Prøv Procycling Pluss idag

KAN UTELATES: Det er ikke plass til alle de norske kontinentallagene under Arctic Race til sommeren. Det får sponsorene til å reagere. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

– En løsning helt bak mål

Magnus Drivenes
Tips meg @magnusdrivenes

Publisert 15.01.17 18:00

Del på    

Sponsorene bak norske kontinentallag reagerer på at de kan bli utelatt fra Arctic Race.

(procycling.no): I år, som i fjor, vil det være fire plasser til de norske lagene under Arctic Race i august. Det betyr at ett av de fem norske kontinentallagene ikke får innpass i den nordnorske sykkelfesten.

I 2016 var det Team FixIT.no som hadde færrest UCI-poeng ved utgangen av mai, og måtte se rittet på TV fra VM-byen. I år teller også UCI-poeng, men et poengsystem skissert av forbundet og kontinentallagene gjør at også Norgescup-poeng fra de tre første rundene kan bety noe.

Les: Norgescupen kan hjelpe lag inn i Arctic Race.

Bergenslaget reagerte da kraftig på det de følte var at forbundet jobbet mot dem. Nå kommer det også reaksjoner fra sykkelsjefen i Uno-X, Jens Haugland, som retter en kraftsalve i retning arrangøren, som han mener stikker kjepper i hjulene for norsk sykkelsport.

– Nå uttaler jeg meg på generell basis, og ikke som sponsor, men jeg synes det er fascinerende at et ritt som får så mange millioner i støtte av staten i året, ikke ser rom for å ta med alle de fem norske lagene. Det synes jeg er en løsning som er helt bak mål, og det sier jeg ikke på vegne av Uno-X, men på vegne av norsk sykkelsport.

Arctic Race blir arrangert av den franske organisasjonen ASO, som også arrangerer blant annet Tour de France. I fjor ønsket de å begrense antall norske kontinentallag til tre, men etter press fra Norges Cykleforbund ble det økt til fire. Kritikken fra FixIT.no gikk i fjor utpå informasjonen fra NCF, og at kriteriene for utvelgelsen kom sent.

I år er dermed rammene satt, og kontinentallagene vet i god tid hva som skal til for å få sykle Arctic Race.

Men der man kan forstå at de høye herrer i franske ASO ønsker å begrense antall norske kontinentallag, i et ritt som huset 14 av lagene som kjørte Tour de France, er det verdt å ta en titt på hva sponsorene til de norske lagene har å si om en eventuell utelatelse fra det utstillingsvinduet som Arctic Race er.

Vår journalist, Knut Lone, skrev en kommentar om temaet i fjor sommer. 

Uno-X: – Det står ikke og faller på Arctic Race

I fjor sto det mellom Team Ringeriks-Kraft og Team FixIT.no, der de blågule snek seg forbi etter Syver Wærsteds UCI-seier i Scandinavian Race Uppsala i mai.  Det er grunn til å tro at det også i år kan komme til å være FixIT.no og Ringeriks-Krafts avløsere, Uno-X Hydrogen Development Team, som skal konkurrere om den siste plassen i 2.HC-rittet.

Haugland uttalte seg svært kritisk til ekskluderingen av ett norsk lag på generelt basis, men som sponsor i Uno-X Hydrogen, har han et mer avslappet forhold til saken.

– Når man har kommet til den løsningen med fire lag, er jeg helt avslappet på det som sponsor. Jeg tror at som sponsor innenfor et sykkellag, må du akseptere at man noen ganger vinner eller taper utstillingsvinduer, at det noen ganger går bra og noen ganger dårlig. Vi er så langsiktige i det her, at for oss står det ikke og faller på om vi får kjøre Arctic eller ikke. Vårt lag står i en særstilling sammenlignet med de andre norske lagene. Vårt mål er ikke å delta i de tre norske rittene. Vårt mål er å utvikle flest mulige sykkeltalenter. Sånn sett er det viktigere å få plass i de mest anerkjente U23-rittene i Belgia, Italia, Spania og så videre, forklarer Haugland ovenfor procycling.no.

