MER SPURT - FÆRRE KLASSIKERE: Og så skal Kristoffer Halvorsen til Giro d'Italia, da. Her er han avbildet ved siden av Sep Vanmarcke i forbindelse med Tour of Norway-etappen med målgang i Sandefjord. (Photo by Luc Claessen/Getty Images)

Halvorsen skifter fokus: – Det handler om å bli god på én ting

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 12.12.19 11:31

Del på    

Tar «en Hushovd» for å rendyrke egenskapene som toppspurter.

(procycling.no): «Hjemme» i Girona har Kristoffer Halvorsen i et par uker allerede fått testet den nye superlette Cannondale Super Six EVO 2020-modellen.

Sørlendingen er også innehaver av en aero-utgave som trolig blir hans foretrukne våpen i jakten på nye etappeseirer neste sesong.

– Jeg er veldig fornøyd med de begge to, egentlig. Super Six er den letteste sykkelen med litt mindre karbon. Men jeg tror egentlig det er aeroen jeg kommer til å spurte med, forteller han – rimelig tilfreds etter å ha satt Magnus Cort på plass under spurttrening tidligere på dagen.

ANNONSE: Følg sesongen hos Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Som ’godt vant’ i Sky/Ineos-systemet, kunne man kanskje frykte at han nå har havnet utenfor allfarvei. Men 23-åringen fra Kristiansand mener forskjellene ikke er store når det kommer til utstyrsparken.

– Nei, jeg opplever egentlig ingen forskjell i det hele tatt. Alt er på stell her også. Jeg tror det har litt med hvor i systemet man befinner seg også. Hadde jeg vært blant de fem beste rytterne hos Ineos, så hadde jeg sikkert fått enda flere valgmuligheter også, flirer han.

Giro d’Italia på sesongplanen

Denne dagen har han allerede vært ute og tråkket, og er på vei videre til styrketrening. Han rekker også en liten prat med procycling.no – før han har ryddet kvelden for å se nedrykksdramaet mellom Lillestrøm SK og IK Start fra sin base i Spania.

– Deilig!!, tikker inn i etterkant av sjumålsthrilleren.

I dag starter EF Education First desember-leiren i nettopp Girona. Det passer også nordboeren bra.

Les også: Halvorsen trolig til Giro d’Italia

Alt før samlingen har han god kontroll på hva som venter i første halvdel av 2020. Som både procycling.no og TV 2 Sporten har vært innom, er Giro d’Italia programposten som peker seg ut.

– Jeg forventer at det blir tre uker med mye bank. Min hovedoppgave er å være sharp foran avslutningen på de flate etappene. Jeg har en plan om trene jevnt godt over det hele, og håper å ankomme dit med toppformen inne. Det blir selvsagt tøft i fjellene, men jeg håper det skal gå greit selv om jeg aldri har prøvd det før. Jeg har kjørt etappeløp over 8-9 dager tidligere, og her blir det 12-13 dager på toppen av det. Det handler om å komme dit i så god form som mulig, og så får man heller ta det litt dag for dag etter det – og kanskje spesielt i den siste uka. Men Rasmus Tiller kom seg jo for eksempel greit igjennom vueltaen, så kanskje jeg skal høre om jeg kan få noen gode tips fra han, forteller Halvorsen.

Grunnen til at han forlot Ineos

På sensommeren i 2017 valgte Halvorsen bort tilbudet fra Jumbo-Visma og skrev heller under papirene som sendte ham ut på «drømmeovergangen» til Team Sky.

To år senere er det enkelt å snappe opp at det er en kampklar spurter som ser fram mot den nye sesongen. Å bli kategorisert som melk og brød i Sky-systemet er fint og greit det, men å få ansvar som hovedspurter i Giro d’Italia er noe helt annet. Og det kler etappevinneren fra den siste dagen av Tour of Norway langt bedre.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

GODT FORSPENT: Alberto Bettiol opplevde karrierens største dag på sykkelsetet da han syklet inn til seier under selveste Ronde van Vlaanderen i april i år. (FOTO: Tim De Waele/Getty Images)

procycling.nos avsløring: Halvorsen på vei til EF Education First

Opplegget han har blitt enig om i samråd med trener Peter Schep og den sportslige ledelsen i laget, harmonerer godt med budskapet EF Education First solgte inn underveis i de innledende samtalene med nordmannen.

– Mye av dette gikk jo via Joona Laukka (Halvorsens agent, vår anm.). Men jeg sa til ham at det var viktig for meg å få en god plan for sesongen og enda mer fokus på spurting. Samtidig trivdes jeg godt i Ineos. De prøvde så godt de kunne å hjelpe meg, samtidig som det er et lag som er bygd opp rundt Grand Tours. Og de er jo gode til det. De har vel vunnet Tour de France sju ganger de siste åtte åra. Men det var jo litt derfor jeg bytta lag også, sier han.

Et strøkent opplegg fra Down Under i januar, via Kuurne og Tirreno fram mot Milano-Sanremo, Romandiet rundt før giroen, og deretter Occitanie og Polen rundt i etterkant. Dette er luksus for en ryttere det ble planlagt for måned for måned i det store systemet rundt Ineos.

– Er det godt for deg at du nå skal holde fokuset på én ting framover?

– Ja, jeg synes jo det. I år føler jeg egentlig at jeg har vært ganske nærme i hver spurt, men mot de aller beste spurterne gjelder det å ta enda et par steg. Jeg må helt enkelt ta de stegene som for eksempel Pascal Ackermann (BORA-hansgrohe) og Fabio Jakobsen (Deceuninck-Quick Step) har gjort. Det er målet, og jeg føler virkelig jeg har muligheten til å gjøre det nå, påpeker han.

