(procycling.no): På vei mot Frankfurt og hans sjette deltakelse under WorldTour-oppgraderte Eschborn-Frankfurt tar Alexander Kristoff seg tid til en prat med procycling.no.
Det føles ikke som det er så lenge siden støvet la seg etter Paris-Roubaix, men etter ei uke på fjellet og ei treningsuke hjemme i Stavanger, er 31-åringen kalt ut i tjeneste igjen.
ANNONSE: Følg sesongen hos Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!
Denne gangen med ro og selvtillit på plass etter å ha avrundet en vårsesong som viste at han fremdeles hører hjemme i det ypperste selskapet blant klassikerrytterne.
– Nå er jeg mer avslappet med tanke på resten av sesongen. Jeg har klart det jeg ikke har maktet de siste to sesongene; å gjøre en god klassikersesong. Det har vært litt stang ut og kanskje har forventningene vært litt for høye, men jeg har uansett ikke klart å svare helt til de forventningene. Det har vært deilig å kjempe mot de beste rytterne i toppen av de løpene igjen. Jeg vet jeg har gjort det bra og det har vel reddet sesongen min allerede, samtidig er jo ikke dette noe som hjelper meg i løpene som kommer nå, sier Kristoff til procycling.no.
Minner om 2017-våren
Omtrent annenhver vår er man inne i forhandlingstid i den internasjonale sykkelsporten. Toårsavtaler er stort sett normen, med noen unntak.
Laget man har signert for kommer gjerne med sitt åpningsbud først, og så tar man det på den lange veien innom en hel rekke andre sykkellag – før man blir enig med manageren sin om hva som er det beste trekket foran neste sesong.
Les også: Det hektiske spillet rundt Kristoffs nye kontrakt
Nær inngangen til mai er det også status for Kristoff og Joona Laukka denne gangen. For to år tilbake reiste finnen videre til Giro d’Italia da duoen langt ifra var tilfreds med tilbudet fra Katusha. Det var alt før ryktene om Marcels Kittels ankomst begynte å svirre.
Det endte med mye venting og usikkerhet, og til slutt med at han inngikk en toårsavtale med UAE Team Emirates.
– Interesse fra mange lag
I fjor høst skjedde noe av det samme i UAE-laget, da Fernando Gaviriva ble hentet inn fra Deceuninck-Quick Step.
Så langt i 2019 har dog samarbeidet mellom de to sklidd relativt uanstrengt.
– Jeg synes det har gått greit. Egentlig er det vel mest jeg som har hjulpet ham. I klassikerne blir det mer mann mot mann, men han spilte en viktig rolle både i Wevelgem og i Flandern rundt da han ble med i store grupper underveis, noe som skapte mindre press på at laget skulle jobbe underveis i rittet. I Flandern gjorde han en veldig god jobb for laget, selv om det var jeg som endte opp med å kjøre inn resultatet. Det var et viktig bidrag fra Gaviria da han angrep tidlig, sier Kristoff.
– Forhandlingene dine med UAE-laget med tanke på 2020-sesongen; hva er status der?
– Det er ikke så mye status der. Kanskje jobber jeg på kjølelageret hos Coop OBS neste år, svarer Kristoff med en smil.
– Neida, det er interesse fra mange lag, så det skal nok gå i orden. Jeg har ikke kommet til enighet med noen. Jeg har et tilbud fra UAE, men jeg synes ikke det er godt nok for øyeblikket. Derfor ønsker vi å snakke med andre lag for å se om vi får et bedre tilbud der, og deretter gå tilbake til UAE med det. Jeg har en pris som jeg ønsker å oppnå, så får vi se om det er mulig å få det til, forteller han.
Uenige om lønn
Da Kristoff ble enige om detaljene med UAE-laget i hadde han seks etappeseirer (kun 1 fra WorldTouren, under Eschborn-Frankfurt), en andreplass i Critérium du Dauphiné og var i ferd med å legge en seiersløs utgave av Tour de France bak seg.
De beste resultatene han kjørte inn det året, skjedde egentlig etter at han hadde skrevet under på intensjonsavtalen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

HAR HJULPET HVERANDRE: Med det er fremdeles ikke sikkert at Alexander Kristoff og Fernando Gaviria forblir lagkompiser neste sesong. (Photo by Luc Claessen/Getty Images)
Da tikket det først inn seier i London-Surrey Classic, deretter EM-tittel i Herning og til slutt andreplass under VM i Bergen. Det var jo en fin ballast å ta med seg videre inn i 2018, kanskje spesielt for UAE Team Emirates, men på lønnsslippen til nordmannen gjorde det ikke noe utslag.
