– Det har ikke manglet noe på det fysiske, men har vært tråere med det mentale, sier Tobias Foss til procycling.no.
For andre år på rad har han syklet inn til en plass blant de ti beste i Tour de l’Avenir, med klisjékallenavnet Ungdommens Tour de France. Det til tross for at han har hatt en første del av sesongen hvor lite har stemt.
I fjor fikk han sitt virkelige gjennombrudd i fjellene da han syklet inn til syvendeplass. Det er et resultat av et såpass høyt nivå at åtte av de ti i 2018 har syklet for WorldTour-lag, med Michal Schlegel i prokontinentallaget CCC. Foss var den eneste som fortsatte karrieren for et kontinentallag, men han hadde også sine beilere.
Ble invitert på treningsleir av profflag
Team LottoNL-Jumbo inviterte ham med på en treningsleir i vinter. En veldig kul opplevelse, sier Foss selv, men ytterligere en faktor i det som har blitt et stort press han har lagt på seg selv.
– Jeg følte jeg måtte prestere på bra nivå fra start på sesongen, forklarer han.
Treningsvinteren var god for Foss, men sesongstarten i vindfulle Tour de Normandie var ingen stor suksess.
Deretter ventet to U23-ritt i Italia, men de to éndagsrittene endte begge med DNF ved siden av Foss’ navn.
– Det var ritt jeg trodde jeg skulle gjøre det bra i, men så var det helt ræva, sier han.
Flere unge syklister har slitt med motivasjonsproblemer
De tidlige knekkene resulterte i mer press på seg selv og en økende mistrivsel. Ronde de l’Isard skulle være ett av sesongens høydepunkt, men Foss kom ikke til start på den andre etappen etter en skuffende åpningsetappe.
Motivasjonsproblemer for unge syklister er noe flere har vært innom de siste årene, blant dem Adrien Costa, Campbell Flakemore og Daan Olivier. I sommer var det verdensmester på lagtempo, Lennard Kämna, som tok en pause fra sykkelsporten for å reflektere over fremtiden etter at sykdom hadde gjort 2018 til en tung sesong.
Foss er klar på at det er han som selv har skapt presset som førte til mistrivselen. Et press som handler om hans ønske om å ta steget opp blant proffene.
– Det er noe jeg har kjørt for i mange år og hatt som mål, sier han.
For å finne tilbake til trivselen med sykkelen ble resultatet å ta litt tid vekke fra sykkelen. Uno-X satte ham også i kontakt med en coach, og Foss sier selv at han nå har funnet tilbake til trivselen igjen.
Sett en ny side av Foss
Stig Kristiansen er en mann som har kjent Foss i mange år. Han møtte først lillehamringen som 16-åring og har vært tett på ham i flere år gjennom rollen som landslagstrener. Både Kristiansen og Foss startet før årets sesong sammen i Uno-X Norwegian Development Team.

GIR TOMMEL OPP: Stig Kristiansen var fornøyd med innsatsen til Tobias Foss og laget ellers i Tour de l’Avenir. Foto: Simon Zetlitz Nessler, procycling.no
Kristiansen er klar på at det har vært et krevende arbeid med å få Foss tilbake rent mentalt.
– Man er i en posisjon hvor man selv har opplevd motgang og sett andre oppleve motgang, at man prøver å finne en vei ut av det, sammen med Tobias. Vi har prøvd litt og har måttet ta enda noen skritt tilbake ved et par anledninger.
– Nå har vi sett en ny, god side av Tobias. Han har stått fram i laget som en klar leder. Han har vært tydelig på hvordan han ønsker å ha hjelp og hva han forventer av de andre. Der har han vært mye roligere før, så summen av det er nok at han har vokst som menneske på det. Hvor man har vært litt avventende for å ikke legge for mye press på Tobias, har han vært dønn stødig på alle de ti dagene. Det krever litt, og så vet vi at motgang vil komme igjen.
Niendeplass er tommel opp
I likhet med Foss selv, var han godt fornøyd med niendeplassen i sammendraget.
– Ut ifra hvordan Tobias kjørte og hvordan han har kjørt på forhånd, er vi svært fornøyde med niendeplass. Avenir er det tøffeste U23-rittet som de fleste satser på, og vi har diskutert innad at det var rimelig høyt nivå på klatringene i år. Niendeplass er tommel opp.
Rittet i seg selv endte uten norsk etappeseier, med tredjeplass for Håkon Aalrust etter et brudd på den andre etappen og tredjeplass på lagtempoen som de beste enkeltresultatene.
Aalrust havnet også i den gule ledertrøya etter lagtempoen, men krasjet på den femte etappen og kom inn til mål på 145. plass av 146 ryttere, nesten 15 minutter bak.
– Da vi fikk den gule, sa jeg at vi skulle kjempe for å beholde den, for da har du bil én. Da Håkon veltet røk vi ned til bil 14. Det ble ganske skjebnesvangert når du må stå to minutter og vente på å få hjelp. Der røk både Torjus og Tobias på en smell, selv om de klarte å minimere tapet, sier Kristiansen.
Der sørget nemlig en punktering for at Foss gikk fra å ha et forsprang til de fleste av sine konkurrenter, til at tapte 1’28 og røk ned til 15. plass i sammendraget.
– Uten det hadde vi nok kjørt i gult fram til nest siste dag, men for sluttresultatet får det ikke så mye å si. Om du blir ni eller syv har ikke så mye å si. Han har gjort fire gode fjelletapper, sier Kristiansen.
De tre neste fjelletappene var han stabil med én ellevteplass og to tiendeplasser, noe som førte ham opp på en niendeplass i sammendraget.
– Er han nå på samme nivå i stigningene som i fjor, tross den trøblete forsesongen?
– I klatringene har han vært på et litt høyere nivå enn i fjor. I gjennomsnitt er det litt, ikke mye, men litt høyere enn i fjor. Jeg vil si at han er tilbake på en veldig god vei for å jobbe videre med veldig god fremgang.