Grus har blitt svært populært de siste årene, en trend som virkelig startet i takt med den økte populariteten til Strade Bianche. Totalt var det i 2018 ti ritt som i stor grad baserte finalen på grusinnslag, blant dem det norske rittet Gylne Gutuer. I tillegg kommer ritt som Gent-Wevelgem, Great War Remembrance Race og Bretagne Classic som alle har innslag av grus.
Reaksjonene har vært mange – og delte – etter søndagens Paris-Tours, hvor arrangøren introduserte en helt ny finale med ni gruspartier på til sammen 12,5 kilometer innenfor de siste fem milene.
– Grusen var kanskje litt i overkant, ja. Samtidig er det «trendy» for arrangører å legge inn noe spektakulært. For rytterne er det i ferd med å bli litt irriterende. Paris-Tours er allerede veldig utfordrende med vinden og bakkene, så rittet hadde kanskje ikke trengt grusen, sier Amund Grøndahl Jansen til procycling.no.
Han var én av fem norske deltagere i rittet. 24-åringen hadde ingen god dag, men kom seg til mål.
– Nærmer man seg med en smertegrense for ritt med innslag av grus?
– Det begynner kanskje å nærme seg litt i hvert fall. Podieplassene ser jo ganske like ut som i fjor også (vinner Søren Kragh Andersen og andremann Niki Terpstra ble nummer to og tre i fjor, journ. anm), og sjansen for at de beste skulle hentes inn var jo større i fjor, ergo mer spennende i mine øyne. At mange blir ekstra underholdt i år kommer delvis av velt og uhell, og det er jo litt trist. Men både gammel og ny løype passer meg godt og jeg kommer uansett til å ville kjøre rittet (så lenge formen er bedre enn den var i går).
– Siste gang Quick-Step deltar
Quick-Step Floors-sjef Patrick Lefevere var blant de som gikk hardest ut mot den nye finalen.
– Dette vil bli den siste gangen Quick-Step deltar i rittet, selv om vi vinner. Det har ingenting å gjøre med landeveissykling, skrev han på Twitter underveis i rittet.
Det belgiske laget, som neste år får navnet Deceuninck-Quick-Step, endte til slutt med en andreplass på Niki Terpstra.
Rittvinner Søren Kragh Andersen var blant de som var godt fornøyd med den nye løypa.
– Det var en heftig løype som jeg likte. Noen sa det var en farlig en, men man må være tilpasningsdyktig, sa han i seiersintervjuet vist på TV 2 etter målgang.
Også Sep Vanmarcke, som endte på syvendeplass, likte den nye avslutningen på rittet.
– Jeg hadde det veldig moro i Paris-Tours i den nye finalen. Jeg likte den! Føltes litt som Paris-Roubaix, skrev Vanmarcke på Twitter.
Landsmannen Oliver Naesen var ikke enig i det, til tross for at han selv kjørte inn til en fin fjerdeplass.
– Jeg synes grussektorene var litt i overkant. Det var mye skarp småstein som skar inn i dekkene, som gjorde rittet veldig tilfeldig. La oss si at det var en erfaring, sier Naesen i en pressemelding fra laget.
Prudhomme ville ha galskap
På sosiale medier var det også delte meninger, fra dem som applauderte endringen og den spennende finalen, til dem som mente det hele ble litt for tilfeldig og at man mistet en del av sjarmen til rittet.
– Det er rytterne som er hovedaktørene, men om vi ikke lengre har noe «galskap» i løypedesignet vårt, så vil sykkelsporten treffe veggen, sa rittdirektør Christian Prudhomme til L’Équipe etter rittet ifølge Cyclingnews.com.
– Folk klager over at alt er sterilisert, folk klager over at visse ritt er for monotone. Vi valgte å gjøre noe utenom det vanlige. Reaksjonene jeg har hørt har ikke vært de i samme baner som fra rytterne. Siden målgang har jeg fått en rekke meldinger fra folk som normalt ikke sender meldinger, hvor alle forteller at vi gjorde rett.
Arnaud Démare var blant de største favorittene før rittet, men løypa ble i overkant tøff for franskmannen.
– Dette er ikke Paris-Tours lengre. Hvis du ikke ønsker å se spurtere her lengre, kunne du ikke gjort det bedre enn dette.
– Nei vent – det er cyclocross
Grusen var såpass grov at det var et flust av punkteringer. Edvald Boasson Hagen var blant rytterne som punkterte, noe han gjorde i likhet med store deler av lagkameratene i Dimension Data. Fra teten var Philippe Gilbert blant rytterne som punkterte vekk fra tetgruppen.
– For å være oppriktig så var det ingen suksess. Noen av sektorene var ikke tilpasset landeveissykling i det hele tatt. Du kunne like så godt starte et sykkelkross-ritt, sa Gilbert til L’Équipe.
På Twitter har flere ryttere kommet med humoristiske stikk. Thomas De Gendt skrev at han selv ikke likte trenden med grusritt og foreslå en gruscup. Han fulgte senere opp med et bilde fra en sykkelkross-løype, hvor han skrev at arrangøren neste år kunne forkorte rittene til én time og legge til gjørmesektorer.
Oh wait…. that’s cyclocross….
— Thomas De Gendt (@DeGendtThomas) October 8, 2018
Mens De Gendt kun så rittet på TV selv, var Dylan Groenewegen, lagkameraten til Amund Grøndahl Jansen, selv i aksjon.
Mens Sep Vanmarcke sammenlignet finalen med Paris-Roubaix, mente Groenewegen at det var noe annet som møtte ham på grusen i Paris-Tours.
– I Roubaix har du fremdeles en viss kontroll over sykkelen. Paris-Tours i år var bare store, løse skarpe steiner hvor du ikke hadde noen kontroll (med en landeveissykkel), skrev Groenewegen på Twitter.
Paris-Tours 2019! pic.twitter.com/y7DzQGd6x4
— Dylan Groenewegen (@GroenewegenD) October 8, 2018