VED VEIS ENDE: Joker Fuel of Norway har vært en institusjon i utviklinga av norsk sykkelsport de siste 16 sesongene, men nå er det klart at satsingen legges ned foran 2021-sesongen.

Joker Fuel of Norway legger ned satsinga

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 29.09.20 13:50

Del på    

– Veldig leit å høre, sier Boasson Hagen.

(procycling.no): Etter 16 sesonger på landeveien har ryttere og støtteapparat i Team Joker Fuel of Norway blitt informert om at inneværende sesong blir den siste.

You can read a summary of this article in English if you scroll down to the bottom of the page!

Til procycling.no sier Birger Hungerholdt at han synes det er «trist at laget må legges ned». Eierselskapet bak satsingen, Interspons – der Hungerholdt fungerer som daglig leder, har opplevd sviktende inntekter den siste tiden som en direkte konsekvens av COVID-19 pandemien.

Tidligere denne sesongen opplevde selskapet av Sundvolden GP, Ringerike Grand Prix og Tour of Norway alle ble avlyst. NM på Røyse ble reddet i siste liten og avholdt i ei rundløype som var avstengt for publikum. Det er sviktende inntekter og generelt lite tegn til bedring, som gjorde at ryttergruppa ble informert om avgjørelsen på et digitalt møte i slutten av forrige uke.

– Det er sånn det må bli akkurat nå. Hadde vi vært helt trygge på at verden ville være et helt normalt sted i 2021, kan det hende vi hadde krumme nakken én gang til. Det er utfordringer som har dukket opp etter at corona-pandemien startet, blant annet ved at arrangementer som vi skal tjene penger til å delfinansiere laget på, er blitt avlyst. Dermed skorter det på økonomien vår. Ifølge det som står i mediene ser det ut til at ting blir verre igjen før det blir bedre. Vi opplever i hvert fall ikke nå at det er noen snarlig bedring av situasjonen i siktet, sier Hungerholdt.

Joker Fuel of Norway, som het Maxbo-Bianchi da satsinga startet opp i 2005, har vært selve flaggskipet i utvikling av norsk sykkelsport og i utviklinga av norske proffer fra starten av 2000-tallet og fram til i dag.

Edvald: – Veldig leit å høre

Edvald Boasson Hagen, Alexander Kristoff, Gabriel Rasch, Lars Petter Nordhaug, Amund Grøndahl Jansen, Kristoff Halvorsen og Vegard Stake Laengen er bare noen av totalt 17 proffer som har vært innom satsinga siden oppstarten.

– Det er veldig leit å høre at Joker Fuel of Norway legger ned. De har vært et veldig bra lag i mange år, og svært viktig for min utvikling i ung alder. Jeg hadde to veldig fine år i Joker, og lærte masse der, sier Edvald Boasson Hagen til procycling.no.

Denne sesongen har blitt amputert for det norske kontinentallaget på grunn av COVID-19-pandemien. I starten av mars lyktes det 20 år gamle Søren Wærenskjold å vinne International Rhodes Grand Prix sammenlagt.

Minner om Hushovd

Det skulle vise seg å bli den siste triumfen i Joker-lagets stolte historie. Samtidig blir mandalitten den 17. proffeksporten fra Hungerholdts rekker, når han slutter seg til det norske ProTeamet Uno-X Pro Cycling i 2021.

– Han minner meg faktisk litt om Thor Hushovd. Thor var også utrolig god i ung alder, men tålte ikke å sykle langt. Søren har også problemer med kramper i beina under lange ritt. Når han vokser av seg det, og får erfaring med å kjøre lange ritt og venner seg til nivået, så kommer han til å bli bra. Det er ingen tvil om at det vil komme flere gode, norske proffeksporter også i året som kommer. Men nå får det bli opp til andre krefter å overta den stafettpinnen, avslutter Hungerholdt.

English summary below!

End of the road for Norwegian Team Joker

– Very sad news, says former rider Edvald Boasson Hagen.

(procycling.no): After 16 years as a Continental team in Norway, riders and staff got informed by the end of last week that team will not continue next season.

Speaking out to Norwegian news outlet procycling.no team owner Birger Hungerholdt, via the company Interspons, says it «truly is sad that the team will have to fold». The company has in 2020 experienced a loss in income related to the COVID-19 pandemic and not being able to arrange races like Sundvolden GP, Ringerike Grand Prix and 2.Pro-race Tour of Norway.

– It’s the way things stand at the moment. If we were confident things would normalise globally in 2021, we might have tried one last time to pull things together again. We have experienced challenges directly connected to the COVID-19-pandemic, as some of our projects also partially fund our cycling team. All in all this has led us into financial problems. If we read todays newspapers, it does look like things will even be worse – before they get any better. It’s not our perception that there is quick fix for the problems we are facing, so we have decided to fold Joker Fuel of Norway after this season, Hungerholdt confirms to procycling.no.

The team startet up in 2005 and have since been the main developer of raw, Norwegian talent from the start of the millennium and until today. Now experienced and well known  WorldTour-Pro’s as Edvald Boasson Hagen, Alexander Kristoff, Kristoffer Halvorsen, Amund Grøndahl Jansen, Odd Christian Eiking, Vegard Stake Laengen, as well as former pros Lars Petter Nordhaug and Gabriel Rasch, have all gone through the ranks for Joker Fuel of Norway at one stage in their careers.

Boasson Hagen, himself currently missing a title sponsor in NTT Pro Cycling, reacts to the news with disappointment:

– It’s really sad to hear that Joker Fuel of Norway will fold after this season. They’ve been such a great team for many years. They were also very important factor for my own development as a young rider. I head to really great years in the Joker Team, and learned a lot from it, the 33 year old tells procycling.no.

Some of the current riders have decided to end their careers, while a hot prospect like Søren Wærenskjold all ready has signed a deal with Uno-X Pro Cycling Team for the next two seasons. The 20 year old managed to win the GC during International Tour of Rhodes back in March, which ended up being the last victory for the Norwegian Jokers:

– Actually he reminds me a bit of Thor Hushovd. Thor was also a brilliant rider in his early days, but had problems when he cramped up in the longer races. Søren is a bit like him. When he eventually will grow out of these problems, and will be used to both the length of the races and the high level, he’ll become really good. There´s no reason why Norway shouldn’t continue to develop future Pro-riders, but now other teams will have to do that job, Hungerholdt points out.

Tagget med: ,

Les også disse