(procycling.no): Marcel Kittel har vært i begivenhetenes sentrum under årets Dubai Tour. Etter to etappeseire på de to første etappene, ble det storm rundt tyskeren da Andriy Grivko albuet til ham i posisjonskampen på den tredje.
Men Quick Step Floors stjernespurter er unik på flere måter enn nevnte årsaker og magnifikant sveis. I Dubai er han den eneste i feltet som sykler med skivebremser.
Tidligere i år har Kittels lagkamerat, Tom Boonen, også triumfert med skivebremser. Han mener forbedringen er så merkverdig at det er idiotisk ikke å ta dem i bruk.
Kittel støtter opp under den belgiske veteranens holdninger.
– Hva jeg kan si fra alle treningsøktene jeg har gjort på samlinger i vinter, er at det er en veldig stor forbedring, har Kittel sagt til cyclingnews.com.
– Vente til veltene kommer
Men selv om Kittel er enig med sin lagkamerat, er det fortsatt diskusjoner rundt emnet. Spurtrival og Sky-rytter, Elia Viviani, har en noe mer forsiktig tilnærming til temaet. Han sier at Team Sky ikke har noen planer om å gå over til skivebremser med det første.
– Det ser ut som alle er glade for å bruke skivebremser, men kanskje vi skal vente å se hva som skjer når de første veltene kommer. Det første problemet kom under fjorårets Paris-Roubaix, da cirka 30 ryttere brukte det. Vi må bli vant til det, for de blir mer og mer brukt. Det er definitivt en forbedring fra vanlige felgbremser, men vi må tenke på om vi virkelig trenger dem, samtidig som vi må finne det riktige skjæringspunktet mellom sikkerhet og forbedringen i bremsingen, sier Viviani til cyclingnews, og legger til at skiver som er flatere i kantene er en god idé.

OMDISKUTERT: Skivebremser er et stadig emne til diskusjon i proffeltet. Her fra Kittels Specialized-sykkel. Kittel sykler med bremser fra Shimano. Foto: Tim de Waele.
En rutinert herremann som har vært lenge i gamet, Movistars Daniele Bennati, er i utgangspunktet positiv til skivebremser, men tenker på konsekvensene de får for logistikken hos et sykkellag.
– Det beste er hvis enten alle eller ingen bruker dem. […] Det eneste problemet jeg ser er punkteringer og sykkelbytter. I de store belgiske klassikerne punkterer du gjerne mer enn én gang. Men det er bare plass til åtte sykler på en lagbil. Hvis du må bytte hjul, tar det mye lenger tid enn med tradisjonelle bremser. Jeg er spent på å se tiden man bruker på et hjulbytte i et stort ritt, og hvordan det påvirker resultatet, forklarer italieneren.
Lars Petter Nordhaugs lagkamerat Matt Brammeier, sier han er veldig for skivebremser, men er kritisk til at UCI ikke hører på rytterne. Han mener rytterne blant annet ønsket deksel for skivene, for å dekke til de gloheite, sylskarpe skivene, men at ingenting er skjedd.
– Jeg er veldig positiv til skivebremser. Jeg synes de er bedre. Innovasjonen er stor. Jeg ville vært glad for å bruke dem hvis de blir tilgjengelige for meg. Det handler mer om bestemmelsesprosessen hos UCI, sier Brammeier.
PS: procycling.no snakket med Edvald Boasson Hagen om temaet under presentasjonen av Tour of Norway forrige uke. Dimension Data-rytteren sa at det ikke var noe han hadde tenkt noe særlig på, og at han foreløpig klarer seg helt fint med vanlig utstyr.