Prøv Procycling Pluss idag

FOR TIDLIG UTE: Jacopo Guarnieri var litt for ivrig og satte Kristoff i en vanskelig posisjon. Foto: Audun Braastad (NTB Scanpix)

«Å ta teten så tidlig, er veldig uheldig»

Anders Lindstrøm
Tips meg

Publisert 5.07.16 21:25

Del på    

ANALYSE: Jacopo Guarnieri ble for ivrig på fjerde etappe.

Den fjerde etappen av årets Tour de France ga den tredje massespurten.

Og nok en gang var det ingen som klarte å ta skikkelig kommando. Hittil i årets tour har ingen lag bemerket seg med et ordentlig spurttog.

Istedenfor har det som regel vært noen få ryttere fra flere lag som har, til varierende grad, sørget for at deres kaptein har hatt god posisjon noen hundre meter før mål.

Tirsdag fikk vi nok en tett, kaotisk og interessant spurt. Her tar vi for oss noen av de viktigste aktørene.

Lotto Soudal: Det laget som er mest bygget rundt sin spurter viste dette inn mot Limoges. Dog var belgierne litt for ivrige. Som eneste spurtlag var de fremme med flere mann allerede seks-syv kilometer fra mål.

Det holdt André Greipel utenfor trøbbel, men kostet mye krefter for hans hjelpere. Med fem mann foran «Gorillaen» med fem kilometer igjen, sier det seg selv at de trengte hjelp fra andre etter hvert.

Laget faller litt bakover før rundkjøringen med snaut fire kilometer igjen, og Greipel mister følgelig en del posisjoner. Han føres fint tilbake til sine opptrekkere fra en lagkamerat som brenner en del krutt. 2.6 kilometer før mål er Lotto igjen i front, men med bare tre ryttere foran Greipel (og en malplassert en del plasseringer bak), er det prematurt. Det ligger i kortene at opptrekket ikke kommer til å holde høy nok fart helt til tyskeren selv kan starte spurten.

Rett før nest siste opptrekker skal slå ut, er han tydelig ferdigkjørt. Etixx, Katusha og en enslig Renshaw kommer opp på siden og er i ferd med å sluke Greipel og hans opptrekker. De redder dog situasjonen når førstnevnte blir plassert på Kristoffs hjul 600 meter fra mål.

Tyskeren hopper på Etixx-toget som kommer bakfra, men bruker for mye krefter før spurten starter. Dermed har han ingenting å stille opp med på de avsluttende hundre meterne.

Det spørs om ikke Lotto burde latt Tinkoff, som tydelig var villig, ta mer ansvar de siste kilometerne for så å komme i et voldsomt tempo. Med et så tøft oppløp, har man tapt om det kommer ryttere raskere bakfra rett før spurten starter.

MER KLEMMING? Det er i hvert fall en veldig rutinert gjeng André Greipel har rundt seg. FOTO: Tim de Waele (TDWSport.com)

KJØRTE: Lotto Soudal tok mye ansvar, men lyktes ikke helt. Her fra en annen tidligere anledning. FOTO: Tim de Waele (TDWSport.com)

Katusha: Tydelig plan fra russerne i dag. De gikk for å holde hjulet til Greipel og Lotto. Det skulle vise seg å være en smart taktikk.

Det var hovedsakelig Jacopo Guarnieri og Kristoff det handlet om, og de satt fint plassert på Greipels hjul de siste kilometerne. Da Lotto-laget tok føringen 2.5 kilometer fra mål, var Guarnieri på tyskerens hjul.

Der sitter de strålende og rolig frem til Guarnieri går ut til venstre med 900 meter igjen og Kristoff følger etter. Italieneren merker nok at Lotto-laget sakker av, og er redd for å bli innesperret. Men å ta teten så tidlig, er veldig uheldig.

Han får Mark Renshaw foran seg, og skal takke for det. Men Cavs opptrekker, holder ikke lenge. 650 meter før mål er Guarnieri i tet, Kristoff er som limt på hans hjul. Det står allerede skrevet: Kristoff vinner ikke etappen. Tempoet kommer til å bli for lavt, avslutningen er for hard.

