LADET OPP I HØYDEN: Tobias Foss (i midten) har forberedt seg til Tour de l'Avenir i høyden. Martin Bugge Urianstad (til høyre) erstatter skadede Andreas Leknessund (til venstre) i den norske troppen. Foto: Jan Brychta

Fire uker i høyden for Foss før l’Avenir: – Håper å peake mot slutten

Magnus Drivenes
Tips meg @magnusdrivenes

Publisert 12.08.19 19:18

Del på    

Mer press på 22-åringen etter Leknessunds skade.

(procycling.no): Torsdag starter Tour de l’Avenir. Det norske laget blir uten Andreas Leknessund som skadet seg på trening søndag. Dermed hviler det mer ansvar for Tobias Foss.

Den vordende Jumbo-Visma-proffen har ladet opp til sesongens store mål i høyden.

– Jeg er klar for det. Jeg har vært en måned totalt i høyden, så jeg er spent på å se hvordan formen er. Det kjennes bra, og jeg føler meg godt forberedt, sier Foss til procycling.no.

Han har først vært tre uker sammen med sine kommende lagkamerater, før han i det siste har vært sammen med Uno-X.

Det betyr at Lillehammer-syklisten ikke har vært i konkurranse siden NM. Det bør ikke være et problem, mener han.

– Akkurat det tror jeg går greit. Jeg har taklet det bra før. Det er ikke før de siste par etappene at jeg skal være veldig bra. At man kan være litt dårligere i starten, gjør forsåvidt ikke så veldig mye. Det kan jeg kanskje forvente litt også. Så kan man håpe at man peaker på slutten.

Brutal sisteuke: 22 kilometer lang fjelletappe venter

De første seks etappene av årets Tour de l’Avenir består av fem flate og kuperte etapper, samt en lagtempo. Deretter venter en hviledag før det virkelig kommer til å tilspisse seg over rittets fire siste etapper.

Fire fjellavslutninger, samt en brutal etappe på 22 kilometer. Det er en fellesstart som rett og slett går opp et fjell og ferdig med det. Snittprosenten på hele etappen er 7.7 prosent. Foss har vært innom alle de fjellene på de siste fire etappene i oppkjøringen til rittet, inkludert den korte etappen til Col de la Loze.

– Den er ganske seig. De første 14 kilometerne er ikke så ille. Man går egentlig inn i et alpinanlegg de siste syv, så det er der det knekker ordentlig til. Vi har vært på høydesamling i området og syklet gjennom bakken, og det var nok den tøffeste bakken mange av oss gutta hadde vært gjennom. 

Dette er fjerde året Foss kjører l’Avenir. I 2016 brøt han, mens han endte på henholdsvis syvende- og niendeplass i 2017 og 2018. Fjelletappene går i samme området, og Foss er godt forberedt.

– Vi har vært innom alle de fire siste etappene. De har vi god kontroll på. 

Bugge Urianstad erstatter Leknessund

Det norske landslaget i etapperittet består av Foss, Torjus Sleen, Idar Andersen, Søren Wærenskjold, Ludvik Aspelund Holstad og Martin Bugge Urianstad. 

Sistnevnte blir kastet inn som erstatter for skadede Andreas Leknessund. Bugge Urianstad imponerte under Fredsrittet der han ble nummer fire på den første etappen og vant klatretrøyen. I Norgescup-rittet i Stjørdal forrige helg syklet han også sterkt og lå solo i tet i flere runder.

Foss bedyrer at tapet av Leknessund er merkbart, men er ikke pessimist av den grunn.

– Det er en liten strek i regninga. Det er ikke håpløst uten Andreas, men det var jo han og jeg som skulle være kapteiner. Vi mister et sinnsykt sterkt kort. Det var veldig kjipt å høre at han veltet. 

Han tror likevel at laget kan bite godt fra seg.

– Det blir et bra lag. Jeg og Torjus i fjellene sammen med Idar og Ludvik, Bugge er overalt og Søren er veldig sterk på de flate og småkuperte etappene. Det er en veldig fin gjeng. Jeg gleder meg til å dra på tur med dem, og jeg tror vi får halvannen uke med mye moro.

– Topp tre er målet

Etter to topp ti-plasseringer på rad, håper Uno-X-rytteren på å ta steget opp på podiet i sammendraget av ungdommens Tour de France. Samtidig er laget bra nok til å kjempe om etappeseire den første uken.

– Topp tre i sammendraget er målet. Det blir kanskje i hovedsak på meg. Så må vi prøve å gå for en etappeseier med en av de andre gutta på et eller annet vis. Det er mange etapper på starten det er mulig. Vi har Søren som har en god spurt, men har ingen eksepsjonelle spurtere. Det er veldig ålreit at de første etappene er ganske harde, sånn at man kan prøve seg i brudd, solo eller spurte fra en mindre gruppe. 

Den andre etappen er en lagtempo. Det er en 33 kilometer lang etappe som blir viktig for å få et godt utgangspunkt før de avgjørende etappene senere i rittet.

Det norske laget får kun én økt sammen før den tid, men det bekymrer ikke Foss nevneverdig.

– Vi drar ned i morgen. Da får vi en økt på onsdag, og da skal vi ut på temposykkelen. Det blir ikke veldig mye trening på det. Vi kjørte bra der i fjor, og jeg vet at gutta som kommer ned er gode på lagtempo, så jeg tror vi skal få rulla til å gå ganske fint.