LE PUY-EN-VELAY (procycling.no): Tirsdag venter den sekstende etappen i Tour de France, og det kan bli en ny dag for spurterne. Dog er det meldt kraftig vind i Rhône-dalen og hvor stor gruppe som kommer samlet til mål er derfor svært vanskelig å forutse.
Faren for sidevind vil gjøre dette til en nervøs og krevende etappe. Høye temperaturer og stekende sol bidrar også til den generelle utmattelse så sent i rittet.
De første hindringene kommer tidlig på etappen. De første tjue kilometerne går oppover. Slakt i starten, før det kulminerer i en tredjekategori på 4.5 kilometer med 6.3 prosent i snitt. Deretter venter et småkupert og rullende terreng, før det er flatt de siste seks milene.
Den tøffe starten innbyr til offensiv kjøring, og det er ikke usannsynlig at vi får se et større brudd gå avgårde på den første stigningen. Om Marcel Kittel henger med, kan det fort bli et samarbeid for å samle det til spurt slik vi har sett tidligere.
Hvis ikke, kan et trøyejaktende Sunweb-lag kjøre for at tyskeren ikke skal komme opp igjen.
Som alltid i et sykkelritt, er det mange ulike scenarioer, men det mest sannsynlige er en samlet spurt i Romans-Sur-Isère i ettermiddag. Ergo en ny vinnersjanse for Alexander Kristoff og Edvald Boasson Hagen.
procycling.no møtte førstnevnte på hviledagen. Lite har stemt for Katusha-Alpecin-rytteren i årets tour, og en hardt presset rogalending i kontraktsforhandlinger ønsker å styrke sin posisjon med gode resultater i den siste uken Tour de France.
Savner Mørkøv
Han forbereder seg på spurt og håper laget har mer klaff i finalen i dag. Ved forrige anledning for spurterne, mislyktes både Kristoff og laget i posisjonskampen, og de fikk ikke mer enn en tolvteplass ut av etappen til Pau.
– Hva gikk galt til Pau?
– Det var posisjonen vår det gikk på. Vi lå for langt bak. Når det er såpass mye svinger, så kan man ikke ligge så langt bak, sier Alexander Kristoff til procycling.no.
Han savner den vrakede Michael Mørkøv i opptrekkstoget.
– Vi sitter bak alle med to kilometer igjen. Vi er blokkert og kommer ikke frem. Hadde vi hatt Michael (Mørkøv), så kunne vi sikkert holdt oss bedre i posisjon. Men det er lett å si i etterkant. Spurtene i Tour de France er det alltid vanskelige. Alle lag har sine folk og det er veldig trangt. Man er nødt til å treffe riktig.
– Dagen før (i Bergerac) kom vi veldig fint foran. Men resten kom bakfra i veldig høy fart. Grunnen til det var (Dan) McLay som startet spurten på fire hundre meter av en eller annen grunn, og var ferdig på 200 meter. Jeg vet ikke hvorfor han dro opp alle andre, men det var grunnen til at det ikke gikk. Vi fikk det til der (Bergerac), men ikke dagen etter. Det er heller ingen som får det til hver dag.
Kittel i superform
Går det mot en spurt hvor alle henger med, er det liten tvil om at Marcel Kittel er mannen å slå. Mannen i den grønne trøyen har vært uimotståelig i årets tour, og Kristoff bedyrer at det er vanskelig å nedkjempe det tyske lokomotivet.
Likevel taler den harde starten på etappen til fordel for ryttere som Alexander Kristoff, Michael Matthews og Edvald Boasson Hagen.
– Jeg syns vi har gjort en god jobb, selv om det ikke stemmer hver dag. Kittel vinner jo hver dag. Jeg hadde ikke vunnet like mye som Kittel, hadde jeg hatt hans posisjon. Det er fordi han er såpass mye raskere enn meg.
– Henger Kittel med på etappe 16?
– Jeg tror han henger på. Han pleier å henge med, selv om vi kjører en bakke hardt. Kjører vi to på rappen, henger han dårlig med på nummer to. Nå er dette mer eller mindre bare en bakke.
– Kittel er i bra form. Det kan også være en fordel at han henger med. Da er det kanskje større sjanse for at det blir samlet til en spurt.
– Kommer dere til å kjøre med Quick-Step i morgen?
– Det kommer an på løpet. Egentlig bør Quick-Steps slites mer ut. Men han klarer seg ganske fint på egenhånd også. Han har ikke ligget klistret på noen opptrekker når han har vunnet. Han har klart seg en del selv og komt bakfra. Så det har kanskje ikke så mye å si.