NYTT LAG NESTE ÅR: Ken-Levi Eikeland er en av rytterne som linkes til det nye norske kontinentallaget. Foto: Interpro Stradalli

Planlegger nytt norsk kontinentallag

Espen J. Lee
Tips meg @espenjlee

Publisert 10.09.18 19:26

Del på    

– Dette er viktig for utviklingen av norsk sykkelsport, sier en av initativtakerne.

(procycling.no): Med utspring i sykkelmiljøet i Sandefjord er et nytt, norsk kontinentallag i emning foran neste sesong. Blant initativtakerne er Rune Steinsvik som nylig fungerte som leder for Norgesmesterskapet på landevei i byen.

– Vi har planer om å stable på plass et lag. Det begynner å bli trangt med tid, 30. september er fristen, sier Rune Steinsvik til procycling.no med referanse til registreringsfristen hos det internasjonale sykkelforbundet UCI.

Steinsvik er en velkjent skikkelse i Sandefjord Sykleklubb og daglig leder for mobil- og IT-selskapet Wenma. I tillegg har han denne sesongen fungert som sportsdirektør for laget Interpro Cycling Academy, hvor nordmennene Ken-Levi Eikeland og Jonas Hjorth er i stallen.

Steinsvik jobber langs to alternative ruter for å starte opp laget, hvor et av dem er å få til en fusjon med det fransk-japanske kontinentallaget.

– Det ene alternativet for oss er en enkel variant, der vi går inn på eiersiden i Interpro-laget, oppretter base her i Sandefjord med 7-8 norske ryttere. Det andre alternativet er å starte et kontinentallag fra bunn av i likhet med de andre norske lagene.

De senere år har den norske sykkelscenen bestått i fem kontinentallag. I år ble imidlertid antallet skåret ned til tre, med bortfallet av Team FixIT.no og Team Sparebanken Sør. Igjen sto Joker Icopal, Team Coop og Uno-X Norwegian Development Team.

– Det første alternativet vil foregå nokså enkelt, jeg er sportsdirektør der fra før, og vi har et apparat tilrettelagt og registerering med UCI på plass. Laget har en fransk base i Toulouse og lisens registrert i Japan. Der ligger sponsoratet allerede klart med tanke på neste sesong. Av de to alternativene er dette et mindre kostnandkrevende og enklere i praksis. Ulempen er at det blir ikke et full kaliber norske lag. Siden lisensen er i Japen og kravet om at man må ha seks ryttere fra hjemlandet, understreker Steinsvik.

– Uansett alternativ, kommer laget til å få en norsk profil, siden Interpro ikke har noen generalsponsor på plass. En norsk sponsor vil bære lagnavnet uansett. Fordelen med alternativ to, er at vi får kjøre på med flere norske ryttere og bygget opp laget fra bunn av, sier Steinsvik.

Dersom lagets lisens forblir i Japan, vil det være plass til 7-8 norske ryttere. Men dersom laget får en norsk lisens, vil laget bestå av tolv norske ryttere.

Sponsorer står klar

Steinsvik skal i møte med ledelsen i Interpro Cycling Academy denne uken. Der skal fremtiden til laget diskuteres nærmere etter at lagets canadiske eier har trukket seg ut, og lagets franske eier bosatt i Japan ønsker noen å dele eierskapet med.

Dersom Steinsvik får ønsket sitt oppfylt med et helnorsk lag, ønsker han at kontinentalsatsningen i Sandefjord skal ha flere bein å stå på. Laget skal eies av et privat selskap eid av kommersielle aktører, private aktører og klubber som også skal organisere ritt i Sandefjord.

I 2019 har satsingen planer om å arrangere en runde av NorgesCupen, med sikte på å oppgradere til et UCI 1.2 ritt i 2020. Selskapet skal etter planen også drive med sykkelturer til Sør-Europa.

– Med hensyn til alternativ to, har vi basert oss på et budsjett på seks millioner, noe vi mener er absolutt bærekraftig og gjennomførbart. Vi har sponsorer som står klare allerede. Det står bare på organiseringen og det å få skrudd sammen laget og støtteapparatet. Det er mange ledige ryttere på markedet nå, sier Steinsvik som legger til at han har fått en strøm av henvendelser fra ryttere som ønsker kontrakt.

– For oss handler det om å sette sammen en gjeng med de kvalitetene vi ønsker oss. Det er iallfall nærliggende for oss å ha med Jonas Hjort, Ken-Levi (Eikeland) og Marius Blålid. De får vi si er selvskrevne.

– Norge trenger enda et kontinentallag. Det er viktig for utviklingen av norsk sykkelsport, avslutter Steinsvik.

Tagget med: , , ,

Les også disse