SISTE SJANSE: Edvald Boasson Hagen var gira på å gå i brudd på dag 17 av Tour de France, og det klarte han. Men nok en gang har han havnet i svært tøft selskap, blant annet med fire ryttere fra UAE Team Emirates - deriblant to nordmenn. (Photo by Tim de Waele/Getty Images)

Boasson Hagen om OL-løypa: – Må bare bite tennene sammen

Simon Zetlitz Nessler
Tips meg @tastasol

Publisert 19.11.19 20:42

Del på    

– Det er en løype som vil skille mye, men det er bare én gang man skal opp.

(procycling.no): Forrige uke var et par av topprytterne til Team Dimension Data – eller Team NTT som de vil hete fra neste år – på plass i Japan i forbindelse med en liten presentasjon av laget i hovedsponsor NTTs hjemland og en flunkende ny drakt. 

– Jeg synes den var fin. Jeg er veldig godt fornøyd med den. Den var ren og fine farger, så jeg er fornøyd med den, sier Edvald Boasson Hagen om det nye arbeidstøyet.

Men det var ikke bare en drakt som skulle vises frem, de fikk også sjansen til å se nærmere på neste års OL-løypa. Laget hadde nemlig en fotoøkt rett ved løypa, og rytterne benyttet dermed muligheten til å kjøre de siste fire milene, fra starten av stigningen opp Mikuni Pass (6,8 kilometer à 10,1 prosent). 

– Det var en hard bakke der, den som var syv kilometer lang og rundt ti-tolv prosent. Så var det relativt lettkjørt ned og rundt en liten innsjø. I bunn var det opp en liten knekker og så utfor mer eller mindre inn mot mål og Speedway-banen. Det er en løype som vil skille mye, men det er bare én gang man skal opp. Du må bare bite tennene sammen og prøve å henge med. Det er ganske lettkjørt, og hvis folk kommer ifra og enige om å kjøre, så er det ganske lett å kjøre fra foran. Men samtidig må det være en kjøresterk gruppe, om de skal holde unna, sier nordmannen til procycling.no.

Starten på stigningen kommer rundt 55 kilometer etter at rytterne har vært over den 14,5 kilometer lange stigningen på seks prosent opp mot Fuji-fjellet.

ANNONSE: Følg sesongen hos Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Fire plasser på laget

Mandag kom endelig bekreftelsen på hvordan kvotene fordeles i OL. For herrene får Norge stille med fire ryttere på fellesstarten. Én av dem kan også kjøre tempoen.

– Så sant jeg blir tatt ut, har jeg lyst til å være med. Det er målet, å være best mulig forberedt og bli tatt ut, sier Boasson Hagen. 

I det som er en løype med over 4000 høydemetere, virker Carl Fredrik Hagen som det sikreste kortet på et norsk OL-lag. I tillegg kan ryttere som Odd Christian Eiking, Sindre Lunke, Vegard Stake Laengen, Sven Erik Bystrøm, Tobias Foss, Amund Grøndahl Jansen og årets norgesmester på tempo, Andreas Leknessund, være mulige kandidater.

ANNONSE: Følg sesongen hos Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Tre OL-deltakelser tidligere

32-åringen deltok i OL for første gang i Beijing i 2008, 21 år gammel. Den gang kjørte han «bare» fellesstarten, mens han både i London i 2012 og i Rio de Janeiro i 2016 kjørte både tempo og fellesstart.

Så langt er 13. plassen fra tempoen i London hans beste OL-resultat.

Tempoløypa er mer eller mindre identisk med løypa som fellesstarten avsluttes i. Også den vil være ganske krevende, med to mindre bakker som skal kjøres på hver av de to rundene.

– Du har jo kombinert tempo og fellesstart tidligere, hvordan er erfaringene dine med det?

– Det er ingen tvil om at det er lettest å kun kjøre den ene, men det er jo det om man restituerer seg nok til tempoen. Men samtidig har du i hvert fall fått kjørt ut det kunne på fellesstarten. Det er jo ikke som i VM, hvor den er før fellesstarten. Da risikerer du at du blir sliten før fellesstarten, men her risikerer du jo ikke det. 

– Jeg må ta en avgjørelse på det senere. Det er ikke noe jeg tenker veldig mye på enda, men det kan jo hende hvis jeg kjører raskt på tempoer neste sesong, så er det mer fristende. Du må jo trene på tempo om du skal kjøre fort der, men det kan hende noen andre har lyst til å prøve seg der også.

ANNONSE: Følg sesongen hos Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Norge-sjefen om VM-bakken: – Den er brutalt tøff