Prøv Procycling Pluss idag

PODIET: Det ble helnorsk på podiet i årets Tour of Norway. Hvor harde løypene blir vil nok være utslagsgivende for om det også er mulig til neste år. Foto: Luc Claessen/Getty Images

Trolig ingen Oslo-retur for Tour of Norway i 2020

Simon Zetlitz Nessler
Tips meg @tastasol

Publisert 15.10.19 10:14

Del på    

– Vi tror det blir litt for tidlig med en etappe i Oslo allerede i 2020.

(procycling.no): Allerede i starten av juni, få dager etter at årets Tour of Norway ble avsluttet i Hønefoss, tok daglig leder i Tour of Norway, Roy Hegreberg, kontakt med Oslo kommune.

Det viser dokumenter procycling.no har fått innsyn i. I midten av september ble det også gjennomført et møte, for å se på muligheten for en etappe i 2020 i hovedstaden, hvor målgang på den avsluttende etappen ville være aktuelt.

Oslo var startby for den andre etappen til Drammen på selveste 17. mai i 2012 og var igjen målby på den avsluttende etappen i 2017, med fire avsluttende runder i mye av den samme rundløypa fra VM i 1993.

Beate Svenningsen, kommunikasjonsansvarlig i byrådsavdelingen for kultur, idrett og frivillighet, skriver i en e-post til procycling at Oslo kommune ønsker å legge til rette for mer idrettsaktivitet, flere arrangementer og økt bruk av sykkel.

– Det er imidlertid krevende å arrangere sykkelritt i Oslo. Av både praktiske og budsjettsmessige grunner tror vi det blir litt for tidlig med en etappe i Oslo allerede i 2020, sier hun. 

– Vi skal få en nærmere beskrivelse av hva som trengs av tilrettelegging fra kommunen og hvilken fremdrift arrangørene ser for seg. Oslo har ikke store summer til idrettsarrangementer, men vi ønsker samtidig mer aktivitet i sentrum og jobber med å legge bedre til rette for arrangører. Vi får se hva som er mulig å få til fremover.

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

GODT TILSKUEROPPMØTE: Det var stor interesse fra publikum da Oslo Grand Prix ble arrangert. Showrittet ble kjørt i 2009, 2010 og her fra 2012 – da Phan Åge Haugård og Mark Cavendish «spurtet» mot hverandre. Foto: Kristoffer Robin Moslet, procycling.no.

Fremdeles et par måneder til alt er klart med løypa

Roy Hegreberg forteller til procycling.no at de fremdeles er et stykke unna å ha hele løypa klar, og at det trolig vil bli desember/januar før løypa er helt spikret.

– Er det realistisk å få til en etappe i Oslo neste år?

– Alt er mulig. Man klarer jo ha Tour de France inn til Paris og sykkelritt i London, så det er selvfølgelig mulig i Oslo også, men det krever mye fra kommunen. Mye velvillighet. Skal vi få det til, må vi både ha økonomisk bidrag og støtten som skal til for at busselskaper, politi og alle andre instanser som blir berørt av et slikt arrangement godtar det og spiller på lag. Vi har jo opplevd det før hvordan det går hvis vi ikke får det til. Noen av de stedene vi snakker om, ser vi at det ikke er tid nok for å få det til i 2020, men at 2021 kan være mer realistisk, sier han.

– Det er mye vi har veldig lyst til å gjøre, men det er ekstremt komplisert å arrangere sykkelritt. Da er vi avhengig av de stedene vi skal til stiller opp med det som skal til, sier Hegreberg videre. 

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Fra vest til øst

I juni tok Hegreberg kontakt med fylkeskommunene i Hordaland og Sogn og Fjordane. Da skrev han at man hadde et mål om Bergen-Trondheim, men at trønderne ikke hadde mulighet til å være med på arrangementet neste år. Man skisserte da en start i området rundt Bergen, som man i en senere skisse har gått bort fra.

Forrige uke la Anders Eia Linnestad, som er teknisk rittdirektør, ut et bilde på Twitter, hvor han var sammen med teknisk leder, Bjarte Eikås, på befaring av neste års løyper i Tour of Norway.

– Vi har en skisse i hodet nå, men så har vi et par alternativer vi må jobbe med parallelt. Anders og Bjarte har vært ute og sett på noen ting nå for å i hvert fall se at det er realistisk å få til, sier Hegreberg.

Bildet til Linnestad viste klart at de hadde Hardangerfjorden på programmet, og det samsvarer også godt med en løype som Tour of Norway skisserte opp for det kommende Vestland fylkeskommune, i et brev datert 2. oktober, hvor man søkte om 500.000 kroner til gjennomføringen av rittet.

Den foreløpige skissen så da slik ut:

1. Haugalandet – Kinsarvik/Ullensvang
2. Norheimsund – Voss
3. Flåm – Hallingdal
4. Hallingdal – Mjøsa-området
5. Mjøså-området – Osloregionen
6. Osloregionen – Ringsaker

Samtidig søkte også Tour of Norway Ringerike kommune om 500.000 i støtte i slutten av september, med utgangspunkt i at Hønefoss var meget aktuell for å ha målgang på den avsluttende etappen. Sykkelnestor Birger Hungerholdt skrev i e-posten til kommunnen at man da ønsket to runder i runden som rytterne avsluttet med i år, med bakken opp til Knestang/Smeden.

Så gjenstår det altså å se hva det hele lander ned på. Hvor stort tilskudd Tour of Norway får over statsbudsjettet vil også kunne ha en vesentlig rolle for hva som er mulig å få til. 

– Vi har jo sagt at Tour of Norway skal være et arrangement for hele Sør-Norge, så da ønsker vi å utforske de forskjellige stedene. Alle stedene sier at det er interesse for det, men så er det hvor mye det vil koste som er avgjørende for om vi får det til eller ikke, sier Hegreberg.

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Tagget med: , , ,

Les også disse