STAVANGER (procycling.no): En rundreise i Norge er straks slutt for August Jensen. Fra Tour of Norway og til og med søndagens Hammer Chase har det blitt elleve rittdager på kun tolv dager.
Det samme har det også blitt for flere av lagkameratene i Israel Cycling Academy, og det er sånn sett ingen stor overraskelse at laget har vært ganske anonymt i Hammer Series.
I både Tour of Norway og Tour des Fjords var prokontinentallaget langt mer aktive. Det var nettopp her Jensen virkelig ble proffaktuell etter å ha kjørt inn til topp ti-plasseringer på samtlige ti etapper i de to rittene.
Som Coop-rytter gikk han også til omtrent alle ritt som kaptein. Den virkeligheten har blitt en ganske annen i Israel Cycling Academy, men til tross for at det foreløpig kun har blitt tre plasseringer blant de ti beste, er han fornøyd med de første månedene i sitt nye lag.
– Det er en litt annen rolle, og hvis man spoler tilbake i hver avslutning i Tour of Norway og Tour des Fjords, så har jeg enten vært i front eller gjort en jobb for Sondre (Holst Enger). Jeg er der jeg var i fjor, men forskjellen er bare at jeg starter én kilometer eller to mil tidligere enn hva jeg gjorde i fjor, sier Jensen til procycling.no.
– Beina kjennes egentlig bra ut. Jeg er ikke en rytter som skal ha kapteinsrolle i hvert store ritt. Da må du bare innfinne seg med rollen. Det har jeg gjort og jeg er fornøyd med det.
Fått prøve seg i flere WorldTour-ritt
En annen ting som selvsagt også endrer seg med å ta steget ut i proffrekkene er rittprogrammet. Allerede i januar fikk han WorldTour-debuten i Cadel Evans Great Ocean Road Race, hvor kun en velt hindret ham fra å kjempe om en topplassering.
Videre har han også fått prøve seg i Tirreno-Adriatico, Milano-Sanremo, Dwars door Vlaanderen og Amstel Gold Race av WorldTour-ritt. I monumentdebuten i Milano-Sanremo var det et ødelagt gir som gjorde at han måtte slippe hovedfeltet (gruppen som spurtet om andreplassen bak Vincenzo Nibali) ned fra Poggio.
– Synes du overgangen til profflivet har gått bra?
– Ja, det synes jeg egentlig. Jeg har kjørt ganske mange WorldTour-ritt, hvor jeg har vært med flere ganger når det har blitt seleksjoner. Det er noe annet å kjøre Tirreno enn Loir et Cher. I hvert fall nivået, men også arbeidsoppgavene er annerledes. En kan ikke forvente at en skal kjøre inn 30 topp ti-plasseringer i sitt første proffår når rittprogrammet og rollen i laget er helt annerledes.

TØFFE TAK: Etter at tre av rytterne falt av allerede på den første runden, ble det vanskelig for Israel Cycling Academy på fredagens Hammer Climb. Foto: Simon Zetlitz Nessler, procycling.no.
Håper på seier i løpet av sesongen
Likevel hadde nok 26-åringen håpet at han skulle ha flere enn de tre topp ti-plasseringene han har så langt denne sesongen.
– Jeg skal ikke legge skjul på at det har vært litt stang ut. Jeg har hatt noen kjipe velt og betennelse i kneet. Når jeg først har fått beskjed om å kjøre for egne sjanser, så synes jeg at jeg har gjort en god rolle.
Jensen sier selv at velten i Cadel Evans Great Ocean Road Race var den kjipeste, en velt som satte han et godt stykke tilbake.
Etter at Sondre Holst Enger veltet i Tour des Fjords, fikk Jensen selv muligheten til å teste egne bein i rittet og kom ut med en sjetteplass på avslutningsetappen og ellevteplass sammenlagt. Han håper det kommer flere sjanser utover sommeren og høsten.
– Du sier at du er fornøyd med sesongen så langt, hva skal til for at du er fornøyd etter sesongen?
– Det hadde vært kult med litt flere toppresultater, i hvert fall én seier i løpet av sesongen. Men de sitter langt inne.