TESTPILOT: Fridtjof Røinås er blant rytterne som har testet ut Fuel of Norway på landeveien denne sesongen. Han gir daglig leder Morten Andresen tommelen opp for produktet.

Joker Fuel of Norway inntar 2019 med ny lagbuss

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 7.01.19 16:22

Del på    

Rytterne har selv vært med på å utvikle ny sportsdrikk.

HØVIK (procycling.no): Fuel of Norway forlenger avtalen som leverandør av sportsdrikke og samtidig ny navnesponsor i sykkellaget Joker Fuel of Norway fra og med inneværende år.

Den Hønefoss-baserte bedriften har store ambisjoner og er klare til distribusjon av sportsernæring til norske forbrukere.

Fuel of Norway er ennå ikke lansert hos norske forhandlere, men rytterne i sykkelsatsingen har over tid samarbeidet med produsentene for å utvikle det endelige produktet.

– Jeg synes Fuel of Norway fungerer veldig bra, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på det. Veldig mange sportsdrikker smaker veldig likt, synes jeg. Men du smaker at Fuel of Norway ikke er helt det samme. Dette føles mer som det man trenger og ikke en vanlig sportsdrikk med belegg på tennene, ettersmak og masse sukker, sier Fridtjof Røinås til procycling.no.

– Snillere for mage og tenner

Utøvernes tilbakemeldinger og vissheten om at produktene skal være bedre enn det som finnes fra før av, har vært vesentlig når daglig leder Morten Andresen i Fuel of Norway og hans team har lett etter den optimale sammensetningen av smak og innhold.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

JOKER FUEL OF NORWAY: Morten Andresen, Adrian Gjølberg og Birger Hungerholdt er enige om veien videre.

Sportsdrikke med smak av rips, solbær, sitron/lime og blåbær blir introdusert på det norske markedet i løpet av kort tid.

– Kan du fortelle litt om hvordan dere har utviklet dette produktet?

– Ideen vår var så enkelt som at når du er toppidrettsutøver, så må du være det i kraft av alt du gjør. Dermed var det et paradoks at man ikke har sportsernæringen som står i stil til det. Vi mener toppidrettsutøvere fortjener noe de kan benytte både under trening og i konkurranse som var bedre å få i seg enn de eksisterende alternativene, sier Morten Andresen.

Dermed startet kartlegging av hva tilsvarende produkter egentlig inneholdt. Fuel of Norway samarbeidet med et norsk laboratorium i toppklasse og ernæringsbiologer.

– Resultatet er at vi har fått komponert en sportsernæring som har alt det topputøveren trenger og samtidig er snillere for både mage og tenner. Vi har fjernet syrer og E-stoffer og erstattet det med frukt og bær, sammen med en miks av mineraler, sier han.

Fuel of Norway-bussen

Med på kjøpet får sykkellaget en splitter ny lagbuss som skal brukes under den kommende sesongen.

Sundvolden GP, Ringerike Grand Prix, Tour of Norway og NM blir naturlige stoppesteder for den nye doningen.

– Det blir en real teambuss med to dusjer, do, vaskemaskin, tørketrommel, 28 sitteplasser, 6 sengeplasser, markise, lydanlegg og TV for forberedelser til ritt. Dette blir en heftig buss med alle fasiliteter, sier Andresen.

På et pressetreff i forbindelse med Joker Fuel of Norway-lanseringen, snakket procycling.no med Ole Forfang, Aksel Fischer Aasheim og Fridtjof Røinås.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FUEL OF NORWAY-BUSSEN: Blir treffpunkt for Joker Fuel of Norway utover 2019-sesongen.

Det var opplagt at de gledet seg litt til å ankomme ritt i egen lagbuss.

– Er det viktig å ha egen lagbuss?

– Nei, det er ikke viktig, men det er digg! svarer Røinås.

– Jeg vet ennå ikke hvilke ritt bussen blir sendt ut på, men hvis jeg skal håpe på noen er det vel i typ Tour de Normandie og Bretagne man trenger det mest. For min del handler det mest om å nyte den luksusen. Sånn sett kan det være et lyspunkt under tøffe ritt.

Gabba er medeier

Fuel of Norway ønsket et tett samarbeid med en sykkelsatsing nettopp fordi de er storforbrukere av sportsdrikke over lengre tidsrom.

Selskapet leverer også ernæring til langrennssatsingen til blant andre Chris Jesperen (privatlaget Team Koteng), Ishockeyklubben Ringerike Panthers og har som mål å ekspandere videre innenfor andre idretter og små og store idrettslag.

– I markedsføringen vår fokuserer vi mye på toppidretten, samtidig som vi skriver samarbeidsavtaler med idrettslag på grasrotnivå med en betydelig kickback til klubben. Vi har ønsket oss en modell som trigger både klubber og utsalgssteder, og ønsker å øremerke midler slik at barn og unge skal stå lengre i idrettene sine, forteller Andresen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

– DET SOM TRENGS: Produsenten forteller at syrer og E-stoffer har måttet vike til fordel for frukt og bær. Her viser Aksel Fischer Aasheim fram Fuel of Norway-produktene.

Den tidligere alpinisten er for øvrig en bekjent av Gabriel Rasch som er medeier i Fuel of Norway.

Selskapet holder til på Hvervenmoen utenfor Hønefoss, altså i nedslagsfeltet til både Ringerike Grand Prix og Tour of Norway.

– Noen ganger passer en sykkelsatsing og et sponsorat som hånd i hanske, og dette var et slikt tilfelle. Vi er strålende fornøyde med å ønske Fuel of Norway velkommen med på laget, og er stolte av at vi har vært med på utviklingen av et produkt vi mener blir markedsledende i mange år framover, sier Birger Hungerholdt i eierselskapet Interspons.

Tagget med: , , , ,

Les også disse