NOIRMOUTIER-EN-L’ILE (procycling.no): Den noe upresise termen «Bonus Points», altså bonuspoeng eller eventuelt bonuspunkter, er blant nyvinningene fra ASO foran årets Tour de France.
LIVE: Følg procycling.nos dekning av den 1. Tour de France-etappen her!
Et bonuspunkt, som gir 3, 2 og 1 bonussekunder til de første tre som passerer, dukker vanligvis opp innenfor de siste 20 kilometerne av etappen.
På vei mot Fontelay Le Comte dukker punktet opp i Maillezais, 13,5 kilometer unna målstreken. Under etappe fem mot Quimper er det kun 12 kilometer igjen, og plasseringen er dessuten lagt til toppen av Côte de la Chapelle de la Lorette, en av de siste utfordringene før målgang.
Fuglsang har ikke troen på idéen
Så hva ønsker egentlig arrangøren å oppnå ved å innføre dette trekket?
Jo, håpet er at det skal inspirere til offensiv sykling på et enda tidligere punkt i finalen. Bonussekundene dukker bare opp på de ni første etappene i rittet, så det spørs om sammenlagtrytterne blir fristet til å akselerere i forkant av feltet for å sikre seg tre bonussekunder såpass tidlig i rittet:
– Nei, det tror jeg egentlig ikke, sier Jakob Fuglsang til procycling.no ved starten av 1. etappe i Noirmoutier-En-L’Ile.
Astana Pro Team-kapteinen jakter en sammenlagtplassering på podiet under treukersrittet, og vil velge sine kamper med omhu.
– Jeg tror egentlig ikke at noen av sammenlagtrytterne vil gå for dem. Det blir tre dyrekjøpte sekunder når man ankommer slutten av touren, spår han.
Et våpen i kampen om gul trøye?
Da faller bonussekundene fort på asjetten til noen av spurtlagene som er ventet å dominere den første uka av Tour de France.
I mål ligger det 10, 6 og 2 bonussekunder, noe som vil være hovedmotivasjonen for feltets raskeste menn. Det er kun poeng å hente på de innlagte spurtene for de som er med i kjøret rundt poengtrøya, men Bonus Points vil altså gi nok en mulighet for å sikre seg noen ekstra sekunder, og gitt etappeprofilene i starten av årets tour, kan det kanskje tenkes at ryttere som ligger på skuddhold av en spurter i gul trøye etter de første seks etappene (tre flate, en lagtempo og to med mer kupert avslutning), kan bli fristet til å forsøke seg på noe.
Det er uansett verdt forsøket fra ASO i håp om skape enda mer liv under de relativt sett flate etappene i starten. Men effekten hadde nok vært enda større om grepet skulle gjelde gjennom samtlige av de 21 etappene.
Om rytterne lystrer gjenstår å se, men innføringen av bonussekunder og reduksjonen av lagene fra 9 til 8 mann er begge trekk som er designet for å åpne rittet mer opp.
I fjor hadde Quick Step-Floors omtrent totalt kontroll sammen med et par andre spurtlag på de flate etappene, da Marcel Kittel noterte seg for totalt fem etappeseirer.
I den andre enden av rittet har Team Sky holdt god kontroll i rekkene, når de har sikret seg sammenlagtseieren under fem av de siste seks utgavene.
Vincenzo Nibali (Astana Pro Team) var for øvrig rytteren som brøt opp dominansen til Bradley Wiggins og Chris Froome i 2014-utgaven.