Kristoff bekrefter overfor procycling.no at åpningsbudet er litt høyere enn lønna han hever i dag, men at han likevel ikke mener lønnshevinga er tilstrekkelig:
– Tilbudet er bedre nå enn forrige gang jeg skrev kontrakt, men da var jeg på en litt nedadgående spiral i hvert fall med tanke på resultatene jeg kjørte inn. Jeg mener jeg har vist hvor jeg hører hjemme i løpet av denne vårsesongen. Vi får se hva det ender opp med. Jeg begynner å dra på åra, jeg, også, flirer Kristoff som fyller 32 år noen dager før sommerens Tour de France drar i gang.
Har etterlyst forsterkninger
For Kristoffs videre karriere var det ekstremt viktig for ham å vise fram at han ikke bare har noe bidra med som opptrekker i proffsirkuset.
Les også: Kristoff krever forsterkninger for å fortsette i UAE-laget
Derfor ser han også mer fram til forhandlingene denne gangen, enn møtene med Katusha og andre lag for snart to år siden.
ANNONSE: Følg sesongen hos Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!
– Det var nok mer stress forrige gang, ja. Det er en kabal med andre ryttere som skal gå opp også, og det gjør at det tar lengre tid. Jeg er usikker på hva som kommer til å skje, men UAE er fremdeles et alternativ.
– Du har også et ønske om å få forsterkninger rundt deg, hvordan har UAE-laget respondert på det?
– De har for så vidt sagt ja til det. Men det ryktes også at de ønsker seg en GC-rytter (sammenlagtrytter, vår anm.) og mye annet. Så jeg vet ikke helt, akkurat nå venter jeg litt og ser hva som skjer.
Nye endringer i Frankfurt
De siste tre åra har han brukt deler av mai måned til å samkjøre seg med opptrekket sitt foran Tour de France via deltakelse i Tour of California.
Denne våren blir det litt roligere rundt 31-åringen fra Stavanger.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

HJALP TIL MED NASJONALSANGEN: Etter seieren i 2017 tok Alexander Kristoff mikrofonen selv og hjalp til med den norske nasjonalsangen. (Photo by RV/Tim De Waele/Corbis via Getty Images)
Etter Eschborn-Frankfurt er det Hammer Series og Tour of Norway som venter, før han inntar Tour de France-forberedelsene i tospann med Gaviria under Tour de Suisse.
Rittet i Frankfurt har han, som mange sikkert har fått med seg, vunnet de siste fire åra. Det på tross av at arrangøren hele veien finner på små endringer som skal gi rittet større preg av utskillelse underveis.
Denne gangen er ruta kortet ned fra 220 til 187,5 kilometer. Det er også gjort noen endringer for hvilke runder som dukker opp i hvilken rekkefølge mot slutten av rittet.
– Jeg har vunnet der fire år på rad, men jeg føler også det blir hardere for hvert år. De har lagt inn en ny bakke etter den bratteste kneika fra tidligere, slik at man fortsetter oppover i et stykke til. I fjor falt jeg av oppover der, men klarte å kjøre meg opp igjen. Da var denne kombinasjonen lagt inn på den nest siste runden, men de i år har lagt den inn på den avsluttende rundene **. Så det er mulig det blir tøft for meg oppover der.
** I år er den ene av de to passeringene av Ruppertshain og Billtalhöhe fjernet. I år kjører man først en kort runde, så en lang og til slutt to korte. På de korte rundene er Mammolshain tøffeste utfordring med 2,3 kilometer á 8,2 prosent. Siste passering er 41,5 kilometer unna mål, før en rundløype som er flat og relativt ukomplisert over 6,5 kilometer x 2
– De har også kortet ned på ruta, hva slags utslag tror du det får?
– De håper nok på å få det mer actionfylt og mer angrep underveis. De kan jo ha fått med seg at jeg er bedre på lange ritt, også, humrer Kristoff.
Vueltaen som VM-oppkjøring?
Han gjentar også som han pleier å si, at Eschborn-Frankfurt er et ledd i treningen hans foran det som venter senere i sommer.
Det betyr ikke at han reiser ned uten ambisjoner, men det er heller ikke mer enn litt over 14 dager siden formtoppen som ble lagt opp mot klassikerne og Paris-Roubaix, ebbet ut.
– Hvilke tanker har du om sesongen for øvrig? Blir det neste store for deg nå VM i Yorkshire?
– Ja, det er jo egentlig mitt neste store mål. Jeg tror det er en god mulighet til å få til noe der.
– NRK har skrevet at du skal til vueltaen, er det helt avklart?
– Det er ikke 100 prosent klart, men det er en mulighet for at jeg stiller der. Jeg kommer nok uansett ikke til å kjøre hele løpet. Plan A var egentlig å kjøre Tour of Britain, men der skal ikke laget stille. Så da blir det enten deler av vueltaen eller VM-oppkjøring via noen italienske endagersritt, sier Kristoff.
ANNONSE: Følg sesongen hos Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!