(procycling.no): – Det er jo langt over hva jeg hadde drømt om på forhånd. Målet mitt var først og fremst å fullføre og topp 20 om alt klaffet. Det er fortsatt noe jeg mener var et fornuftig mål før min første Grand Tour, sier Carl Fredrik Hagen til procycling.no.
Lørdag syklet han inn til en 15. plass på etappen, og beholdt dermed den meget pene åttendeplassen i sammendraget.
– Du skal ha respekt for tre uker med sykling. Det er mye som kan skje. Du ser jo hvordan det har vært den siste uka, med sidevind, velt, beinharde avslutninger og harde starter. Har du én dårlig dag, er du av med en gang. Er du ukonsentrert i ti sekunder, så kan du miste vifta og tape 20 minutter. Det er så små marginer. Hadde du sagt at jeg skulle bli nummer åtte for tre uker siden, så hadde jeg ledd av deg. Det har nok ikke helt gått opp for meg, men jeg er kjempefornøyd. Jeg kan vel si at det var en godkjent Grand Tour-debut, sier nordmannen lett humrende.
Har ikke lest nettaviser eller sjekket Facebook den siste uka
Fra før er tiendeplassen til Dag Erik Pedersen i Giro d’Italia i 1984 det beste norske sammenlagtresultatet i et treukersritt. Nå tyder altså alt på at det er et resultat som endelig blir overgått, og det altså fra en 27 år gammel førsteårsproff.
– Det er litt morsomt det da. Det er ikke noe jeg har tenkt mye på, men det har jo vært mange sterke norske ryttere opp gjennom tidene som har kjørt etapperitt. Det var vel på tide at den skulle bli slått. Det er litt som med friidrettsrekordene, det er på tide at noen slår rekorder som har stått i mange år. Det er bare morsomt, med all respekt for de som hadde de tidligere rekordene, sier Hagen.
Et ellers godt vant norsk klassikerpublikum har vært tydelig sulteforet på gode prestasjoner i fjellene, noe som har gitt Hagen stor oppmerksomhet de siste ukene. Han innrømmer selv at han har måttet ta et lite grep for å sikre at han holdt fokus ut rittet.
– Jeg har fått ekstremt mange meldinger, på SMS, Messenger, Facebook, Instagram og Twitter. Men den siste uka skal jeg innrømme at jeg ikke har lest nettaviser, jeg har ikke lest Facebook og jeg har ikke vært logget inn på Twitter. Rett og slett fordi jeg ville fokusere på jobben jeg skulle gjøre her, så jeg skal prøve å få svart på meldinger etter hvert. Jeg setter veldig, veldig stor pris på det. Jeg har registrert at mange synes det er gøy å følge med og har likt syklingen min. Det er jo selvfølgelig veldig morsomt å høre og det gir også meg motivasjon, sier han.
ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!
Imponert over Pogacar
Lørdagens etappe ble nok en gang av det harde slaget. Med rundt 4500 høydemetere var det en siste avgjørende test. Da vi ymter frempå at det virker som om det også ble kjørt ganske hardt, er Hagen klar i sitt svar.
– Det ble ikke bare kjørt ganske hardt, det ble kjørt knallhardt fra første bakke. Det gikk et ufarlig brudd før første bakke, men Astana skulle jo lage dagen så hard som overhodet mulig for Jumbo-Visma. Det var som forventet, så det ble syv mil med angrep og hardkjør. Så fikk Jumbo litt kontroll, men fra tredjekategorien (Puerto de Chía) gikk det sinnssykt fort. Med mye vind og dårlige veier også. Det var en utrolig hard etappe. Jeg er glad jeg kom meg bra gjennom.

HARDKJØR: Men Carl Fredrik Hagen hang hele veien ganske godt med. Foto: Tim de Waele/Getty Images
– Var du noen gang redd for at du måtte slippe tidlig?
– Nei, det var jeg aldri redd for. Jeg følte meg såpass sterk. Men jeg kjente på slutten at det ikke var mye som skulle til før jeg fikk småkramper. Jeg merket at jeg begynte å bli gjennomsliten i beina, men det skulle vel egentlig bare mangle. Det tror jeg veldig mange også kjente. I den siste bakken opp mot mål gjaldt det bare å holde mitt eget tempo. Det var deilig å vite at åttendeplassen var sikret, sier han.
– Astana drepte seg selv med kjøret i starten og det fikk du se på López i den siste bakken. Han var jo nesten isolert og det var ikke så mye trøkk i Fuglsang. Det gikk jo fort, men det Pogacar gjorde på slutten var fantastisk bra. Jeg tror ikke folk skjønner hvor raskt han har syklet – og på dag 20. Det var en vanvittig fortjent seier, sier Hagen om en annen rytter som fikk en ganske så brukbar Grand Tour-debut.
Les også: Pogacar opp på podiet etter imponerende etappeseier
Drives av detaljene
Hagen på sin side trillet altså inn til en 15. plass på etappen. Han viste med sin tilstedeværelse i favorittgruppa til det var tre-fire kilometer igjen at dette er en rytter som også har tatt steg underveis i rittet, sammenlignet med det stabile nivået rundt den opprinnelige målsetningen om topp 20 han viste den første uka.
ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!
– Det føler jeg absolutt. Jeg hadde veldig fokus i starten på at jeg ikke skulle kjøre meg for mye senk og ta det dag for dag. Det har jeg gjort hele tiden, men den siste uka nå så har jeg jo fullført rundt seks til ti i feltet. Det gir jo selvtillit og er noe jeg kan jobbe videre med, sier han.
Foreløpig har han ikke tenkt så mye på hva et slikt resultat vil bety for karrieren hans videre, men det er opplagt at det blir mer etapperitt også de kommende sesongene.
Det er også noe Hagen har tenkt tidligere, ettersom han har snakket varmt om sine egen evne til å restituere seg selv etter harde dager.
– Jeg har våknet hver dag og følt meg ganske «fresh». Forstå meg rett, det er ikke slik at du sprudler av overskudd, men jeg har fått forsterket inntrykket jeg har hatt tidligere fra ukeslange etapperitt. Jeg restituerer fort og det er ingen forskjell på dag syv-åtte i Dauphiné eller dag 18 og 19 i vueltaen. Kropper fungerer på samme og jeg tåler mange dager med hardkjør. Det er morsomt å se, og så er det utrolig deilig å se at jeg får bruk for alt det jeg har lagt ned av trening i så mange år. Så vet både jeg, trenerne mine og de som følger meg tett, at jeg fortsatt er langt unna toppnivået mitt. Jeg har fått ut maks av det jeg er god nok for for øyeblikket, men med mer erfaring og flere år på WorldTouren, så tror jeg det er mulig å få til enda bedre kjøring. Ut ifra den formen jeg er i nå, tror jeg har fått ut et veldig bra potensial disse ukene.
Han har allerede også snakket med laget om at han vil gjennomføre mer testing når det kommer til tempo, slik at han kan optimalisere det enda mer.
– Jeg har jobbet litt med Petter (Gustavsen) på Sykkeltilpasning Drøbak, men vi har aldri testet på bane og jeg har ikke den raskeste tempodrakten. Der har vi mye å hente. Spesielt det å trene på temposykkelen. Det er jo først i år jeg har begynt å trene på temposykkelen. Så er det mange smådetaljer her og der, og når du legger det sammen kan det bli ganske mye til slutt. Men jeg elsker jo å jobbe med slike detaljer og se hva jeg kan forbedre meg på. Det er det som driver meg, å kunne jobbe med ting for å bli bedre, sier nordmannen som fyller 28 år senere denne måneden.
ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!