GIRONA (procycling.no): Tirsdag i neste uke er det sesongstart for en rekke raske herremenn. Blant dem er Amund Grøndahl Jansen, som på søndag setter seg på flyet mot Dubai og neste ukes Dubai Tour.
– Det blir en litt rolig start. En mellomting mellom å kjøre trening og ritt. Det blir viktig for Dylan (Groenewegen) å få til noen gode spurter. Det skal bli fint å komme i gang, sier han til procycling.no.
Vi møter han på en kafé på Plaça Catalunya, et kort opptrekk fra nordmannens leilighet i sentrum av Girona. Den katalanske byen har tiltrukket seg en rekke nordiske vinterflyktninger de siste årene, noe som fint illustreres med at Fortuneo-Samsics danske Michael Carbel nyter en kaffepause et par bord bortenfor. Med over 15 grader og strålende sol en ettermiddag i januar skjønner man også at det er en utmerket base for å få gjennomført den treningen man ønsker i løpet av vinterhalvåret.
For Grøndahl Jansen er det også viktig at den har blitt gjort godt, ettersom han allerede har sirklet rundt den siste helgen i februar i kalenderen med permanent tusj. Etter at Dubai Tour er unnagjort, er det rett til Volta ao Algarve for å sikre best mulig form til klassikeråpningen.
– Det aller høyeste prioriterte rittet i løpsplanen min er nok Omloop Het Nieuwsblad (24. februar), så det blir spennende å se hvordan det går. Det er den første brosteinsklassikeren for sesongen, så man er litt ja …, sier han og trekker litt usikkert på det. – Men det er første ritt for alle. Ny løype også, det ser ut som en veldig fin løype, sier han om rittet som har børstet støv av den klassiske Muur van Geraardsbergen og Bosberg-avslutningen som ble brukt i Flandern rundt årlig fra 1973 til og med 2011.
Viktig sjanse
Det har i lang tid vært bestemt at Lars Boom, klassikerkapteinen hos LottoNL-Jumbo, i likhet med ryttere som Peter Sagan og Alexander Kristoff dropper åpningshelgen av brosteinsklassikerne. Først på grunn av en planlagt høydeleir, men en hjerteoperasjon har gjort at det uansett ikke blir aktuelt for den nederlandske veteranen.
Dermed er det Grøndahl Jansen som sammen med Timo Roosen og et spurtalibi i enten Dylan Groenewegen eller Danny van Poppel som leder laget an i årets første brosteinsritt.
– Jeg jobber jo og trener hardt for å bli god nok til å kjøre inn resultater i slike ritt. Det er viktigst for min egen del, at jeg har lyst til å vise for meg selv og andre at jeg er god nok til å kjøre inn resultater der. Men ja, det er jo bare sport da. Så viktig er det ikke, noen blir topp ti uansett. Jeg har i hvert fall veldig lyst til å kjøre bra.
Sjekk ut sesongplanen til nordmannen: Grøndahl Jansen blir belønnet for god innsats hos LottoNL-Jumbo

KLASSIKERDUO: Lars Boom (til høyre) vil nyte mest tillit og ansvar for LottoNL-Jumbo i neste års klassikere, men Amund Grøndahl Jansen vil også få sine muligheter. 23-åringen er meget fornøyd både med tilværelsen i laget og programmet han har fått for 2018. FOTO: Kjetil Rakkenes Anda, Sykkelmagasinet
– Skuffende at de skulle være så umodne
Mens Lars Booms hjerteoperasjon var noe som ble nevnt så smått i notisspaltene, var det vesentlig større overskrifter fra LottoNL-Jumbo-leiren før jul da Juan José Lobato, Antwan Tolhoek og Pascal Eenkhoorn hadde tatt sovemedisin på lagets treningsleir – utenfor laglegenes kontroll.
Lobato ble kastet ut av laget, mens både Tolhoek og Eenkhoorn ble ilagt suspensjoner.
– Stemningen på laget var litt anspent, i form av at det var en litt rar sak for alles del. Det var litt spesielt, men så lenge de ikke har gjort noe ulovlig med tanke på UCIs regelverk og så lenge sponsorene ikke har noen problemer med å fortsette, har det ikke veldig mye å si for oss.
Grøndahl Jansen opplever selv at det ikke er noen ukultur med bruk av sovepiller i feltet, og har basert på egne erfaringer ikke sett noen stor bruk av sovemedisiner. Samtidig har han også få problemer med å forstå at det er noe som brukes – i et yrke hvor reiser, tidssoner og nye hotellsenger er vanskelig å holde tellingen på i løpet av året.
