Prøv Procycling Pluss idag

HER GÅR DET GALT: Feltet ledes feil vei etter Puddefjordsbroen. (foto: Daniel Holm Nielsen)

– Det var riktig avgjørelse

Knut Andreas Lone
Tips meg @knut_lone
Espen J. Lee
Tips meg @espenjlee
Kjetil Rakkenes Anda
Tips meg @KjetilAnda

Publisert 1.09.16 14:19

Del på    

«Alle» fornøyd etter nøytralisering av gårsdagens etappe.

STORD/TRONDHEIM (procycling.no): Da procycling.no viste sjefskommissær Claudio Guimaraes TV-bildene fra gårsdagens Tour des Fjords-etappe, som tydelig viser at enkelte ryttere tar en snarvei, bar det rett i ekstraordinært møte med resten av rittjuryen.

Til slutt av avgjørelsen enstemmig og enkel.

– Alle var enige. Vi hadde ikke kjennskap til denne situasjonen. De første bildene vi fikk se (i bilen, underveis, journ.anm.), så var alle samlet og ingen signifikante luker. Forståelsen vår var at de angrep fra feltet, og at de ikke ble hentet. Så alle var enige, forteller Guimaraes til procycling.no.

Dermed nøytraliserer man altså differansene som oppstod som følge av kaoset.

– Vi kommer til å ta tidene fra den første passeringen av mållinjen og vi kommer til å beholde de differansene [som var der]. Hele feltet vil være samlet, hele feltet var samlet ved den første passeringen, så det er ingen tidsdifferanser, med unntak av de som allerede hadde mistet feltet.

Kaoset vi referer til oppstod altså da rytterne skulle over Puddefjordsbroen. Ved enden av broen skulle man ta til høyre, av broen på avkjørselen mot Laksevåg. Men ved avkjørselen var det hverken skilt eller vakter som ledet rytterne i riktig retning. Dermed fortsatte rittet rett inn i Damsgårdstunnelen, men man skjønte raskt at dette var feil.

Mens majoriteten av feltet valgte å snu, sykle tilbake for så å ta fatt på rittløypen, valgte enkelte – blant annet de som til slutt satt i det vinnende bruddet, og ta til høyre inne i tunnelen. Det ledet dem så ut på undersiden av tunnelen, via avkjørselen som går inn i tunnelen fra undersiden av broen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

TOK SNARVEI: Mens majoriteten av rytterne snudde tilbake i Damsgårstunnelen, valgte andre å ta en snarvei. De tok veien til venstre på bildet, og havnet med det ut på undersiden av broen og fikk en raskere vei tilbake til rittløypen. FOTO: Skjermdump Google Maps

TOK SNARVEI: Mens majoriteten av rytterne snudde tilbake i Damsgårstunnelen, valgte andre å ta en snarvei. De tok veien til venstre på bildet, og havnet med det ut på undersiden av broen og fikk en raskere vei tilbake til rittløypen. FOTO: Skjermdump Google Maps

– Det er en stor forskjell [å ta snarveien], så med tanke på det, så er de faktisk foran hovedfeltet. Selv om de etterpå nesten hentet dem (bruddet, journ.anm), men de hadde faktisk en stor fordel, konkluderer sjefskommissæren.

Tar med seg det positive
Mens etappen i går egentlig skulle være en generalprøve for neste års VM, med den siste delen av rittet lagt i VM-runden – med klatring opp til Sollien/Mount Ulriken, og avslutning på Bryggen i Bergen – endte det fadese. «En liten skandale», uttalte Alexander Kristoff etter rittet.

Dermed måtte rittdirektør Roy Hegreberg stå skolerett for pressen etter rittet, og forklare og beklage seg. Først og fremst kaoset som oppstod i enden av Puddefjordsbroen, men også en rekke biler og busser, som var i løypen, og enkelte steder sperret store deler av veien.

– Det som skjedde… vi får jo plasseringene, så vi får ta det som er positivt. Så får heller alle lik tid. Jeg tror ikke det er akkurat det som kommer til å bli det store, avgjørende i dette rittet uansett.

– Det ble jo litt store avstander? 

– Ja, litt lengre bak. Men med det som skjedde så er det heller bedre å se det fra organisasjons side og rittet totalt sett, at dommerne gjerne tar litt ansvar også, for det som skjedde og den situasjonen som oppstod.

