PÅ VEI OPP: Tobias Foss på vei opp Col de la Loze i sommer. På toppen skal det også være strålende utsikt. Foto: Privat

Foss om ny Tour de France-stigning: – En bakke som ikke ligner Alpene

Simon Zetlitz Nessler
Tips meg @tastasol

Publisert 15.10.19 15:03

Del på    

Col de la Loze har en meget tøff avslutning.

(procycling.no): Det var i Tour de l’Avenir at man tok i bruk Col de la Loze for første gang i et internasjonalt sykkelritt.

Veien over passet, som går videre til Courchevel, ble først klar i sommer. I Tour de l’Avenir ble det kjørt noe så utradisjonelt som en fellesstart fra bunn i Brides-les-Bains og opp til toppen, en etappe som da var på 23 kilometer.

Les også: Slik blir Tour de France i 2020

Tobias Foss kjørte seg der inn i den gule ledertrøya, etter å ha blitt nummer fem på etappen.

– Det er en veldig kul bakke, egentlig. Jeg vil tørre å påstå at det ikke er den hardeste bakken i Alpene. Opp til Méribel er det ganske greit, men opp til toppen er det en bakke som ikke ligner Alpene egentlig. Det er ikke ofte man ser over ti prosent i Alpene, så det er veldig kul og hard bakke, sier Foss til procycling.no.

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Disponeringen kan bli en nøkkel

For det er spesielt de siste 4,5 kilometerne som er tøffe. Der stiger det med rundt ti prosent i snitt og helt oppe i 20 prosent på det bratteste. Hele stigningen er 21,5 kilometer à 7,8 prosent.

Tilbake til etappen i Tour de l’Avenir, så slapp Foss de andre favorittene relativt tidlig i stigningen. Nordmannen satte sin egen fart og da det virkelig ble bratt mot slutten, hentet han også inn mange av konkurrentene og ble altså nummer fem på etappen.

– Det vi merket var at selv om det var tre-fire kilometere igjen, så stod folk stille og tapte flere minutter på den siste kneiken om de først fikk det. Hvis du først får det, så får du det veldig. Går du til for tidlig, så kan du smelle veldig. 

– Jeg tror det blir viktig å holde hodet kaldt og gjøre det man vet man kan, sier Foss.

TØFF STIGNING: Col de la Loze er den siste bakkeavslutningen i rittet, foruten om tempoen på den 20. etappen som avsluttes opp La Planche des Belles Filles. Foto: ASO

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Høyeste toppen i neste års Tour de France

Selv om det riktignok var nede i dalføret det ble problemer, så ble at det var så mange høye topper i årets Tour de France trukket frem som et problem når uværet gjorde sitt til at de to siste fjelletappene ble endret kraftig.

I sommer var man over både Col de l’Iseran (2764 meter over havet), Col du Galibier (2642 moh.), Col d’Izoard (2360 moh.) og Val Thorens (2365 moh.), men det er vesentlig færre høye topper til neste år. Faktisk er det kun på Col de la Loze man kommer over 2000 meters høyde.

Man krysser nesten over grensa opp Col de la Madeleine (1993 moh.) tidligere på etappen, men man kommer godt over når man kjører opp til Col de la Loze, som ligger på 2303 meters høyde.  

Det vil også bli den siste bakkeavslutningen på fellesstartetappene, og sammen med Grand Colombier (17,4 kilometer à 7,1 prosent) på den 15. etappen den klart tøffeste bakkeavslutningen.

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Tagget med: , , ,

Les også disse