USIKKER NORDMANN: Alexander Kristoff følte seg ikke bra under Milano-Torino og frykter å bli frakjørt på nytt under morgendagens Milano-Sanremo. (Photo by Tim de Waele/Getty Images)

Slik blir rollefordelingen mellom Kristoff og Gaviria i Sanremo

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 7.08.20 21:46

Del på    

UAE Team Emirates med flere strenger å spille på i sesongens første monument.

(procycling.no): Vanligvis viser kalenderen midten av mars idet krokusen tvinger seg ut i italienske parker og våren er i anmarsj foran klassikermonumentet, Milano-Sanremo.

I august derimot er det badeferie, bikini, Aperol Spritz og lange, late dager på strendene det dreier seg om i «se og bli sett-byen» og Casino-perlen noen kilometer unna grensa til Frankrike. De fleste av jet-set-gjestene kunne nok ikke ha brydd seg mindre om sykkelrittet som nå er i området. De lokale myndighetene var dog på alerten og forsøkte å hindre rittets inntog til kysten av Liguria så lenge som overhodet mulig. Ikke med mer enn 36 kilometer igjen til målgang får feltet kystbris i luggen, og da er det ikke stort mer enn en tradisjonelle bestigningen av knollene Cipressa og Poggio som gjenstår.

– Jeg tror nok at Milano-Sanremo i august ikke passer meg så godt fordi det er 30 grader og fordi jeg har mindre løp i beina enn jeg er vant til. Jeg frykter at tempoet blir for høyt, spesielt i Poggio og at en gruppe uten meg skal gå inn, sier 33-åringen til procycling.no kvelden før han tar fatt på 305 kilometer mellom de to italienske velmaktsbyene.

Utenfor Kristoffs rekkevidde

I fjor var et slikt år. Den gangen slet 13 mann seg løs over ryggen av Poggio, og Julian Alaphilippe endte opp med å spurtslå Oliver Naesen etter 291 kilometers sykling.

Den trofaste sliteren Kristoff vant spurten bak første gruppe, men 14.-plass var lite å telegrafere hjem til Stein Ørn om. På tross av at han hadde gjort så godt han kunne.

Året før gikk Vincenzo Nibali solo inn til seier, og før der igjen gjorde en gruppe bestående av Michael Kwiatkowski, Peter Sagan og Julian Alaphilippe opp om trofeet og ei bøtte med prosecco foran nesa på nordmannen.

Det som bekymrer han denne gangen er at løpet skal bli for lett inntil dønningene slår innover mot land og man brått befinner seg ved foten av Cipressa. Dersom farta blir for høy mot slutten, er det store sjanser for at nordmannen ikke henger med når det hele skal avgjøres.

– Det er ikke noen fordel for meg (hvis løypa er lettere). Jeg liker bedre at løpet er hardt og seigt, slik at farten ikke er så høy mot slutten, sier han.

Må posisjonere seg selv

Det stopper imidlertid ikke der. Da RCS Sport i forrige uke besluttet å kutte ned antall ryttere på hvert lag fra sju til seks, bestemte lagledelsen seg for at Sven Erik Bystrøm fra Haugesund var mannen de kunne avse. Det gjør at «Dyret fra Storhaug» vil bli overlatt til seg selv i den avgjørende posisjoneringskampen opp de to bakkene.

– Akkurat dét blir mye vanskeligere uten Sven. Det er det ingen tvil om, kommenterer han.

UAE Team Emirates har tatt ut mannskap man burde strø perlesukker over foran den «nye høstklassikeren». Oliviero Troia kan ofres i front av feltet i rittets første fase. Men deretter har man Tadej Pogacar og Davide Formolo (2.-plass i Strade Bianche) man kan skyte ut om angrepene kommer på vei over Poggio. Maximiliano Richeze får ventelig i oppgave å posisjonere spurtesset Fernando Gaviria (nylig etappevinner i Vuelta a Burgos). Og så er det Kristoff da. Hva med ham?

– Jeg og Gaviria er med for å spurte. Jeg må nok hjelpe ham hvis vi kommer inn sammen. Og så har vi Pogacar og Formolo for angrep i bakkene, slik at vi henger med på notene hvis det går som det har gått de siste årene, sier han.

– Frykter at det kan bli tungt

Kristoff, ja. Den uavskrivelige Kristoff. Denne gangen er det dog litt fristende å gjøre nettopp det. Dieseldyret. Mannen som aldri gir seg og som elsker å vinne!

Den samme mannen som gir kroppen så mye bank som overhodet mulig for å tune seg i form til vårklassikerne. Verden er ikke helt som den pleier i 2020. Heller ikke sesongoppkjøringen til Alexander Kristoff.

Det er på en måte ikke all verdens argumenter for at andre skal være så j###a bra på denne tiden av året, med de rammebetingelsene de har hatt. Men at UAE-sluggeren skal treffe på toppformen nettopp denne helga; ja, da blir jeg faktisk litt overrasket.

Han bekrefter også selv at kroppen ikke var bra da han kun hang med i gruppa som kom inn halvannet minutt bak Arnaud Démare under Milano-Torino på onsdag. Flere av toppnavnene som fikk bank under Strade Bianche sist helg, viste prov på formstigning i nettopp dette rittet. Men ikke Kristoff. At det heller ikke ble noe av den planlagte turen innom Circuito de Getxo og Vuelta a Burgos føyer seg bare inn i rekka.

– Jeg følte meg ikke så sykt bra for to dager siden, så jeg frykter at det kan bli tungt. Men jeg håper jo å henge med inn og kjører jo for å klare det.

Håpet er der altså. Og hvem vet hva som skjer med Fernando Gaviria underveis? Dersom lukten av seier får neseborene til Alexander Kristoff til å vibrere mot slutten av rittet, så er alt mulig.

Samtidig er følelsen snikende av at det går som han også påpeker selv: At avgjørelsen skal falle utenfor hans rekkevidde.

PS: Milano-Sanremo starter 10:50 lokal tid. Eurosport Norge sender rittet fra 15:50 (TV-bildene fra rittet starter 16:00). Vi i procycling.no kommer dessverre heller ikke til å kjøre noen LIVE-dekning underveis. Men vi kommer tilbake med reaksjoner så snart rytterne er over målstreken! NB! Målgang skjer trolig ikke før rundt 18:30 lørdag kveld.

Tagget med: ,

Les også disse