Prøv Procycling Pluss idag

GAVIA: Det 102. Giro d'Italia er flust av høydepunkt, Passo Gavia inkludert. FOTO: Tim de Waele/Corbis via Getty Images

Giro d’Italia 2019: Fem nøkkeletapper

Espen J. Lee
Tips meg @espenjlee

Publisert 7.05.19 17:26

Del på    

Gavia, Mortirolo, kupert tempo og intense Alper.

(procycling.no): Den 102.utgaven av Giro d’Italia rulles i gang lørdag med en åtte kilometer lang tempo i Bologna. Tre uker senere er kampen om rosa avgjort når rytterne avslutter reisen inne på det romerske amfiteateret i Verona etter en 17 kilometer lang tempo. Innimellom venter heseblesende spurter, drepende lange Alper og djevelsk bratte Dolomitter.

Etappe 1 & 9: Tempo, tempo, tempo

To høyst interessante tempoetapper vil trolig sette sitt preg på sammenlagtkampen i årets Giro d’Italia. Den første av hvilket kommer allerede på dag én i Bologna.

På toppen av Colle della Guiardia, bare noen få kilometer sørvest fra byens sentrum, ligger San Luca-klosteret hvor den første rosa trøyen skal deles ut. Tempoen blir taktisk og teknisk utfordrende, da den starter med seks kilometer på flate og rette veier, og avsluttes med en bratt to kilometer lang klatring opp til San Luca.

ANNONSE: Følg sesongen hos Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Før dette skal rytterne forsere en krapp u-sving, som fører de inn på den siste 2.1 km lange knekkeren opp til mål. Stigningen veksler mellom 8 og 16 % og går på smale veier.

Den svært todelte profilen på denne åpningsetappen vil nok få flere til å vurdere et sykkelbytte underveis.

Etappe 1

Den 9.etappen i ministaten San Marino blir enda en tempoutfordring. Den 35 km lange etappen starter i det flate, men begynner å stige slakt etter 22 kilometer.

Etter Faetano blir veien enda brattere, med stigningsgradienter vekslende mellom 10 og 6 %. En rask utforkjøring leder til de siste 2.5 kilometerne, der veien igjen peker oppover. Før mål må rytterne forsere flere partier på 10 %.

På en såpass variert etappe blir det igjen vanskelig å skulle fordele kreftene optimalt, samt velge riktig utstyr og gir i det vekslende terrenget.

Tempo blir også tema på Giro d’Italias siste dag, når rittet avsluttes med en 17 kilometer lang enkeltstart i Verona, heller ikke den for spesialistene.

Etappe 9

Etappe 13: Opp i skyene

Etter en fin innledning for spurterne med mange flate etapper, begynner de skikkelige fjellene på etappe 13 – attpåtil med en målgang på over 2000 meter over havet.

Hele etappen utspiller seg i Torino-provinsen. Nordvest for Italias tidligere hovedstad forserer ruten Colle del Lys fra sin mest krevende side hvor stigningen ligger på 9-10 % over lange partier.

Videre gjennom det vestlige Canavese går veien opp Pian del Lupo, som bestiges for første gang i Giro-historien. Her blir både stigningen og utforkjøringen ytterst krevede, med tosifret gradienter på begge sider.

ANNONSE: Følg sesongen hos Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Den siste stigningen, Colle del Nivolet, begynner i Noasca med hissige stigningsprosenter allerede i starten. Veien går først på en asfaltert sykkelsti, for å unngå den gamle, 3,6 km lange tunnelen. Stigningen slynger seg opp i hårnåler på rundt 9 %, før en storslått målgang ved Serrù-sjøen på 2247 meters høyde.

I sammenlagtkampen vil denne skikkelige første fjelltesten sannsynligvis ta sine ofre. Og allerede dagen etter, smeller det igjen.

Etappe 13

Etappe 14: Multo intenso

Etappe 14 fra St-Vincento til Courmayeur er ikke mer enn 131 kilometer, men går over fire bratte fjelltopper. Den siste knekkeren til Skyway Monte Bianco veksler mellom teknisk, rask og bratt terreng. På etappe 14 finnes bare 14 flate kilometer.

Rytterne skal i rask rekkefølge over 2.kategorien Verrayes, 1.kategorien Verrogene og 2.kategorien Truc d’Arbe. Dette blir en bestialsk oppvarming til den lange og hissige 1.kategorien Colle San Carlo (maks 15), der tosifret stigningsprosent forhåpentligvis vil inspirere til angrep.

En heseblesende utforkjøring fører inn i den åtte kilometer lange avslutningen opp Monte Bianco. De første tre kilometerne går over seks prosent, før veien flater litt mer ut. En smal s-sving leder inn på den eiste kilometeren.

Etappe 14

Etappe 16: Gavia & Mortirolo

Rittarrangøren RCS Sports har ikke uventet stemplet denne etappen med fem stjerner. Dette er på papiret den hardeste dagen i årets Giro d’Italia.

Denne 226 kilometer lange etappen fra Lovere til Ponte di Legno er en gigantisk dag i Alpene med over 5000 høydemeter på menyen. Rett fra start stiger ruten opp til de ukategoriserte Passo dello Presolana og Passo della Croce di Salven.

Etter Edolo svinger ruten mot Passo del Tonale og krysset målstreken i Ponte di Legno første gang. Så bærer det mot Passo Gavia. Med sine 2618 meter vil dette være Giro d’Italias høyeste punkt i 2019. Dette er sjuende gang fjelltoppen er såkalt Cima Coppi. Første gang var i 1989, men da sørget uvær for at fjellet ble tatt ut av rittet. Dette var året etter at en voldsom snøstorm på Gavia sørget for at etappen til Bormio gikk inn i historiebøkene.

ANNONSE: Følg sesongen hos Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

I år forseres Gavia (16 km à 8 prosent) fra den tradisjonelle siden med 16 prosent på det meste. Fra toppen går veien videre ned til Bormio og Mazzo, før veien opp til Mortirolo begynner. Her venter tolv kilometer med elleve prosent stigning, 18 prosent på det bratteste. Det sier seg selv at denne etappen har potensial til å gjøre store endringer på sammenlagtlisten.

De siste kilometerne i urbane Ponte di Legno går på smale veie med flere 90-gradersvinger før oppløpet.

Etappe 16

Tagget med: , , , ,

Les også disse