INGEN SPESIALHJUL: Alexander Kristoff valgte å droppe hjulene spesiallagd for Paris-Roubaix i fjor. Det angrer han ikke på. (Foto: ©TDWSport.com/procycling.no)

Kristoff dropper spesialutstyr

Anders Lindstrøm
Tips meg

Publisert 2.03.14 09:24

Del på    

Det var Alexander Kristoffs sjakktrekk før Paris-Roubaix.

KORTRIJK (procycling.no): Niendeplassen i fjorårets Paris-Roubaix var en kraftig forbedring fra 57. plassen i 2012 for Alexander Kristoff.

Nordmannen måtte bryte de to første gangene han forsøkte seg på brosteinen mot Roubaix.

Derfor kom niendeplassen som en overraskelse for folk flest. Det inkluderer hovedpersonen selv.

– Jeg har egentlig ikke likt meg så godt i Paris-Roubaix, og jeg trives ikke så godt på brosteinen, sier Alexander Kristoff til procycling.no dagen før klassikersesongen starter med Omloop Het Nieuwsblad.

– Jeg sliter egentlig veldig på brostein, men jeg klarer å kjøre et fast tempo. For to år siden var det altfor dårlig, men i fjor gikk det litt bedre og jeg hang bra med. Jeg har en god utholdenhet, så jeg blir ikke så mye dårligere utover i rittet. Jeg har fullført Roubaix to av fire ganger, og i fjor var første gang jeg syklet bra. Jeg håper å bygge videre på det i år.

Foto: Tim de Waele(©TDWSport.com)

LIKER SEG BEST PÅ ASFALTEN: Til tross for at han behersker det meget godt, føler ikke Alexander Kristoff seg særlig bra på brosteinen. Foto: Tim de Waele(©TDWSport.com)

Sjakktrekk
Brosteinen i Paris-Roubaix er beryktet for sin røffe natur. Rytterne spretter rundt, tilsynelatende ukontrollert, og det er bare de virkelig hardhausene som tar turen fra Compiègne til velodromen i Roubaix.

På grunn av alle humpene har stadig flere ryttere begynt å bruke spesialutstyr. De vanlige hjulene blir ofte byttet ut for å skape mindre belastning på overkroppen, de er fylt med mindre luft, og styrene er ofte teipet litt ekstra.

Men det er ikke alle som velger å ta så mye ekstra hensyn til brosteinen.

– Det var litt av cluet i Roubaix i fjor, tror jeg. Vi hadde noen brosteinshjul, men jeg følte ikke at de var så bra å sykle på da jeg trente, sier Kristoff.

– Da valgte jeg heller å kjøre på vanlige hjul, som var dårligere på brostein, men trillet bedre på asfalt. I fjor var det 50 kilometer med brostein og over 200 kilometer med vanlig vei. Det er viktig å ha krefter når man kommer inn på brosteinen.

Så du kommer til å ta det samme valget igjen?

– Jeg kommer til å velge hjul som jeg føler ruller bra. Det hjelper ikke å ha aluminiumshjul med masse eiker som går bedre på brostein, hvis du bruker 20 prosent mer krefter ellers.

Foto: Tim de Waele(©TDWSport.com)

STRÅLENDE PRESTASJON: Alexander Kristoff vant spurten om niendeplassen i fjorårets Paris-Roubaix. Foto: Tim de Waele(©TDWSport.com)

Løsnet litt i fjor
Fjerdeplassen fra fjorårets Flandern rundt, samt den imponerende innsatsen i Paris-Roubaix, gjorde at Kristoff fikk et byks inn i sykkelsportens klassikerelite.

Dette til tross for at han verken trener eller liker seg på brosteinen.

– Jeg føler ikke jeg sitter så bra på brosteinen, men jeg ble fire i Flandern rundt i fjor, så jeg kan ikke være elendig, ler Kristoff.

– I fjor fikk jeg litt bedre rytme på det, men jeg har følt at jeg ikke kommer meg noe særlig fremover. Man får ikke noen rytme. Det ble litt bedre i fjor, men jeg trener aldri på brostein. Det blir med disse månedene i Belgia.

Kristoff virker avslappet og klar for en ny klassikersesong når han møter procycling.no på Park Hotell i Korttrijk, dagen før Omloop Het Nieuwsblad.

Været er grått og alt annet enn innbydende, men det er slik det skal være i klassikerne.

Flandern er viktigst
Med klassikeråpningen bare én dag unna, er det imidlertid litt over en måned til det virkelig smeller.

6. april er markert med en stor rød ring i nesten alle belgiske kalendere. Landets store folkefest, Flandern rundt, arrangeres nemlig den dagen.

Men det er ikke bare for belgiere den dagen er viktig. Fjorårets fjerdemann ønsker nemlig å snyte belgierne for en ny triumf i De Ronde.

– Jeg syntes alltid Flandern var det store da jeg kjørte rundt her som junior, og da jeg så på rittet. Det er også der jeg har kjørt best. De siste årene har rundene passet meg bra, men i år har de gjort om litt, så vi får se hvordan det passer. I Roubaix er det et mer jevnt driv, og det blir mer som en tempo. I Flandern er det litt mer av og på, og flere fartsøkninger, før det går rolig igjen. Det passer meg bedre som en spurter.

Kristoff fikk ingen god start på klassikersesongen i Omloop Het Nieuwsblad, men allerede søndag venter en ny sjanse. Kuurne-Brussel-Kuurne er nemlig et ritt Kristoff normalt sett skal hevde seg godt i.

Tagget med: ,

Les også disse