– Det var litt skuffende at de skulle være såpass umodne og gjøre som de gjorde, men utover det bryr jeg meg ikke mye om hvilken straff de fikk. Det får laget ta seg av, sier han.
Ønsker å bli klassikerkaptein
Om lagkameratene hans opptrådte umodent, er 23-åringen fra Akershus en som tilsynelatende virker godt moden for alderen. Lavmælt, men med reflekterte meninger og med klare ambisjoner for veien videre i karrieren.
– Jeg håper å utvikle meg fram til jeg er 30, og at jeg da er på et så høyt nivå at du kan jevnlig kjempe i toppen, forteller han.
– Jeg håper å bli så god at jeg kan vinne i de største rittene, at jeg kan være en rytter det satses på i brosteinsklassikerne i et lag. Det er det jeg jobber for. Det hadde vært umotiverende å jobbe for noe mindre. Hvis du drar ut og trener hver dag for å kjøre hjelperytter i klassikerne om fem år blir det ikke like motiverende. Det jeg ser for meg er at jeg skal kunne innta en kapteinsrolle i brosteinsklassikerne om en fire-fem år.

BROSTEIN: Amund Grøndahl Jansen liker seg godt på brosteinen. Her side om side med Yves Lampaert i fjorårets Paris-Roubaix. Foto: © Tim De Waele
For Grøndahl Jansen er det den gylne troikaen Flandern rundt, Paris-Roubaix og VM som er de tre rittene han virkelig drømmer om å vinne.
Det er fremdeles et par steg opp på nivåstigen for nordmannen, men etter at utviklingen skjøt fart etter overgangen til Joker før 2015-sesongen, er det grunn til å tro at det er steg som er mulige å nærme seg for 23-åringen.
– Slik det har vært i vinter også, føler jeg fremdeles at det foreløpig kun går én vei. Basert på verdiene ser det i hvert fall ut som om jeg fremdeles utvikler meg, sier han, og forteller om en sterk kontrast til de første årene i U23-klassen da utviklingen så ut til å ha stoppet noe opp.
– Må lære av feil
Selv om utviklingen peker rett vei, står han fremdeles uten en proffseier så langt i karrieren. Han var nære ved flere anledninger i fjor høst, men den første seieren kom ikke for nordmannen. En andreplass fra Druivenkoers-Overijse ble det beste resultatet.
– Det var litt surt at det ikke ble noen seier. I år har jeg en del større ritt på programmet, så da vil det sannsynligvis være en god del større prestasjon. På høsten har jeg to-tre ritt jeg burde kunne vinne, som Binche-Chimay-Binche og Putte Kapellen, men det er fremdeles veldig mye usikkerhet i sykling. Hvis ikke må jeg prøve å kjøre inn en seier i vueltaen eller Sveits rundt. Da blir det litt tøffere kamp, men man må jo bare prøve. Jeg håper i hvert fall det kommer en seier. Kanskje i NM, sier han med et lurt smil.
Det han derimot er godt fornøyd med er erfaringen han fikk med seg fra rittene, hvor han etter eget utsagn gjorde flere feil og ofte ble for overivrig.
– En må prøve å lære av feil, men det er vanskelig å endre på vonde vaner. Forhåpentligvis kommer det seg med erfaring. Det er stort sett det det går på. Forstå hvorfor ting skjedde, ikke bare se på det som tilfeldigheter, men se bak hva som skjedde, sier han, med et håp om at det nå skal stemme om han havner i en finale i et større ritt denne sesongen.
Et annet sentralt moment rundt erfaring er også erfaringen fra de største rittene. I fjor var Flandern rundt, Paris-Roubaix, VM, Gent-Wevelgem og Dwars door Vlaanderen blant de store éndagsrittene han kjørte. Foruten om VM, alle ritt han også i år har på rittplanen.
– Første året er det viktig å kjenne på nivået, men jeg kom ikke så langt inn i rittet til at jeg fikk kjenne på hvordan de beste kjører de siste fem milene. Det vil nok være nødvendig å prøve det et par ganger før man virkelig treffer. At man vet hvordan det er å kjøre når utskillelsen allerede er gjort.
– Samtidig har vi jo kjørt løypene mange ganger. Alle vet når det er viktigst å være i front. Det handler om å ta steg hvert år, og bli god nok til å sitte der. Det er aller mest posisjonering det går på, og så beina i andre omgang.
Beina er der kanskje ikke allerede i 2018, men fortsetter han utviklingen er det mye som ligger til rette for at det er ritt Amund Grøndahl Jansen kan prege om noen år.