Prøv Procycling Pluss idag

Den offisielle løypen for Tour de France 2017. / AFP PHOTO / PHILIPPE LOPEZ

Her er Tour de France 2017

Espen J. Lee
Tips meg @espenjlee

Publisert 18.10.16 12:15

Del på    

Nye fjell, få tempokilometer og målgang på Izoard.

Heller fokus på mellomstore og «uoppdagede» fjell i Vogesene, Jura og Massif Central, enn de velkjente gigantene i Pyreneene og Alpene. Kortere og brattere stigninger skal gi eksplosiv og underholdende sykling.

Dette var hovedbudskapet Christian Prudhomme formidlet fra talerstolen i Palais des Congrès i Paris tirsdag formiddag, da løypen til det 104. Tour de France ble presentert. Et budskap ikke hørt for første gang i hans regjeringstid.

Sammen med sin teknisk løypeansvarlig Thierry Gouvenou er Prudhomme igjen tro mot sin hovedregel: «Ingen regler finnes». Prudhomme forkynner revolusjon mot konvensjon, messer opprør mot forutsigbarhet og søker stadig uoppdaget terreng – men holder seg også innenfor velkjente rammer: 21 etapper, to hviledager og aldri mer enn 3500 kilometer totalt.

En utforskende utgave besøker samtlige av Frankrikes fem fjellkjeder, balanserer fjelltoppavslutninger med målgang i daler, begrenser antall tempokilometer og viderefører trenden med kortere etapper.

Ti nye byer besøkes i 2017. Col de la Biche og den tøffeste siden av Gran Colombier er begge ny bekjentskap på etappe 9, col du Mont Chat nesten uberørt av Touren.

Etappen til Foix er bare 100 kilometer og krysser flere nye fjell. Favoritter som ikke rekognoserer grundig, kan få alvorlige problemer denne gang. Målgang på Col d’Izoard (2360 meter) er gammelt mikset med nytt. Aldri før har touren våget å gå i mål her oppe.

  • š 9 flate etapper
  • 5 kuperte etapper
  • 5 fjelletapper, derav 3 fjelltoppavslutning (La Planche des Belles Filles, Peyragudes, Izoard) š
  • 2 individuell etapper (36 km totalt)
  • 2 hviledager

Grand Départ
Dette er fjerde gangen Le Grand Boucle ruller i gang i Tyskland, 30 år etter den historiske Grand Départ i Vest-Berlin. Dusseldorf, også kalt «Lille-Paris», åpner det hele, med en 13 kilometer tempo langs Rhinen.

Deretter venter en spurtetappe til belgiske Liège (etappe 2). Etappe 3 ender i franske Longwy, med en tøff finale for puncheurs opp Longwy Citadel (1.6 km à 5.8 %)

Dagen etter er touren i Luxembourg og Mondorf-les-Bains, startsted for etappe 4 som ender i Vittel, nok mulighet for spurterne. Den raske, spurtsterke kontingenten vil også få sine muligheter i Troyes (etappe 6), Nuits-Saint-Georges (etappe 7), Bergerac (etappe 10), Pau (etappe 11), Salon-de-Provence (etappe 19) og Paris (etappe 21).

Jura og Vogesene
For tredje år på rad skal Le Tour takle Pyreneene før man inntar de virkelige Alpene. Men før den tid venter altså Prudhommes foretrukne moyenne montagne i Vogesene og Jura.

Femte etappe går i mål på La Planche des Belles Filles, ikke lengre enn seks kilometer, men med et snitt på 8.5 prosent og partier på 20 prosent, er den djevelske stigningen kapabel til stor skade.

På etappe åtte går feltet i mål på skistedet Les Rousses, der Sylvain Chavanel tok etappeseier og gultrøye i 2010.

Dagen etter er målgang i Chambéry, etter det som er en meget tøff dag i Jura-fjellene. Col de la Biche (10,5km à 9%), Grand Colombier (8.5 km à 9.9%, maks 22%) og Mont du Chat (8.8km à 10.1%) er penslet inn på løypekartet, alle stemplet hors catégorie. En etappe med mer enn 4200 meter klatring.

Bare en gang tidligere har Tour de France nyttet seg av Mont du Chat. Eddy Merckx kalte stigningen «den hardeste noen gang» da han ble distansert av Raymond Poulidor 1974-Touren. Klatringen ligger i regionen Auvergne-Rhône-Alpes, men tilhører Jura-massivet.

Pyreneene
Etter en lang transport østover finner første hviledag sted i Dordogne. Herfra bærer det sørover mot Pyreneene, hvor arrangøren har kun laget plass til to etapper i fjellene.

Etappe 12 blir en viktig dag for sammenlagtfavorittene, så vel som klatrekonkurransen. På veiene mot en fjellmålgang på Peyregudes venter fire kategoriserte fjelltopper, i form av Col des Ares, le Menté og Port de Balès, som etterfølges av den avsluttende, 15 kilometer lange klatringen til Peyresourde.

Etappe 13 går til Foix, en by nordmenn husker godt fra da Kurt Asle Arvesen vant her i 2008. Denne gang er etappen langt tøffere, bare 100 kilometer lang og lagt over tre kategoriserte fjelltopper: Col de Latrape, Col d’Agnes og Col des Marrous.

Massif Central og Alpene
Etappe 14, 15 og 16 er alle mellomkuperte og tøffe dager i Massif Central, ideelt tegnet opp for bruddspesialister og baroudeurs. Det blir dermed liten hvile på veien over mot Alpene.

Etappe 17 er en Alpe-klassiker med Col de la Croix Fer (24 km à 5,2%), Col du Telegraphe og Galibier (17,7 km à 6.9 %) før målgang i Serre-Chevalier.

Etappe 18 blir et høydepunkt. Fra starten i Briançon skal feltet over Col de Vars, et tøff klatring plassert tett på en historisk målgang på Col d’Izoard. Siste klatring er 14.1 km à 7.3 prosent.

Dagen før Paris peker ut mannen som skal bære den gule trøyen på Champs-Élysées, ved hjelp av en 23 kilometer lang tempoetappe i Marseille.

cvcttimwgaa3y4l

Tour de France 2017 (1.-23. juli) 

  1. etappe: Düsseldorf – Düsseldorf (tempo) 13 km
  2. etappe: Düsseldorf – Liège 202 km
  3. etappe: Verviers – Longwy 202 km
  4. etappe: Mondorf-les-Bains – Vittel 203 km
  5. etappe: Vittel – La Planche des Belles Filles 160 km
  6. etappe: Vesoul – Troyes 216 km
  7. etappe: Troyes – Nuits-Saint-Georges 214 km
  8. etappe: Dole – Station des Rousses 187 km
  9. etappe: Nantua – Chambéry 181 km

Hviledag i Dordogne

  1. etappe: Périgueux – Bergerac 178 km
  2. etappe: Eymet – Pau 202 km 202 km
  3. etappe: Pau – Peyragudes 214 km
  4. etappe: Saint-Girons – Foix 100 km
  5. etappe: Blagnac – Rodez 181 km
  6. etappe: Laissac – Le Puy-en-Velay 189 km

Hviledag i Le Puy-en-Velay

  1. etappe: Le Puy-en-Velay – Romans-sur-Isère 165 km
  2. etappe: La Mure – Serre-Chevalier 183 km
  3. etappe: Briançon – Col d’Izoard 178 km
  4. etappe: Embrun – Salon-de-Provence 220 km
  5. etappe: Marseille – Marseille (tempo) 23 km
  6. etappe: Montgeron – Paris Champs-Elysées 150 km

Tagget med:

Les også disse