(procycling.no): Det har vært stille både når det gjelder nye ryttere og sponsoratet for 2020-sesongen, men sportsdirektør Magnus Børresen bekrefter nå overfor procycling.no at Team Coop Sykkel satser utfortrødent videre også neste sesong.
Dog holdes nivået omtrent som i dag og det på tross av at satsingen går fra å huse åtte til ti ryttere.
Kickoff unnagjort, men fremdeles er ikke alt klart hos Team Coop
– Vi er forpliktet til å følge reglene til UCI, og de sier at det skal være ti mann på kontinentallagene fra og med neste sesong, bekrefter Børresen.
Laget har alt bekreftet at Iver Knotten, Tord Gudmestad og Stein-Erik Eriksen har ankommet troppen. Fra før av er det klart at Erlend Blikra fortsetter karrieren hos Uno-X NDT, Kristian Aasvold skal sykle for Riwal Readynez Cycling Team, Håkon Lunder Aalrust for Joker Fuel of Norway – mens Trond Håkon Trondsen tok steget ut i august, og hoppet på en lærlingkontrakt hos Wanty-Goubert.
Trondsen og Hoem inn?
Coop har også forlenget sine avtaler med Louis Bendixen, Olav Hjemsæter, Eirik Lunder, André Sotberg og Jacob Eriksson.
Det betyr at to plasser fremdeles er ledige. Ettersom Trondsen verken ser ut til å lande en kontrakt på de to øverste nivåene eller bli signert av Wanty, forteller ryktebørsen at han tar den ene.
Les også: Coop henter to av Norges beste temporyttere
– Jeg har ikke hørt noe nytt, sier Trondsen til procycling.no om en eventuell retur til Coop.
Den andre plassen kan godt gå til Bjørn Tore Hoem, som er på jobbjakt etter å ha blitt fristilt av Joker Fuel of Norway.
Verken Coop eller utøverne har så langt kunnet bekrefte at alle detaljer har falt på plass.
– Jeg har ikke tatt noen avgjørelse ennå. Det ligger og hviler litt på Coop og hvordan laget ser ut neste år. Men jeg kan ikke vente for lenge heller, så jeg har så smått begynt å se på jobbmuligheter, skrev Hoem i en melding til procycling.no i forrige uke.
– Stor pågang
Børresen kan på sin side heller ikke bekrefte at verken Trondsen eller Hoem blir tilbudt hver sin av de to ledige plassene.
– Det har ikke så mye å si for oss egentlig (når dette offentliggjøres), det har mer å si for rytterne det gjelder og eventuelle avtaler de måtte sitte på, sier Børresen.
– Det er trang økonomi hos flere lag og en del legger driften ned. Hvordan har interessen vært for å kjøre for Coop neste sesong?
– Det er ikke for lite ryttere rundt omkring i verden, for å si det sånn. Det har vært stor pågang fra norske, svenske og danske ryttere. Ja, fra en hel del andre lag også, egentlig. Men vi kan ikke bare hente ryttere for å hente noen, heller. Man er bundet av et budsjett og man har ambisjoner om å drifte det på et visst nivå. Hvis vi henter inn en ny rytter skal vi vite at vi har tilstrekkelig midler som gjør at rytteren føler seg prioritert hos oss. Vi hadde åtte ryttere hos oss i fjor og budsjettene våre har ikke økt noe særlig. Det betyr at vi skal få til omtrent den samme sportslige satsningen neste år med to mann ekstra, og det blir utfordrende. Samtidig føles det godt at vi kan gi flere ryttere muligheten til å satse på kontinentalnivået, sier Børresen.
Tungt inne i langrennssporet
Ledelsen i sykkellaget startet forhandlinger med Coop om å forlenge sponsoratet alt på vårparten.
Det var forventet at nyheten om forlengelse skulle komme i forbindelse med NM på Ringerike, men lite skjedde.
I forkant var det håp om å få i stand en bedre avtale som skulle gjøre at laget sto bedre rustet til å møte blant annet konkurransen fra Uno-X NDT. Satsingen som blant andre Jens Haugland står bak girer som kjent opp neste år og har søknad inne for å bli UCI Pro Team.
Coop sponset Petter Northug Jr. da han brøt ut av landslaget i 2013 og har vært draktsponsor for Rosenborg de siste åra. Nylig ble det også klart at dagligvarekjeden blir den viktigste samarbeidspartneren for det internasjonale skiforbundet inn mot Ski-VM i Trondheim i 2025. I 2018 tapte de kampen mot konkurrenten Norgesgruppen om å bli ny hovedsponsor landslagene i langrenn, i stedet hoppet de på som sponsor for verdenscupen de neste fire åra.
Det er altså klart at sponsoratet i Team Coop Sykkel, laget som på papiret eies av Alexander Kristoff fortsetter, men at rammene i avtalen ikke har økt all verden i forhold til det foregående sponsoratet.