MER BROSTEIN: Lokale rapporter tyder på at andelen brostein økes foran årets utgave av Paris-Roubaix. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

– Mer brostein i Paris-Roubaix

Procycling
Tips meg

Publisert 6.02.17 09:51

Del på    

Flere «nye» sektorer i 2017-utgaven.

En rekke løypeendringer iverksettes foran den 115. utgaven av Paris-Roubaix. I forhold til 2016 blir det ikke 27, men 28 brosteinssektorer som rytterne skal forsere den 9.april.

Den offisielle ruten er ennå ikke kunngjort av arrangøren ASO, men lokalavisen La Voix du Nord mener å vite endringene, og rapportene er gjengitt av cyclingpro.net.

Ifølge avisen skal tostjerners-sektoren ved Saint-Python (1500 meter) ikke tas i bruk i 2017. Dette skyldes veiarbeid og nedlegging av gassrør. Det er altså ved de første partiene at rytterne vil merke endringer.

Første brosteinsparti kommer som vanlig ved Troisvilles. Herfra følger feltet sin vante rute mot sektoren fra Viesly til Quiévy, og Quiévy til Saint-Python. De kjente steinene ved Édouard Delberghe-sektoren (Saint-Python) skal altså ikke brukes. Brukes skal imidlertid to «nye» brosteinsparti.

Disse to ligger ved byen Briastre og er ikke brukt siden 1987-utgaven. Det første, sektor 25, er et strekke på 3000 meter som leder inn til byen. Sektor 24 kommer på andre siden av byen og er 800 meter langt.

Denne andre endringen kommer etter brosteinssektoren fra Vertain til Saint-Martin-sur-Écaillon (sektor 23 i 2016). Sektoren ved Buat, som er 1700 meter lang, tas ut til fordel for strekke fra Verchain-Maugré til Quérénaing (1 600 m).

De totale endringen innebærer at rittet vil ha en ekstra brosteinssektor sammenliknet med i fjor. Det totale antall kilometer brosteinsvei øker også, fra 52.8 km til 55 km.

2016-rittet ble en minneverdig utgave, der Matt Hayman fra Orica-Scott tok en overraskende seier og Edvald Boasson Hagen (Dimension Data) preget finalen og endte opp som nummer fem.

Tagget med:

Les også disse