NY SESONG, NY SYKKEL: Andreas Leknessund klør i beina som aldri før, men på grunn av en brysom sykkel - og tiden på året - har han ikke fått testet den nye temposykkelen sin skikkelig ennå. FOTO: Jan Brychta/Uno-X Norwegian Development Team

Leknessund om ny sykkel: – Den ser sinnssykt rå ut

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 5.12.19 13:07

Del på    

Foreløpig har 20-åringen kun beundret den.

(procycling.no): Tilbake på tur med lagkompisene, på treningsleir i spanske Taragona, tok det ikke lang tid før Andreas Leknessund ble presentert for sin nye Dare TSRf.

Temposykkelen er elegant drapert i det norske flagget bortover og nedover ramma, noe som naturlig nok spiller på at tromsøværingen er nasjonal mester av året.

Les også: – Tour of Norway må berges i en eller annen form

Da ynder gjerne produsenten gjerne å påkoste litt ekstra ’bling’ – og det hadde nok heller ikke hovedpersonen selv noe imot.

– Jeg fikk se bilder av den for noen måneder siden, men det var rått å kikke litt nærmere på den. Jeg synes den ser sinnssykt rå ut og gleder meg til å prøve den. Den har 62-klinge foran, så det er ganske kult, sier Leknessund til procycling.no.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

DET NYE GLISET: Andreas Leknessund gleder seg til å kjenne på kreftene til dette gliset av en sykkel.

EM, VM og kanskje OL

Foreløpig har han ikke fått testet hva sykkelen duger til. Utover 2020-sesongen blir nok han og TSRf-en godt kjent.

Det er nemlig en sesong byr på store mesterskap på rekke og rad. Lekenssund ramser opp EM, VM og kanskje OL. I tillegg har han den nasjonale tittelen å forsvare i Kristiansand, torsdag 18. juni.

– Blir det mer fokus på temposykling neste år, tror du?

– Jeg tror det blir litt sånn det har vært tidligere år. Det er normalt å legge inn flere økter når det nærmer seg NM og viktige, internasjonale mesterskap. Det er viktig å fokusere mot de rittene, men i det store og det hele tror jeg ikke fokuset blir vesentlig større enn i år.

– Du har ikke dristet deg til en prøvetur allerede?

– Nei, jeg kunne jo ha hevet den opp på rulla, men med 62-klinge foran er jeg nødt til å komme opp i skikkelig hastighet for å kjenne på effekten, sier Leknessund som heller har fartsopplevelsen til gode.

Toppspurterne i Tour de France bruker gjerne en 55-klinge foran, mens tempospesialistene stort sett har drev med 58 tenner under konkurranse.

– Skuldra har slått seg litt vrang

Når Leknessund nevner rulla, har det sammenheng med at han har fått et lite tilbakeslag i skuldra han skadet under treningstur i Hønefoss i midten av august.

Da kjørte han i et hull i veien på vei ned en bakke under intervalltrening.

– Det var egentlig synd at du ringte i dag. For ei ukes tid siden hadde jeg sagt at skuldra var helt fin igjen. Jeg syklet ute i tre timer på mandag og da var skuldra litt kjip, men jeg tenkte at det kom til å gå seg til, sier Leknessund.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Podkast🎙️: «Å miste Tour of Norway vil være et stort tap»

I fallet var det opprinnelig albuen som tok i mot for støtet, men kraften ble slått videre opp til skuldra, som gjorde at han endte opp med å rive av leddbånd i prosessen. Etter litt over tre måneder ute, hadde Leknessund helst ønsket å slippe mer prat om den skuldra nå:

– Hva har skjedd siden sist?

– Den slo seg litt vrang i går, men i dag er den mye bedre igjen. Jeg har drevet med flytting i Norge de siste dagene før avreise, og da har jeg nok belasta skuldra i større grad enn tidligere. Jeg var inne og tok røntgen av den her i Spania for å dobbeltsjekke, men det var ikke noe spesielt med bildene.

En høst på rulla

Resultatet er uansett at han er tilbake igjen på rulla, etter at innretningen har vært hans beste venn under store deler av høsten.

– Jeg er i mitt livs rulleform, gliser Leknessund.

– Jeg føler at formen er veldig god. Jeg har trent litt annerledes og kjørt veldig mye intervaller på rulle. Jeg mangler litt i mengden, men nå har jeg et hav av tid å ta av i Spania utover. Jeg føler i hvert fall at jeg er i god rute og at jeg skal få de nødvendige timene foran sesongstart.

Uno-X Norwegian Development Team håper å åpne sesongen rekordtidlig under enten Volta ao Algarve eller Ruta del Sol.

Leknessund skal få vite mer om egen sesongplan i løpet av kort tid, men vet ikke ennå hvor sesongdebuten vil finne sted. En ting som i hvert fall er sikkert er at han nå er gira som aldri før etter et konkurranseavbrekk siden 5.-plassen på tempo under U23-EM i Alkmaar i starten av august.

– Nå har jeg en fet sykkel og det er litt lenge siden forrige konkurranse. Det er litt uklart hvor jeg står, og det gjør at man blir ekstra gira på å komme seg tilbake igjen. Nå er jeg tilbake i Spania med gutta, og skal gjøre unna noen tester. Sannsynligvis får jeg konkurransefølelse av det også, melder Leknessund.

Dette er rittene Uno-X NDT ønsker seg i 2020

Tagget med: , , ,

Les også disse