(procycling.no): Det er med en anelse av «stang ut» at Edvald Boasson Hagen tar fatt på det siste rittet før brosteinssesongen kommer til sine absolutte høydepunkt, Flandern rundt og Paris-Roubaix.
Onsdagens semi-klassiker Dwars door Vlaanderen blir dermed ekstra viktig for 31-åringen, som ikke bare jakter et godt resultat, men også den unnvikende «godfølelsen».
– Jeg ser frem til å kjøre i morgen. Har ikke vært så fullklaff for min del nå i det siste, men jeg er klar for å fighte igjen. Følte meg bedre i Gent-Wevelgem. Selv om jeg ikke fikk til noe godt resultat (56.plass), så er det viktig å ta med de positive signalene jeg kjente, sier Boasson Hagen til procycling.no.
Dimension Data-rytteren fikk en pangstart på sesongen med seier på åpningsetappen i Volta a la Valenciana. Deretter har det godt tyngre for ”Eddy Boss” som sto av Paris-Nice etter en sykdomsperiode i oppkjøringen til det franske rittet.
Nå håper han de gode minnene om fjorårets fjerdeplass i Dwars door Vlaanderen kan bidra til å snu trenden like før vårsesongens viktigste ritt.
– Jeg kjørte bra her i fjor, og må jo ha som mål å forbedre den fjerdeplassen, sier Boasson Hagen, som deler kapteinsrollen med dansken Michael Valgren.
– Valgren virker sterk. Vi må hjelpe hverandre, få til et bra løp og finne en god flyt i samarbeidet vårt. Ingen av oss har vel vært helt der vi håper å være (resultatmessig). Det er bedring på vei og vi jobber hardt for å få til.
Roubaix er hovedmålet
Gent-Wevelgem-vinner Alexander Kristoff stiller også til start onsdag. Samme gjør hans norske lagkamerater Sven Erik Bystrøm og norgesmester Vegard Stake Laengen. UAE-laget har også med seg Fernando Gaviria.
Amund Grøndahl Jansen er i aksjon for Jumbo-Visma etter en sterk prestasjon i Gent-Wevelgem. Det nederlandske laget har Mike Teunissen som et annet sterkt kort. Kristoffer Halvorsen (Team Sky) er også til start Listen av øvrige favoritter innebefatter stjernene fra Deceuninck-QuickStep; Yves Lampaert, Philippe Gilbert, Bob Jungels og Alvaro Hodeg. Oliver Naesen (Ag2r), Tiesj Benoot (Lotto Soudal), Jasper Stuyven (Trek), Arnaud Demare (FDJ), Mathieu van der Poel (Coredon) og Niki Terpstra (Direct Energie) er blant andre ventet å kjempe om seieren.
Det 187 kilometer lange rittet er som et mini Flandern rundt hvor elleve bakker skal forseres, den siste ni kilometer fra mål. Ny på løypekartet er bakken Berg Ten Houte, med stigningsprosenter på 21. Boasson Hagen har syklet bakken tidligere i forbindelse med andre ritt, men ikke rekognosert den spesielt før onsdagens ritt.
– Jeg har gått gjennom mye på nettet, og satser på at kunnskapen min holder. Disse bakkene har jeg vært i mange ganger før. Det er alltid den posisjoneringskampen inn i bakkene som blir det avgjørende. Kampen inn mot Taaienberg er den viktigste. Ligger du bra posisjonert der, så er du bra posisjonert i den nye bakken også. Alt henger sammen.
– Roubaix er mitt hovedmål som vanlig. Men jeg har jo ikke akkurat flust av gode plasseringer nå, så derfor tar jeg dette rittet på alvor og skal kjøre maks i morgen. Det viktige nå er å få et god resultat og finne tilbake godfølelsen.
Uno-X
Midt i forberedelsene til vårsesongens høydepunkt har Boasson Hagen fått med seg den gode nyheten fra Norge. Kunngjøringen om at Uno-X Norwegian Development Team skal søke UCI om profflisens for 2020 gledet Dimension Data-rytteren.
– Dette er absolutt stort for norsk sykkelsport. Det er mange som har prøvd og snakket om å gjøre dette, så da er det jo gøy at Uno-X tar steget. Jeg håper det blir bra og så blir det spennende å se om det blir endringer i rytterstallen deres til neste år, sier Boasson Hagen.
Selv utelukker han ikke at han en gang i karrieren kommer til å sykle for et norsk profflag.
– Jeg har kontrakt ut neste år også, men derfra får vi se på hvilke muligheter som finnes. Er det et bra tilbud, så er det absolutt mulig for min del. Men jeg tenker ikke på det nå. Jeg tror nok Uno-X har en god plan for fremtiden, så får vi se hva jeg gjør når kontrakten min går ut. For øvrig trives jeg veldig godt (i Dimension Data), og fokuserer for tiden ikke på noe annet enn å sykle fortest mulig.