<b>BLIR MED VIDERE:</b> Tour of Norway har fått forlenget sponsoravtalen med Uno-X fram til 2020. Edvald Boasson Hagen regner med han stiller også neste år. Til venstre står sykkelsjef Jens Haugland i Uno-X Gruppen. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no

SPONSORSJEF I UNO-X: Jens Haugland, her avbildet med Edvald Boasson Hagen. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no

FixIT-sjef: – Kan miste store deler av verdien ved sponsoratet

Også lagsjef i Team FixIT.no, Jan Roger Jensen, mener det er kritikkverdig at ett lag skal ekskluderes fra det gode selskap i Arctic Race. Jensen er også en av hovedaksjonærene i Odin systemer AS, som står bak merkevaren FixIT. Han påpeker at man som sponsor er svært avhengige den profileringen man får gjennom de TV-sendte rittene i Norge, og at det er vesentlig mindre attraktivt å sponse et lag hvis det ikke får plass i disse rittene.

– Det koster mye penger å drive et kontinentallag. Uten å få den profileringen man får i Arctic Race, lar det seg ikke gjøre. Alle de tre TV-sendte rittene i Norge er avgjørende for oss som sponsorer, med tanke på TV-tid og oppmerksomhet. Vi har kjørt Arctic Race i 2014 og 2015, og markert oss med å kjøre meget offensivt. Jeg mener at alle de tre norske rittene må strekke seg særdeles langt for at alle norske kontinentallag skal få den muligheten, nettopp fordi det er bærebjelken i det økonomiske, forteller Jensen til procycling.no.

SKEPTISK: Jan Roger Jensen (til høyre) understreker viktigheten for sponsorene å delta i de tre norske TV-sendte rittene. Foto: Team FixIT.no.

– Jeg vil understreke at vi er veldige fornøyd med arrangementet Arctic Race, og vi har hatt veldig gode erfaringer med rittet og gjennomføringen. Men jeg stiller meg skeptisk til at man utelater enkeltlag. Det er så viktig å få den profileringen, at her mener jeg at Arctic Race må ta med alle norske lag. Uavhengig om det er FixIt, Coop eller Uno-X: Dette er å være med på å bygge opp norsk sykkelsport.

– Hva vil det bety for deres engasjement i Team FixIT.no hvis det blir en tendens med færre kontinentallag i Arctic Race, og at dere ikke får sykle kommende utgaver heller?

– På det prinsipielle i dette: Hvis det er noen lag som ikke får delta i disse TV-sendte rittene, blir det nesten umulig for de lagene å hente inn sponsorer. Hvis vi skal se det fra oss i FixIT som sponsor, så mister det store deler av verdien hvis vi ikke får deltakelse. Jeg vil berømme både Tour of Norway og Tour des Fjords for at de tar det på alvor. De ser hvilken rolle og hvilket ansvar de har for å hjelpe norsk sykkelsport. Det synes jeg Arctic Race definitivt bør gjøre også.

– Sender ikke gutta til bakgårdsritt i Marokko

En måte å få «billige» UCI-poeng på, er ved å reise til mindre ritt på mer obskure steder. Sånn kan man hente topplasseringer i ritt med lettere motstand, og samtidig klatre på poengrankingen for å gjøre seg selv mer aktuell for Arctic Race.

– Hvis det er sånn at vi er nederst på UCI-poenglisten når status gjøres opp, får det bare være. Det kan vi leve godt med. Det er ikke noe snakk om at vi skal sende sykkelryttere til Marokko eller et bakgårdsritt i et eller annet land, bare for å sanke UCI-poeng, det er ikke det vårt lag står for. Vi fokuserer kun på det sportslige, og det skal aldri gå på kompromiss med at gutta våre blir sendt på sykkelritt for å hente poeng, bare fordi sponsoren vil det. Vi ønsker oss gjerne til Arctic, og synes det er fantastisk det de gjør oppi der, men ikke på premisser som kræsjer med lagets integritet.

Der Uno-X Hydrogen ikke vil la poengjakten gå utover rittprogrammet og rytternes sportslige utvikling, forklarer Jensen i Team FixIT.no at mulighet for å hente UCI-poeng vil bli et kriterium når rittkalenderen settes. Derimot kan det sies å være en forskjell på behov hos de Uno-X og FixIT når det kommer til profilering i Arctic, da Uno-X allerede sponser TV2s sendinger, samt sponser Team Sparebanken Sør

– Det er så viktig å få kjøre Arctic og de andre norske TV-sendte, så vi kommer nok til å velge bort noen ritt. Det er der vi får vist oss frem. Det kommer ikke til å bli veldig stor forskjell, men noe vurdering må vi ta. Hvis vi kommer til et punkt hvor vi må ta et valg mellom to alternativer, så kommer vi nok til å velge det alternativet der det vil være lettest for oss, forteller Jensen.

 

Tagget med: , , , , , ,

Les også disse