Kristoff går etter Maxi Richeze, akkurat slik han må gjøre. Men Etixx-rytteren holder ikke lenge, og Katusha-kapteinen må åpne spurten tidlig, og med tempoet han har inn i spurten, er det ikke nok til etappeseier.

Guarnieri viser nok en gang mangel på timing, og setter Kristoff i dødens posisjon. Da blir det meget vanskelig for nordmannen. Samtidig skal det sies at det ikke virker som bursdagsbarnet hadde samme trøkk som sine konkurrenter.

Etixx: Storlaget som ender med å vinne, virker til å ha lest avslutningen bedre enn de to foregående lagene. For de holdt seg rolig hele veien, og var ikke særlig synlig før den siste kilometeren. Da samlet de laget og tok seg fremover.

Planen deres virket å være å komme bakfra i stor fart for å ta fatt på den avsluttende bakken med høyest mulig fart. Den planen virker til å følges perfekt, inntil Fabio Sabatini igjen viser at han ikke er opptrekkeren man ideelt sett ønsker Tour de France.

For de blåkledde ligger meget bra plassert med Sabatini og Richeze bak Greipel, med Kittel på hjul, 600 meter før mål. Det eneste som mangler er at én av dem kan akselerere forbi de få rytterne foran. Sabatini prøver, men har ikke sjanse. Richeze gjør en bedre jobb, men klarer heller ikke å bringe Kittel helt dit han ønsker. Istedenfor inntar den gode argentineren fronten.

Likevel er det tyskeren som er best. Han har spart krefter relativt langt bak i feltet, har friske bein, og kommer i hakket større fart inn i bakken. Selv om han nesten blir stoppet av Greipels bakhjul, har han akkurat nok trøkk i beina til å holde unna for Bryan Coquard.

De øvrige: De tre ovennevnte var hovedaktørene i spurten.

Dimension Data mistet hverandre fullstendig, og Boasson Hagen forsvant i praksis i rundkjøringen snaut fire kilometer fra mål. Cavendish fant aldri hjulet til Renshaw, kom for langt bak, og ble dermed litt sperret inne. Ingen god dag, men de kan trøste seg med to seirer hittil.

Foto: Ho (Scanpix/AFP)

JEVNT: Men Marcel Kittel holdt akkurat unna for Bryan Coquard. Foto: Ho (Scanpix/AFP)

 

Peter Sagan klarer seg nok en gang på egenhånd (selv om Tinkoff gjorde mye mellom syv og to kilometer igjen). Slovaken er som vanlig ypperlig i posisjoneringen, men har ikke kruttet på de siste meterne. Det koster å gjøre alt alene.

Bryan Coquard gjør også det meste selv. Hopper mye fra hjul til hjul, tilsynelatende med letthet. Finner til slutt Sagans hjul og bruker sammenlagtlederen som opptrekker. Det er nydelig å se på den lille franskmannen. Men dessverre for hjemmehåpet blir det litt for langt frem. En strålende spurt, der han gjør nesten alt perfekt blir belønnet med en ekstremt bittert tap på målfoto.

Dylan Groenewegen viser har hatt er ekstremt rask, men også at han mangle en del. For igjen mister den nederlandske mesteren sitt opptrekk. Dermed må han gjøre alt alene. Han tar ekstremt mange posisjoner de siste 500 meterne, men er aldri i nærheten av seier grunnet mangel på posisjonering. Hans fremferd de siste hundre meterne viser dog hvor stor fordel det var å ha folk foran seg på det slake oppløpet.

Sondre Holst Enger fortsetter å imponere. Et magadrag en drøy kilometer fra mål kostet nok de siste spurtkreftene, men unggutten viser en vanvittig evne til å have på rett hjul. Tirsdag hadde han Sagan og Kristoffs hjul på den siste kilomteren. Denne hjulhoppingen kommer han til å tjene godt på i fremtiden. Og han er meget god på det, selv om det fortsatt koster litt mer krefter enn helst skal.

Tagget med:

Les også disse