(artikkelen fortsetter under bildet)

MÅTTE SVARE FOR SEG: Roy Hegreberg fikk nok et litt annet fokus på dagens etappe, enn han hadde sett for seg. FOTO: Kjetil Rakkenes Anda (procycling.no)

MÅTTE SVARE FOR SEG: Roy Hegreberg fikk nok et litt annet fokus på dagens etappe, enn han hadde sett for seg. FOTO: Kjetil Rakkenes Anda (procycling.no)

I tillegg til å være rittdirektør for Tour des Fjords, har også Hegreberg interesser i Coop-ØsterHus, hvor han er assisterende sportsdirektør. Derfor var han selvsagt strålende fornøyd med August Jensens tredjeplass på etappen.

– Vi fikk en god plassering og der gjorde August [Jensen] en god jobb.

– Har dere analysert det som skjedde med August? Fikk han en stor fordel av det som skjedde?

– Han snudde og syklet tilbake. Han satt foran da det skjedde, sammen med Alex, han følte seg bra og han kjenner løypen. Han bor jo i Bergen, så alle de fordelene hadde han. Han visste at den avslutningen der så er det snakk om posisjonering. Så røyk han girwaieren og kjørte de tre siste kilometerne på tyngste giret. Det er jo faktisk en prestasjon.

– Har ingen Boonen, Cancellara eller Gilbert her
Etter hvert som procycling.no fikk snakket med ryttere og ledere etter juryens avgjørelse var det en ganske klar konsensus omkring avgjørelsen, nemlig at det var den riktige avgjørelsen.

Gino Van Oudenhovde, sjef i Team Joker-Byggtorget, var blant dem.

– Jeg tror når man ser på hele situasjonen så er det ikke dumt. Når vi ser hva som skjedde der i den tunnelen, så… Jeg tror det er lurt.

Belgieren hadde dog sine to mest formsterke ryttere med i den første gruppen, men ergres ikke over det.

– Ja, men det er alltid sånn. Alt har sine pluss og minus, men når vi ser litt på det fra utsiden, så synes jeg nok at det er riktig avgjørelse.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Frank Wøien Mo

RIKTIG AVGJØRELSE: Gino Van Oudenhove stilte seg bak juryen og deres avgjørelse. FOTO: Frank Wøien Mo

Da situasjonen oppstod stilte mange seg spørsmålet om hvorfor ikke rittet ble stoppet og nøytralisert. I enkelte internasjonale ritt, som Tour de France, har man tidvis sett enkelte ryttere ta ansvar og stoppe rittene. I Tour of Oman i fjor var Tom Boonen og Fabian Cancellara blant dem som tok ansvar og fikk stoppet en etappe, som de mente gikk under for ekstreme forhold. Cancellara var også den som tok avgjørelsen om å si stopp på etappen til Spa i Tour de France 2010, da hans lagkamerater veltet på den såpeglatte veien.

Vi spurte Joker-Byggtorget-sjefen om det var rart at ingen stoppet rittet da det skjedde.

– Det er jo lettere sagt enn gjort, vet du. Du sitter der i den finalen, bilene der foran er borte, det er ikke bare [bare]. Vi har kanskje ikke en Tom Boonen, [Fabian] Cancellara eller [Philippe] Gilbert her i feltet, som sier stopp. For Alex å ta helt ansvaret i hans ritt, jeg skjønner at det var vanskelig å gjennomføre akkurat det, men juryen starter rittet litt på nytt nå og da blir det raskt glemt.

– I din erfaring, er det mer vanlig at rytterne tar ansvar eller at juryen stopper?

– Det er litt både og. Det er litt avhengig av hvilket ritt det er. Det er nok litt annerledes i Tour de France og sånne ting, men jeg tror i hvert fall at det var veldig vanskelig for UCI der og da, men nå har de ordnet opp etterpå og det synes jeg er en bra sak.

– Du kjenner jo Alex godt, det er kanskje ikke helt hans stil å si stopp? 

– Jeg tror at akkurat her er det litt vanskelig for han. Han kjører på hjemmebane og jeg tror ikke han ville ta den rollen akkurat her, som jeg kjenner han. Det hadde blitt meget spesielt om han hadde gjort det. Folk hadde reagert på det også. «Ja men du, og så bla bla bla». Man må alltid være kjempeforsiktig med sånne type ting.

Juryen snur – etappen nøytraliseres

Tagget med: , , , , , , ,

Les også disse