melder at Vegard Stake Laengen er klar for det sveitsiske profflaget også Sondre Holst Enger sykler for. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Stake Laengen blir proff etter sesongen

Anders Lindstrøm
Tips meg

Publisert 16.08.15 13:50

Er klar for sveitsisk lag.

Vegard Stake Laengen er klar for det sveitsiske WorldTour-laget IAM Cycling.

Det melder TV 2 søndag.

– Jeg skal sykle for IAM neste sesong, sier Stake Laengen til TV-kanalen.

– Jeg er kjempefornøyd. Jeg har visst om det en stund, men har prøvd å holde det hemmelig, slik de ville.

Stake Laengen er hovedsakelig tiltenkt en hjelperytterrolle hos sveitserne.

– Det er et lag som passer meg veldig bra. Jeg kan gå i brudd, og skal hjelpe til i spurtene. Hovedjobben min blir å taue mye. Det gleder jeg meg til, da får jeg brukt kjørestyrken min.

Nordmannen fikk ikke forlenget sin kontrakt med profflaget Bretagne-Séché før årets sesong.

Etter to relativt skuffende år returnerte han derfor til Team Joker.

I Norge har en klart å snu en vond trend, og i år har 26-åringen virkelig vist hva det bor i han.

Under NM imponerte han stort med et strålende soloangrep.

Til slutt endte det med tredjeplass bak Edvald Boasson Hagen og lagkamerat Odd Christian Eiking.

I august fortsatte han den sterke kjøringen, da han vant Tour Alsace sammenlagt.

Da øynet han for alvor at han igjen kunne få sjansen hos et profflag.

Les også: – Håper inderlig det går i boks

Nå blir altså som at Stake Laengen igjen blir proff.

Han blir lagkamerat med Sondre Holst Enger i IAM.

– Jeg har snakket med Sondre. Han er fornøyd han, så det skal bli moro.

Tagget med: , , ,

Les også disse