VIL FORTSETTE:: Sidevinden preget den 7. etappen av årets Giro d'Italia, men covid-19-viruset kommer til å prege hele Grand Touren. FOTO: Giro d'Italia via Twitter

EF Pro Cycling ber om tidlig stans av Giro d’Italia

Theis Magelssen
Tips meg @TheisMagelssen

Publisert 15.10.20 20:50

Del på    

UCI avslår forslaget, men innfører hyppigere covid-19-testing i rittet.

(procycling.no): Torsdag kveld kom EF Pro Cycling med en oppfordring til UCI, organisasjonen bak Giro d’Italia samt lagene som deltar etter at flere positive covid-19-prøver har preget den italienske Grand Tour de siste dagene. Dette ble først rapportert av Eurosport.

Les hele brevet fra EF Pro Cycling nederst i saken.

Mitchelton-Scott trakk seg etter at først Simon Yates forsvant med en positiv covid-19-prøve før fire personer i støtteapparatet leverte positivt på testrunden knyttet til rittets første hviledag.

Dermed trakk hele laget seg.

Steven Kruijswijk (Jumbo-Visma) leverte også en positiv prøve, noe som første til at de gulkledde fulgte samme vei som Mitchelton-Scott.

Michael Matthews var den andre stjernerytteren som leverte positiv prøve, men Team Sunweb valgte å fortsette giroen.

Også én person i støtteapparatet til INEOS Grenadiers og én person i støtteapparatet til AG2R La Mondiale har levert positive prøver.

Totalt ni positive prøver i løpet av rittets første ni dager.

– Vi tror det vil være bedre for giroen og for UCIs WorldTour at dette blir gjort på en systematisk, holistisk måte heller enn på kaotisk vis at lag trekker seg enkeltvis, lyder det i skrivet fra EF Pro Cycling.

Vegni: – Må ha motet til å fortsette

UCI sa raskt nei til WorldTour-lagets forslag.

– Vi møter utfordringen det er å fullføre sesongen og dette kan vi oppnå ved å fortsette ånden av sammarbeid og enhet i proffsyklingen, svarer UCI-president David Lappartient.

Giro-sjef Mauro Vegni bruker sterkere lut og slår tilbake mot kritikken Giro-boblen ha fått de siste dagene.

– For meg virker det som om vi har de samme tiltakene som alle organisasjoner på et visst nivå har. Dette er de samme tiltakene som ble brukt i andre ritt, så jeg ser ikke hvorfor giroen skal bli sett på som verre enn de andre, sier Vegni til blant annet Cyclingnews.

– På den første hviledagen hadde vi åtte positive. Hvor mange har det vært andre steder? Vi er i oktober og trenden går oppover. I dag var det nesten 9000 tilfeller i Italia, så selvfølgelig er det mer press nå enn det var i august, fortsetter Giros-sjefen.

Torsdag morgen ble presset enda større da det ble levert 17 positive prøver i forbindelse med Giro-E (en elsykkelkonkurranse i samkjør med Giro d’Italia) der samtlige av de positive prøvesvarene kom fra motorsyklister ansvarlig for veisikkerheten.

Flere ryttere har ytret bekymring og UCI har blitt enige med RCS Sport, som arrangerer Giro d’Italia, om ytterligere testing over de neste to dagene. 

RCS Sport bekreftet de positive prøvene men understreker at motorsyklistene ikke har vært en del av Grand Tourens rittboble.

Mauro Vegni mener man må fortsette rittet og lære seg å arrangere sykkelritt under den pågående pandemien.

– Viruset er ikke noe vi oppdaget i dag. Det er et virus som eksisterer og som vi trolig vill måtte slåss mot hele neste år også. Vi må ha mot til å fortsette, ikke bare i sykkelsporten, men vi må fortsette som samfunn. Vi må kjempe med hodene hevet og se framover, oppfordrer Giro d’Italia-sjefen.

Her er hele brevet fra EF Pro Cycling, gjengitt av Eurosport

Dear RCS, UCI, Stakeholders and Teams,

Thank you for your efforts to produce a safe and compelling Giro d’Italia. We have enjoyed our team at the race so far.

Unfortunately, given the news of:

  • Reportedly 11 positive tests across four teams within the peloton ‘bubble’
  • Estimated positivity rate of ~2%, which feels too high in a population that should be protected, asymptomatic, and with an extremely low positivity rate
  • An outbreak across teams within the peloton
  • With a clearly compromised bubble and an expected lag between exposure and symptoms/positives, it must be expected that further illness will result. This is not a given, but the precautionary principle would suggest we act responsibly and adopt a conservative approach

For the health and safety of riders, staff, and the communities through which we race, we recommend that the Giro be stopped early. We believe it would be better for the Giro and the UCI World Tour should this be done in a systematic, holistic way versus a chaotic withdrawal on a team by team basis. The second rest day seems a natural break in the race to declare winners and a successful 2020 Giro d’Italia. In the meantime, we support the idea of:

At least two systematic Covid tests before that rest day and an earlier close to the race if additional tests return positive prior to the rest day

  • Properly sealing off the team paddocks in both the start and finish areas and to reinforce safety of the teams in the hotels.
  • While we hope to remain in the race until an official early finish, should anyone on our team test positive or should the riders and staff grow uncomfortable with the situation, we will leave the race at that time and would, of course, give you as much notice as possible.

Thank you for your consideration and continued attention to this situation.

Tagget med: , , , ,

Les også disse