NORSK SPONSOR: Og norsk rytter på plass. Her er Jens Haugland (Uno-X Energi) og Christian Andersen (sportsdirektør ColoQuick) avbildet. FOTO: Jan Brychta, Uno-X Norwegian Development Team.

Uno-X inn som sponsor i dansk lag

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 5.02.19 10:55

Del på    

– Vi har fulgt med på ColoQuick-systemet lenge.

(procycling.no): Daglig leder i Uno-X, Jens Haugland, representerte selskapet når et treårig sponsorat med danske Team ColoQuick ble offentliggjort tirsdag.

Det betyr ikke på noen måte om starten på en framtidig fusjon mellom de to sykkelsatsingene.

– Nei, dette er et Uno-X som selskap som ønsker å gjøre for bli mer synlige i Danmark og forsterke tilstedeværelsen der. Det har ingen kobling til Uno-X Norwegian Development Team, men jeg sitter også som daglig leder i Uno-X Norge, så det henger sammen på den måten. Vi har fulgt med på systemet til Christian Andersen i ColoQuick over lang tid og har bestemt oss for å gå inn som sponsor der, sier Haugland til procycling.no og sammenlikner det med Uno-X Gruppens sponsorat i Team Sparebanken Sør tidligere.

I Danmark er Uno-X også inne som samarbeidspartner i det danske sykkelforbundet på juniorsiden og med holdningsskapende arbeid sammen med interesseorganisasjonen MOT.

Det treårige sponsoratet i ColoQuick dreier seg ikke om et navnesponsorat, men skal vise fram Uno-X-logoen på et felt på siden av sykkeldraktene.

Dansk talentfabrikk

De som har fulgt Haugland og Uno-X sitt inntog i sykkelsporten, vet at de har en strategisk plan rundt trekkene de gjør, og ikke kaster almisser rundt seg.

På sikt, dersom Uno-X Norwegian Development Team, bestemmer seg for å løse ut lisens på prokontinivået, og går inn i en utviklingslag for U23-ryttere i Danmark og Norge, så vil det være perfekt å plukke opp en og annen utøver fra den danske talentfabrikken.

– Vi ser på det som en måte å bidra på. ColoQuick står veldig bra med systemet som er bygd opp der. De har en voldsom tilstrømming av talenter, sender ryttere videre og tar nye inn. De bidrar til bredde og utviklingsfokus på U23-nivået i Danmark i årene som kommer, og er en viktig bidragsyter der. Det kan automatisk føre til tilgjengelighet på kommende sykkelproffer i Skandinavia. Det er nok aktuelt både for oss og for Riwal Readynez.

Tidligere har Jonas Vingegaard (Jumbo-Visma), Rasmus Wallin (Riwal Readynez) og Emil Vinjebo (Riwal Readynez) blitt utviklet der. I dag rår ColoQuick også over noen funklende diamanter i tidligere juniorverdensmester Julius Johansen og Niklas Larsen (tidligere Team Waoo).

DARE fortsetter på klubbnivå

Kanskje kan det også gå andre veien, som i at norske ryttere som trenger å utvikle seg på kontinentalnivået, kan prøve seg i systemet til Andersen?

Det er i hvert fall på det rene at dersom Uno-X bestemmer seg for å heve satsingen til PCT, så vil ikke DARE Bikes Development Team (lagets satsing på klatrere på klubbnivå) ta steget opp på det kontinentale nivået.

– Siden det allerede finnes to andre kontinentallag (Joker Fuel of Norway og Team Coop) hadde det vært «tårta på tårta» om vi også skulle ha stått for det. Det er ikke noe automatisk link mellom Uno-X Norwegian Development Team og ColoQuick, men vi ønsker å ha gode relasjoner. Vi har et godt forhold til Christian og han står for en filosofi når det gjelder rytterutvikling som ligner på det vi driver med, sier Haugland.

– Hadde kort dialog med Visma

Som drivstoffselskap er Uno-X hakket større i Danmark enn det foreløpig er i Norge, og aktiviteten på den danske sykkelscenen dreier seg altså først og fremst og å synliggjøre egen merkevare.

Ikke ulikt det softwareutvikleren Visma ønsket seg i Nederland, da de til slutt hoppet som navnesponsor i WorldTour-laget som nå heter Jumbo-Visma.

– Det dreier seg om en sammenfallende tankegang, ja. Vi har faktisk holdt på lenger i Danmark enn vi har gjort i Norge, men det dreier seg om et ønske om å være synlige.

– Var sykkelsatsingen i Uno-X i dialog med Visma før de hoppet inn i sitt WorldTour-prosjekt?

– Vi hadde en kort dialog med dem, men da hadde de allerede kommet langt i samtaler med andre. Vi var ikke riktig fit for det de ønsket seg, men vi hadde positivt dialog så kanskje vi kan snakke sammen senere. Slik jeg forsto Visma var de interessert i å komme seg inn på et veletablert WorldTour-lag i det samme markedet de var på vei inn i, så det var smart tenkt av dem, avslutter Haugland.

Tagget med: , , ,

Les også disse