Ackermann og Jakobsen er to ryttere Halvorsen hadde relativt godt uttelling mot på vei igjennom U23-klassen, men som han slitt med å slå som proff.

– Jeg har trua på at jeg skal greie å komme meg opp på nivået de holder. Jeg har vært et hakk bak, men jeg håper å komme opp på samme nivå og helst et hakk over dem. Jeg mener det er viktig å ha ambisjoner om det, hvis ikke kommer man seg i hvert fall ikke opp, resonnerer han.

– Mer fokus på spurt i EF

For at den ambisiøse, forhenværende U23-verdensmesteren skal få det som man vil, er man imidlertid nødt til å terpe på detaljene.

Også neste sesong tar han turen til Australia tidlig, der Tour Down Under, Race Torquay og Cadel Evans Great Ocean Race står på planen.

ANNONSE: Følg sesongen hos Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Til Australia skal også Jens Keukeleire, Tom Scully, Stefan Bissegger og Mitch Docker. Sammen skal kvintetten finpusse på spurtopptrekket. Arbeidet blant andre Luke Rowe, Owain Doull og Chris Lawless la ned for nordmannen hos Ineos var så godt som det kunne bli. Problemet var bare at konkurrentene gjorde det enda bedre.

– Opptrekket var bra i Ineos, men ikke godt nok?

– Jeg vil egentlig ikke skylde på det, men det kan man si. Det handler om å bli bedre som spurter også. Jeg føler at det kommer til å bli et par hakk bedre neste år. Det handler om mer fokus rundt det. Dét er vel den største endringen.

Langt avbrekk i brosteinsklassikerne

Større fokus gir også et offer. Vårklassikerne blir nå, med unntak av spurtvennlige Kuurne-Brussel-Kuurne, Milano-Sanremo og GP Scheldeprijs en satsing han toner ned.

Med tanke på totalbelastningen i første halvår 2020, er det nok lurt. Samtidig harmonerer opplegget godt med det for eksempel Mark Cavendish og Dylan Groenewegen har gjort i senere år.

Følg julekalenderen til Musette Podcast her:

Podkast🎙️: Julekalender fra Musette – Luke 12

Halvorsen varsler imidlertid at steget bort fra blant annet Gent-Wevelgen, Dwars door Vlaanderen (han syklet begge i år) og de tyngste brosteinsprøvene, kan bli langvarig:

– Det blir litt sånn. Jeg føler at det er noe jeg kan gjenoppta om fem-seks år. Kanskje enda lenger. Litt sånn som Thor Hushovd gjorde det. Innenfor sykkelsporten handler det mye om å bli veldig god på én ting for å få resultatene der.

– Har det også med totalbelastningen å gjøre?

– Å kjøre fullt program i klassikerne tar på. I tillegg kommer giroen litt tett på der. EF Education First har i tillegg en del gode klassikerkapteiner. Som jeg har vært inne på før også, så er jeg ikke verdens beste hjelperytter. Jeg har ikke altfor mye erfaring fra de rittene, så for min del er det greit at jeg ikke skal kjøre alle dem.

Spurtfest venter i neste års giro

Halvorsen ble da også hentet til den amerikanske satsinga som førstespurter. Samtidig måtte Dan McLay og Sacha Modolo forlate laget.

Teamsjef Jonathan Vaughters har allerede uttalt at «Halvorsen er lagets nøkkel for å sikre seg Milano Sanremo-trofeet på peishylla».

Mellom nordmannen og Sanremo står både Cipressa og Poggio, så det målet bør nok ses i et litt lengre perspektiv. Det viktigste akkurat nå, blir å vinne løp for sin nye arbeidsgiver.

– Hva mener du selv er nøkkelen for at du skal vinne enda flere ritt?

– På ren toppfart tror jeg at jeg ligger greit an. Det handler aller mest om å komme i posisjon og være sterk nok til å tåle det. Jeg jobber hver eneste dag for å bli både raskere og sterkere. Man er nødt til å trene på alle elementer som toppspurter, og det er veldig mange ting som skal falle på plass.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SPRINTERS PARADISE: Caleb Ewan, Fabio Jakobsen og Dylan Groenewegen kan bli noen av spurterne Kristoffer Halvorsen må bryne seg på under neste års Giro d’Italia. (Photo by Justin Setterfield/Getty Images)

Massespurtene i Giro d’Italia blir ventelig en spektakulær affære til våren. Ryktebørsen sender både Dylan Groenewegen og Caleb Ewan dit, i tillegg er BORA-duoen Peter Sagan og Pascal Ackermann allerede bekreftet.

Og lista blir nok mye lengre enn det.

– Hvis du hadde styrt et lag med én knallgod spurter, hadde du sendt dem til giroen eller Tour de France neste år?

– Sannsynligvis til giroen. Det er ikke så mange muligheter for spurterne i Tour de France, så jeg tror nok det kommer noen store navn til Giro d’Italia neste år.

– Hva tenker du om det?

– Skal du vinne massespurter, er du nødt til å slå de største navnene. Jeg har slått noen av dem før, og det blir bare å gjøre sitt beste der. Så får man se hvor langt man kommer. Uansett om du møter de aller beste eller de nest beste navnene, så handler det bare å komme først over mållinja. Enkelt og greit, oppsummerer han.

Den foreløpige sesongplanen til Kristoffer Halvorsen kan du kikke nærmere på her!

ANNONSE: Følg sesongen hos Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Tagget med: , , ,

Les også disse